Harvey's pladespiller projekt

Analog når det bedst

Re: Harvey's pladespiller projekt

Indlægaf NikonSP » man 15. jun 2015 21:54

Helikon skrev:Den er godt nok blevet flot! Jeg er meget nysgerrig efter hvordan har du lagt fineren på.

Jamen det var også en lidt større øvelse :shock:

Først og fremmest lykkedes det mig ved en finerhandel, at købe en ubrudt pakke ægte Rio palisander med 30 blade i, - det var godt nok stort, da det kom!!

De 6 stykker plade, der skulle bruges til plinten, startede jeg med at skære ud i overstørrelse( + ca. 5cm). Sider og bundplade i MDF og toppladen i x-finer. Jeg afleverede det hele til en finercentral, som efter helt nøjagtige aftaler spændte fineren på de store flader. Bundpladen med mahogni på begge sider og toppladen selvfølgelig med Rio palisander på begge sider. Fineren til den side af toppladen der skulle vende opad, skar de efter aftale sammen i 4 stykker spejlvendt, så det kunne fremstå bedst muligt, i højre ende af overpladen, - den side hvor armen skal være og hvor overpladen dermed er synlig. Det kan vist godt ses på billederne.

Da jeg fik stykkerne tilbage fra finercentralen, skar jeg dem først rene for alt overskudsfiner og derefter blev stykkerne savet op i absolut pasmål, hvor jeg tog højde for, at nogle af stykkerne senere skulle fineres på 2 eller 4 kanter. Derefter spændte jeg, - i den rigtige rækkefølge, - finer på alle de kanter, der skulle finer på, - med hvid lim, skruetvinger, finersav, skarp kniv, sandpapir og en masse tid og håndarbejde :p

Alle flader og kanter blev derefter håndslebet med slibeklods og korn 120-400. Derefter 2-3 lag shellak påført med hjemmelavet velour-pude, slebet ned ind imellem. Sidst meget fine smergelpuder og 000 ståluld slebet i palisanderolie.

Så var det lige så glat som . . . . . . :roll: (indianerpigeinderlår :lol: :lol: )

Det var vist nogenlunde, som det foregik.

Og tak til Gottschalck og Louis for de gode anmeldelser ;)
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf hificlassic » tirs 16. jun 2015 10:01

Virkelig flot arbejde Harvey.

Så håber jeg at vi til næste træf kan lave shoot out med Louis og din Acoustical med henholdsvis 3009 og 3012 arm. Så vil jeg tage en Thorens TD125 LB med 3012 med. Vi burde kunne finde en TD125 med 3009 også.

PS: kigger forhåbentlig snart forbi efter SA600 træsider.
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf NikonSP » tirs 16. jun 2015 17:20

hificlassic skrev:Virkelig flot arbejde Harvey.

Så håber jeg at vi til næste træf kan lave shoot out med Louis og din Acoustical med henholdsvis 3009 og 3012 arm. Så vil jeg tage en Thorens TD125 LB med 3012 med. Vi burde kunne finde en TD125 med 3009 også.

Hej Verner

Tak for ros . . . . ;)

og ja, sådan en 'on display' eller 'shoot out' ting kunne virkelig være spændende, - og jeg kommer helt bestemt, - hvis jeg altså er færdig til den tid, - men det er jeg vel :roll:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » ons 17. jun 2015 15:17

NikonSP skrev:
hificlassic skrev:Virkelig flot arbejde Harvey.

Hej Verner

Tak for ros . . . . ;)

og ja, sådan en 'on display' eller 'shoot out' ting kunne virkelig være spændende, - og jeg kommer helt bestemt, - hvis jeg altså er færdig til den tid, - men det er jeg vel :roll:

Vh/
Harvey

Ja det kunne være rigtigt spændende at prøve - Jeg er frisk hvis det passer og nogen giver et lift:-)
Jeg kæmper lidt med motoren der generer en del rystelser der går lidt i værket og videre op i pickuppen.
Men jeg tror løsningen er lige rundt om hjørnet med et fjeder ophæng. Det håber jeg i hvert fald. ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf X-ray » ons 17. jun 2015 18:30

Louis skrev:Jeg kæmper lidt med motoren der generer en del rystelser der går lidt i værket og videre op i pickuppen....

