MC Stepup problemer

Analog når det bedst

MC Stepup problemer

Indlægaf his067 » søn 25. okt 2015 17:56

Jeg har haft et par kedelige oplevelser i forbindelse med MC-stepupper og jeg undrer Dels om det er mig der ser en forbindelse hvor den ikke findes dels om det virkelig kan være sandt:

Jeg har leget lidt med at reparere en Glassic ECC88 baseret MC Stepup enhed. Jeg målte på den med multimeter og den syntes OK. men da jeg sluttede den til min Kenwood L1000C/M lukkede kraftforstærkeren ned. Helddigvis fortsatte den med at virke. Men kort tid derefter opdagede jeg at den ene af mine satellit højtalere var afgået ved en dramatisk død: Svingspoleformen var simpelthen smeltet og deformeret! :'(
Heldigvis kunne den repareres af Focal 8)

For et par uger/måneder siden lavede jeg så en lille aluminiumsboks til mine Partridge MC transformere fra min Woodside SC26 og prøvede dem af på Kenwood L1000C og Radford STA25/VI med Quad ESL63. Og faneme om det ikke fik den ene ESL63 til at springe sine modstande i sikringkredsløbet (Dem der skal gå i stykker hvis den overbelastes i længere tid = R1,R1a&R2,R2a på Clamp/detector boardet).
Jeg kunne ikke HØRE noget galt, men der er altså et eller andet der går galt med den der Kenwood, så vidt jeg kan se.

Men hvad Fanden er det? Forslag? Jeg tør ikke sætte andre MC stepups til før jeg har lidt mere fod på problemet. :?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: MC Stepup problemer

Indlægaf rørglad » søn 25. okt 2015 20:02

Hvis du ikke hører noget knald eller bump, når du tænder elle tilslutter, så må der være tale om en ikke hørbar frekvens med en masse energi i. D.v.s. noget er gået i selvsving. For det kan næppe være DC på HT udgangen, når det går ud over sattelitten.
Selvsving er noget med spoler og kondesatorer eller tilbagekobling. Kan ikke komme det nærmere uden diagram.
Tænker det er en sag for et værksted.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf KlausM » søn 25. okt 2015 22:49

Hvis ikke der er kondensator i indgangen på satellitten, kan det vel godt være DC?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf mcs_5 » man 26. okt 2015 01:11

his067 skrev:Jeg har leget lidt med at reparere en Glassic ECC88 baseret MC Stepup enhed. Jeg målte på den med multimeter og den syntes OK. men da jeg sluttede den til min Kenwood L1000C/M lukkede kraftforstærkeren ned. Helddigvis fortsatte den med at virke. Men kort tid derefter opdagede jeg at den ene af mine satellit højtalere var afgået ved en dramatisk død: Svingspoleformen var simpelthen smeltet og deformeret! :'(
Heldigvis kunne den repareres af Focal 8)

Det lyder som om stepuppen har spyttet DC ud - sikkert under opvarmning/opstart. Det er slet ikke usædvanligt for rørudstyr. Men din Kenwood burde klare sådan noget med en servo og/eller et sikringskredløb. Her lyder det som om DC'et er blevet forstærket og sendt videre til højttaleren...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf his067 » man 26. okt 2015 01:16

Den ene satellit (den der døde) var netop uden kondensator i indgangen, Og Glassic MCforstærkeren kunne got tænkes at have sendt DC ud.
Men det forklarer jo stadig ikke hvorfor Quaderne stod af: Transformatorer, Kenwood preamp og rørforstærker......
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Helikon » tors 29. okt 2015 09:55

Da jeg var hos DAT i Århus fik vi et sæt ELS 63 fra B&O til rep. med samme fejl. Modstandene blev skiftet og så virkede de igen, så selve højttalerene er næppe lidt overlast, de er blevet beskyttet af de blå flade keramiske modstande der knækker og derved afbryder ved for høj belastning.
Kan det måske være to fejl der er uafhængige af hinanden? :QQS:
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf his067 » tors 29. okt 2015 10:52

Jeg kan bekræfte at modstandene i ESLerne var bag fejlen, men det er alligevel uhyggeligt at have to sæt højtalere der går i stykker pga overbelastning.

ESLerne fungerer fint efter at jeg satte nye modstande i....

Jeg tror jeg må til at lære at bruge det oscilloskop jeg fik forærende for et års tid siden....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf PerHej » tors 29. okt 2015 11:02

Hej

Du kan starte med at læse om DC på udgange lige her
viewtopic.php?f=556&t=1384&hilit=DC

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf rørglad » tirs 3. nov 2015 13:33

Er der en afklaring på problemerne?
Det lader til, at sagen er afgjort med med DC? Men det kan man både høre og se! Enten bed et bump fra dybtonen når HT tilsluttes eller med en synlig bevægelse af dybtonen - frem eller tilbage alt efter positiv eller negativ DC.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf his067 » tirs 3. nov 2015 16:21

Nej, afklaring mangler stadig. Jeg er sikker på at de ikke var DC. Hvis det havde været tilfældet ville svingspoleformen næppe have smeltet (også det er også umuligt med rørforstærkeren der jo har udgangstransformatorer) . Jeg har endu ikke haft tid til at hægte et oscilloskop på forforstærkeren, men jeg er mest tilbøjelig til at tro at højfrekvensustabilitet ligger bag det hele.
I mellemtiden har jeg købt en Ortofon T10 som fungerer fint.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Grammofoner