nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Analog når det bedst

Re: nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Indlægaf his067 » fre 17. jun 2016 17:46

Nic, der er nogle gode råd iblandt de sommetider knubbede ord foroven: Vigtigst er at din motor skal smøres!

Hvis det skal gøres ordentligt er det nødvendigt at skille motoren ad, rense bronzelejerne for gammel forkullet smørefedt/olie, og endeligt at smøre den igen, for eksempel med en blanding af vaseline og symaskineolie. Der er nogle få mennesker/værksteder, der stadig laver den slags arbejde, men måske bliver du nødt til at gøre det selv, eller måske bliver du nødt til at bide i det sure æble og købe en brugt DUAL 1219, der stadig virker.
Desværre kan jeg ikke hjælpe: som du ser, sidder jeg i Skotland. Men hvis du beslutter at reparere selv, har du et par hyggelige aftener foran dig. Hvis du tager nogle billeder af processen vil det være godt for os andre at se hvordan projektet folder sig ud.

PS: glem ikke at du måske finder ud af at motoren er brændt sammen. Det var, hvad der skete for min Revox G36.

PPS:
P1030840.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Nic-1993 » fre 17. jun 2016 20:25

Hvor svært er det at skille sådan en dual pladespiller motor fra hianden?
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993

Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jun 2016 20:55

Du bliver nødt til at søge lidt på nettet for en beskrivelse af servicen på sådan en motor. Jeg har aldrig selv været i gang med service af sådan én - Jan Stevns har været lidt inde på noget af det - men ellers kan du finde flere gode forslag til hvordan man gør det ved en søgning: Fx er der noget her:

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ls.133230/

Jeg kunne se, at der var flere gode bud -

Det er ikke noget, man kan gøre, hvis man ikke er lidt fix på fingrene og forstår mekanikken - i det hele taget er skånsom. .

Prøv at læse lidt og se, om det er noget, som du tør binde an med - ellers må du til et erfarent værkssted/reparatør, som ved, hvordan man håndterer sådan en Dual-motor. Jeg ville også gøre alt, hvad der stod i min magt for at få den serviceret, hvis jeg havde sådan en pæn og original Dual 1019.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » fre 17. jun 2016 21:24

Nic-1993 skrev:Hvor svært er det at skille sådan en dual pladespiller motor fra hianden?

Det kommer nok an på hvem du spørger ;)

Jeg synes det er pivnemt - men jeg kan da sagtens tro nogen synes det er svært.

Jeg mener du har fået alle de nødvendige råd , det overhovedet er muligt at give dig, så hvis du ikke tør selv, så må du betale dig fra det - eller finde en anden pladespiller der virker. Ellers kan du jo kigge i tråden med Marianne's beomaster 2400 og bruge samme ide
jan_stevns

Indlægaf Helikon » fre 17. jun 2016 23:10

Nic-1993 skrev:Hvor svært er det at skille sådan en dual pladespiller motor fra hianden?

Hej

Umiddelbart ser den ikke ud til at være kompliceret, se selv her på vores eget forum
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=6826
eller her
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 37&t=70357

vh Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jun 2016 23:22

godt fundet - Helikon!!!! - Dooohhh - hvorfor kigger man ikke i egne tråde, vi har jo en del "guld" til at ligge :OLO:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nic-1993 » lør 18. jun 2016 19:23

tja, så kan man da gøre det selv, jeg tror moteren skal bare have lidt nyt smørelse, den har lidt svært med at starte sig selv, har fundet ud a jeg har vaseline og symaskine olie
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993

Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Foregående

Tilbage til Grammofoner