Helikon skrev:Den er godt nok blevet flot! Jeg er meget nysgerrig efter hvordan har du lagt fineren på.
Jamen det var også en lidt større øvelse

Først og fremmest lykkedes det mig ved en finerhandel, at købe en ubrudt pakke ægte Rio palisander med 30 blade i, - det var godt nok stort, da det kom!!
De 6 stykker plade, der skulle bruges til plinten, startede jeg med at skære ud i overstørrelse( + ca. 5cm). Sider og bundplade i MDF og toppladen i x-finer. Jeg afleverede det hele til en finercentral, som efter helt nøjagtige aftaler spændte fineren på de store flader. Bundpladen med mahogni på begge sider og toppladen selvfølgelig med Rio palisander på begge sider. Fineren til den side af toppladen der skulle vende opad, skar de efter aftale sammen i 4 stykker spejlvendt, så det kunne fremstå bedst muligt, i højre ende af overpladen, - den side hvor armen skal være og hvor overpladen dermed er synlig. Det kan vist godt ses på billederne.
Da jeg fik stykkerne tilbage fra finercentralen, skar jeg dem først rene for alt overskudsfiner og derefter blev stykkerne savet op i absolut pasmål, hvor jeg tog højde for, at nogle af stykkerne senere skulle fineres på 2 eller 4 kanter. Derefter spændte jeg, - i den rigtige rækkefølge, - finer på alle de kanter, der skulle finer på, - med hvid lim, skruetvinger, finersav, skarp kniv, sandpapir og en masse tid og håndarbejde

Alle flader og kanter blev derefter håndslebet med slibeklods og korn 120-400. Derefter 2-3 lag shellak påført med hjemmelavet velour-pude, slebet ned ind imellem. Sidst meget fine smergelpuder og 000 ståluld slebet i palisanderolie.
Så var det lige så glat som . . . . . .

Det var vist nogenlunde, som det foregik.
Og tak til Gottschalck og Louis for de gode anmeldelser