Kan man vurdere nyt mod gammelt?

Analog når det bedst

Kan man vurdere nyt mod gammelt?

Indlægaf infinity » tors 24. mar 2016 12:44

Goddag jeg er ganske ny her, men faktisk en gammel fyr :lol: Kan man sammenligne vintage grammofoner med nye? det er mit spørsmål. Min Ariston RD 40 DC er afleveret til rep. da motoren er holdt op med at virke. Årsagen er ukendt. Diagram over motorstyringen umulig at finde. Så jeg er gået i tænkebox.. vil ikke opgive min LP samling så en ny spille eller en brugt? Bum. Lure på noget Thorens brugt, nærmest Aarhus er en 280 model med en ukendt original arm (30) og en Ortofon OM 30 B pick- up. Den er jo fra 1992 så tænker hvornår opstår der fejl på den ? og hvordan vil den klare sig imod en Rega arm? næste Thorens har jeg fundet på Fyen en model 190 med div. automatik men jo uden flydende ophæng. Billigste nye er vist Projekt til 1500 kr eller Klubbens Rega kopi. Tror ikke tilbagekobling vil være et problem, jeg bolter en hylde fast på betonvægen hvor spillen skal stå på en stenplade af en slags.

Har jo min fine ADC letvægtsarm og Stanton 500 III MM gad vide om det kunne være en opgradering af / til noget.... Husker min sidste pladespiller som var en Rega 3 med en AT MC pick-up der spillede OK. Har stadig min Kenwood L-1000 C forforstærker og en brugt Anders Thule IA 60 forstærker hvor jeg ikke kender RIIA indgangens kvalitet men mulighed for at anvende de balancerede indgange fra forforstærker og CD spille Thule CD 100 gennem IA 60..højtalere Jamo Concert 8. Foretrukken musik.. ikke megen ROCK. Undtaget Dire STRAITS og Pink Floyd mest Hans Thinking blues og lignende, Jazz at the Pawshop, + Klassisk.

Hvad har de kloge hoveder med de gode øre af meninger om NYT vs Brugt.

Med venlig hilsen Leif Højklint Aarhus
Brugeravatar
infinity

Lokalitet: Aarhus C

Re: Kan man vurdere nyt mod gammelt?

Indlægaf jan_stevns » tors 24. mar 2016 13:25

infinity skrev:Hvad har de kloge hoveder med de gode øre af meninger om NYT vs Brugt.

Velkommen til :)

Direkte adspurgt om man kan sammenligne nyt og gammelt - så er svaret - at det kan man da sagtens.

Men sat i en anden kontekst - så laver man nok ikke ret meget der i kvalitet kan måle sig med de gamle mestre , og eventuelle kvaliteter kan jo kun være gisninger på nyt grej, medens meget af det gamle jo netop qua den forløbne tid har enten bevist sin kvalitet, eller for længst er faldet grundigt gennem.

Min tudsegamle JVC QL-Y3 triller stadig på livet løst - den gamle Thorens TD166 er længst død, det er 125'eren også

og desværre ligner meget af det nye jo noget der er på vej til Mars
jan_stevns

Indlægaf infinity » tors 24. mar 2016 13:38

tak for svar, to stk Thorens afgået.. at købe brugt er vist som at spille i lotto
Brugeravatar
infinity

Lokalitet: Aarhus C

Indlægaf JCarlsen » tors 24. mar 2016 14:21

Hej Leif, Vil nu mene det er ret let at finde noget brugt/gammelt sum fungerer. Nu nævnte du selv en Rega. En planar 3 med en god/passende pick-up spiller vel nogenlunde lige op mod din RD 40. En rega holder nærmest evigt. Skulle der gå noget i stykker (vel nærmest kun motor der kan blive defekt), så er det let og billigt at reparere.
JCarlsen

Lokalitet: Hjortshøj

Indlægaf Tonni » tors 24. mar 2016 18:40

Hej! - Og velkommen til! :)

Jeg vil ikke være bange for at lege med gamle grammofoner. Har en Thorens Td-150 Mk.II, en 165, en 320 Mk.III og en 124.
Alle disse spiller ganske udmærket, men skal selvfølgelig smøres en gang i mellem. Alle lejer skal smøres. Det er jo ikke evighedsmaskiner vi omgiver os med! Men 280'eren når ikke op til de andre Thorens. Og slet ikke op til en veltrimmet 124!!!

Er du til diy, kan Lenco L75 og L78 let laves til noget rigtig godt, og samtidig være sjovt legetøj! Se evt den hjemmeside der hedder lencoheaven.net...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Struktør » tors 24. mar 2016 20:28

Velkommen til.

Tja... Jeg er mest til det gamle, Thorens TD 2001 og TD 160 Super... Herudover har jeg et par Luxman, PD 310 og PD 375... Alle er sat til, undtaget 160, ingen problemer herfra, alle er købt til maks. 4000kr og hvad skal jeg så ligge på bordet for at få en ny pladespiller, der kan spille mindst lige op med dem jeg har..? Når man køber nyt, betaler man udover produktionsprisen, avancer til producenten, importøren og forhandleren... Det er så fint, men syntes at enkelte produkter har en for høj pris i forhold til ydelsen/kvaliteten, og så kan jeg godt lide disse ældre maskiner...
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf Stottrup » tors 24. mar 2016 20:52

Velkommen! Jeg vil, qua min alder, ikke bryste mig af særligt fine ører, men med den høresans, jeg nu er udstyret med med, er en gammel Pioneer PL et-eller-andet, fx 112D eller 510A, udstyret med en velholdt Shure/Ortofon pu en god og prisrimelig formidler af vinyl. Men - alt ses/høres jo i en kontekst, fx forstærker/ht, musikalsk genre, lytterum, økonomi... og ikke mindst personlig smag. Synes du, det lyder herligt, så er alt godt. Det er med lyd som med sprog: Ørerne er vort fornemste måleudstyr.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Indlægaf evox » tors 24. mar 2016 22:01

jan_stevns skrev:
infinity skrev:Hvad har de kloge hoveder med de gode øre af meninger om NYT vs Brugt.

og desværre ligner meget af det nye jo noget der er på vej til Mars

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 24. mar 2016 23:12

Hej Leif

Er man finmekanisk fiks på fingrene kan man få meget fornøjelse ud af en gammel klassiker. Jeg har haft mange forskellige pladespillere på bænken, der er tit et eller andet, i hvert fald justering og smøring. Men ingen ny pladespiller kan i mine øjne hamle op med den patina og mojo der er i et gammelt kvalitetsapparat. Syntes ellers ikke at sådan en Ariston ser voldsomt avanceret ud, den må da kunne laves? Kan motoren drives rundt med fingrene, skal den blot smøres op? Kommer der spænding til den?

Med al respekt, så er ikke alle professionelle lige gode til vintageudstyr, nogen gange er der en lidt for pragmatisk tilgang til kvalitetforståelse og "man ikke kan høre forskel" - hvis du forstår hvad jeg mener. Det tager også mange timer at smøre en Dual eller Thorens op, hvis man skal skille ad, imprægnere sinterlejer og hele rumlen. Så det forstår jeg udmærket at den lokale radiomekker ikke tilbyder.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Tilbage til Grammofoner