Det fænomen er vendt tidligere hér i tråden..! Med fjedre kan du sikkert eliminere en del af det - men sådan en motor kan løbe helt frit for rystelser, hvis den altså er iorden. Jeg har jo selv en af slagsen - men er heller ikke i mål med den. Jeg tror at med den helt rigtige værdi på kondensatoren - og måske også en modstand i serie med en af viklingerne, at rystelserne kan fjernes.(pernittengryn)
Selv vil jeg prøve at være klar - når Harvey også skal igang med sin motor - så ikke det varme vand skal opfindes to gange..!
Louis: Hvad er værdien på kondensatoren til din motor..? Har du prøvet at skifte den?

Jeg har tidligere i tråden hér - linket til mine egne erfaringer.

God arbejdslyst.
Og Fantastisk flot plinth du har lavet Harvey... Flot flot.. :thumbsup:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Louis » ons 17. jun 2015 19:13

Jeg skiftet den til 1uf - men har prøvet 0,75 og 1,5 og et par stykker mere, men jeg føler at jeg mister for meget træk ved at gå ned i 0,75, så jeg er landet på en 1 uf. Jeg har skåret gummiophænget til og monteret fjedre, men der skal arbejdes lidt mere med det. Den værdi der sad i var 0,75.

Fjederophænget har hjulpet en hel del. Men det kan blive bedre:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf NikonSP » ons 17. jun 2015 22:41

.
Miraklet er sket!!!!!

Jeg har fået det Quali-Fi logoskilt, jeg skrev i min tidligere up-date, at jeg stadig manglede :OLO: :OLO:

P6179480.JPG

Og det er udelukkende Louis' fortjeneste, da han har doneret den Quali-Fi plint han havde i overskud til mig og mit projekt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Mange tak til Louis :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

. . . . og jeg er meget

:LOoL: :LOoL:

Skiltet bliver monteret en af de nærmeste dage og så kan projektet holde en velfortjent sommerferie.

Og tak til X-ray, for den fine anmeldelse ;)

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP søn 27. sep 2015 01:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » lør 20. jun 2015 11:25

.

Og så kom det rigtige Quali-Fi logo på plads :p . . . Mange tak til Louis :thumbsup: :thumbsup:

P6209494.JPG

Plinten og projektet holder nu en velfortjent sommerferie.

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » lør 20. jun 2015 11:44

Flot ser det sgu ud Harvey - Kan godt forstå du vil have den flotte topplade synlig:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Louis » ons 24. jun 2015 12:53

Ikke for at hijacke Harveys tråd - men jeg tænkte vi lige så godt kunne holde lidt info på Acoustical samlet:-)
Jeg er netop færdig med mit projekt. Sådan da.
Min pabst motor viberede så kraftigt at hele værket nærmest var i bevægelse.
Jeg har skiftet fasekodensatoren efter vejledning fra en tidligere bruger her på sitet (jcr1972). Min var monteret med en 0,75 uf. Hans var dengang monteret med en 1,5 uf. Jeg har fundet at 1 uf stopper de værste vibrationer fra motoren - men samtidig bevare et rimeligt træk.
Efterfølgende har jeg skåret motorens gummi ophæng til, så jeg kunne montere et fjeder ophæng, således at motoren "svæver" uden kontakt til selve værket. Det er en lidt bøvlet operation men det var nødvendigt. da gummien var blevet hård, og ikke fungerede som tiltænkt.
til sidst har motoren fået lidt dæmpemateriale for at minimere de sidste vibrationer.
Så nu, langt om længe, så spiller den - og den spiller faktisk ganske hæderligt, med en mc200 og en t-20

Her er et par billeder. Første billede viser fjederophænget - hvis det kan ses:-)

Billede

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf hificlassic » ons 24. jun 2015 20:20

lækker løsning
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf NikonSP » fre 1. jan 2016 17:55

Hej alle i forummet.

Jeg har fejret Nytåret, ved at skille min Acoustical 2800 pladespiller ad, i noget der vel må betegnes som godt og vel hoveddelene :Skor:

P1019835 (Custom).JPG

Inden jeg skilte den ad, testede jeg den og tilsyneladende, - måske i modsætning til andre, - kørte den helt præcist og stabilt i hastigheden :p

Det jeg i første omgang vil kaste mig over er centerlejet og jeg håber, at der er nogen af jer, der kan komme med nogle indspark, måske med baggrund i jeres erfaring fra Thorens TD-124. Jeg har adskilt centerlejet og det ser ud som på følgende billeder:

P1019831 (Custom).JPG

P1019832 (Custom).JPG

Som vist ovenfor, består lejet af et ydre rør, som nærmest ligner messing, bronce eller rødgods. Der er indvendigt drejet ud til selve centertappen. I bunden af røret, 'står' den kuglelignende afslutning(som ikke ligner en løs kugle) på noget der ligner en nylon lejeskål. Da jeg skilte det ad, var der stadig en lille smule olie i lejeskålen. Lejeskålen afsluttes udvendigt i en lille cylindrisk dut, der passer ned i et hul i den messingplade, der bærer lejet/lejeskål. Se billede nedenfor. (Den hvide plet i midten).

