Hastigheds-variationer i Pioneer PL-200_200X_255_300_300X_400_400X modellerne skyldes en fabrikations-fejl.
Hastigheds-omskifterens forsølvning (...eller anden overflade-behandling) oxyderer kraftigt pga. kemiske dampe afgivet af en såkaldt 'Insulator Case' som er en del af pladespillerens ene fod, lige under omskifteren.
Faktisk er alle fødderne opbygget med en 'Insulator Case', men dampene er kun stærke nok fra den ene nærliggende fod, til at forårsage problemet.
Da pladespiller modellerne var nye, leverede Pioneer et renoverings-sæt bestående af en modificeret 'Insulator Case' der ikke afgav dampe og en ny hastigheds omskifter.
Var man lidt 'Bestemt !!!' i telefonen, kunne de endog finde på, at levere reservedelene uden beregning.
Ja, det var tider !
Nu har du så antagelig en oxyderet omskifter, og hvad gør du med den ?
Først kig på omskifterens ben; de er helt sorte, gætter jeg på.
Prøver du at fortinne de tiloversblevne ben, vil det ikke lykkes for dig, for du har skrabet overfladerne rene.
I og for sig, kan det også være ligegyldigt, for det egentlige problem er jo inde i omskifterens kontakt-overflader, der er lige så sorte.
Jeg har aldrig skilt sådan en omskifter ad, men jeg har prøvet, at rense med forskellige kontakt rensemidler; stort set uden held.
Der er dog ET rensemiddel, jeg aldrig har prøvet, men som jeg kan forestille mig, vil kunne klare jobbet.
Desværre køber du det ikke i Jem & Fix !
Det hedder: DeoxIT by Caig.
Jeg vil supergerne prøve dette højt anbefalede produkt, men har ikke fået taget mig sammen til, at bestille det i udlandet. Så vidt jeg ved, sælges det ikke i DK.
...og så er det tillige bestemt ikke gratis.
Så er der den professionelle, kemiske indgangsvinkel til fjernelse af oxyd.
Jeg kan forestille mig, at kan der dannes oxyd på en overflade ved kemisk påvirkning, kan samme oxyd fjernes med en anden kemisk påvirkning.
Det er dog en teori, jeg ikke har meget at have i, for jeg ved stort set ingen ting om kemi.
Måske en anden her ved råd.
Nå, ja. Lykkes det at fjerne oxyderingen, behøver du ikke være bange for den gamle 'Insulator Case'. Den var allerede 100% afgasset i forrige århundrede
.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.