P1019814 (Custom).JPG

Og så kommer så det gribende spørgsmål:

Hvordan mener I, at de enkelte dele skal rengøres, forberedes, pudses, poleres, gejles, osv., osv., inden jeg samler dem igen og hvilket smøremiddel skal jeg bruge??

Håber, at der er nogen af jer, der er kommet jer over nytårs-strabasserne og er klar et par indspark :thumbsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf spuncut » fre 1. jan 2016 19:09

Den ægte vintagenørd skiller selvfølgelig finmekanik af på nytårsdag, alt i medens vi andre hedninge plejer vore tømmermænd, Respæææækt !! :Thumpsup:

Med baggrund i min gamle Jern og Metal-uddannelse og gennem en efterhånden aftagende sprittåge mener jeg at kunne huske noget om legeringer der "løber godt sammen" feks. stål og messing, samt at nylonlejer IKKE må smøres med mineralske olier. Jeg skulle derfor mene at man skal på jagt efter et syntetisk smøremiddel af en slags der ikke nedbryder nylonen, eller også skal der slet ikke foretages smøring.
Blot mine 25øre ;)
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Captain Phoenix » fre 1. jan 2016 20:08

Med vanlig Harvey'sk grundighed går det for sig - herligt og imponerende. :cool1:

Jeg har ikke en grad i Jern & Metal - men erfaringer med en del Pioneer PL 10, PL 12 m.fl., som også har trængt til en opfriskning af smøremidler i centerlejet (messing-leje"rør", stål-aksel og stål-kugle - men altså ingen nylon-indsats).

Afrensning af gamle smøre-midler er sket med klude og vatpinde (ned i lejet) - begge vædet med rense-benzin.

Når der ikke er mere at fjerne - og benzinen er dampet af - har jeg givet leje/aksel 3-5 dråber fuld-syntetisk motorolie (det jeg plejer at fylde på Bimmeren). Mest fordi jeg havde det stående - men jeg tænker at når det kan klare smøring fra -20 til +110 grader, op til 6-7000 rpm og holde i 20-30.000 km, så kan det vel også klare 20-25 grader og 33 rpm i et stykke tid...

PS: Hver gang jeg renoverer pladespillere som disse, glædes jeg over, at de gamle lejer (Pioneers og sikkert mange andre) efter 40 år, stadig er så "fit", at det tager pladetallerkenen flere minutter at synke ned på plads.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf NikonSP » søn 3. jan 2016 17:24

Til Spuncut & Captain:
Tak for jeres venlige kommentarer :thumbsup:

Og jeg fortsætter med krum hals :lol:

Jeg har kastet mig over motoren, som kører imponerende lydløst. Til gengæld er jeg meget usikker på, om selve gummiophænget er OK?? Samlet ser ophænget ud som på dette billede og det der vender opad på billedet vender også opad, når motoren er på sin plads i pladespilleren:

P1039841 (Custom).JPG

Og de enkelte dele som nedenfor:

P1039842 (Custom).JPG

P1039843 (Custom).JPG

P1039844 (Custom).JPG

P1039845 (Custom).JPG

Selve metalakslen/stangen der bærer det hele, er ø 4mm. Spændskives hul passer med ø 4mm. I den lille gummiskive, der sidder nederst i samlingen passer hullet også fint med 4mm. Til gengæld har den store gummibøsning det tilsyneladende ikke særligt godt. Huldiameter i den flade ende(den der vender opad) er 4,5mm, mens hullet forneden er 6,5mm, samtidig med, at hullet forløber skævt ned gennem gummibøsningen, - det kan bestemt ikke være meningen!!

Hele meningen med disse gummibøsninger går jeg ud fra er, at isolere eventuelle rystelser/vibrationer fra motoren, så de ikke forplanter sig til resten af pladespilleren.

Men jeg er i tvivl om følgende:

De gummiting man sætter på den stang/aksel der bærer det hele, skal de passe stramt med de 4mm og når man slutter af med at skubbe låseringen på plads, skal det hele så sidde lidt/alm./meget stramt under låseringen, for at have den ønskede virkning??

Er der nogen af jer, der har viden/erfaring om det??

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Foregående

Tilbage til Grammofoner