Technics sl-1501 spørgsamål/assistance

Analog når det bedst

Technics sl-1501 spørgsamål/assistance

Indlægaf K_50 » tors 18. aug 2016 17:51

Hej hej

Jeg har en Technics sl-1501, som jeg er ret glad for, men der er lige et par ting med den, som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til.

1. Værket hænger skævt i ophænget (lavere i venstre side). Er det bare noget med en skrue, jeg skal ind og stramme et sted, eller noget helt andet?

2. Der er noget forvrængning i diskanten (ret udtalt på strygere og kvindestemmer), som dukker op cirka halvvejs inde på en plade. Kan det have noget at gøre med nummer 1? Og hvis ikke, Hvad så?

(3.) Kan man høre eller se med det blotte øje, hvordan nålen har det? Nu er den jo købt brugt, så jeg har ingen anelse om, hvornår pickuppen sidst er skiftet.
K_50

Lokalitet: København S

Re: Technics sl-1501 spørgsamål/assistance

Indlægaf Allan. A » tors 18. aug 2016 17:54

Med hensyn til lyden, så prøv evt at monterer en anden pickup. Den kan godt være slidt uden det ses med det blotte øje.

Har aldrig før hørt om at den hænger i den ene side, men der kommer nok andre på banen :D
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf Louis » tors 18. aug 2016 18:22

At den hænger må være et problem med fødderne for de så vidt jeg ved ikke noget flydende ophæng. Skru dem evt af og prøv med noget andet.

Mht til lyden: Måske er pickuppen slidt eller indstillet forkert?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf paul » tors 18. aug 2016 19:00

Jeg er lidt i tvivl med hvad du præcis mener med at værket hænger, men hvis jeg forstår dig ret er her et link til en der har haft lignende problem på en sl1700 - jeg menr at de rent ophængs mæssigt er ret ens :

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=19578

ophænget er under alle omstændigheder justerbart på en sl1700 ifølge indlægget - men det løser ikke nødvendigvis problemet.

det er selvfølgeligt på engelsk - håber det hjælper alligevel ;)

med hensyn til forvrængningen - 3 muligheder

1. skævheden påvirker armens antiskating

2. pickuppen/armen er ikke justeret korrekt

3. kunne måske være slid - bare et sjovt sted det bemærkes hmm.

mvh
paul
paul

Indlægaf K_50 » tors 18. aug 2016 19:20

paul skrev:Jeg er lidt i tvivl med hvad du præcis mener med at værket hænger, men hvis jeg forstår dig ret er her et link til en der har haft lignende problem på en sl1700 - jeg menr at de rent ophængs mæssigt er ret ens :

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=19578

ophænget er under alle omstændigheder justerbart på en sl1700 ifølge indlægget

det er selvfølgeligt på engelsk - håber det hjælper alligevel ;)

med hensyn til forvrængningen - 3 muligheder

1. skævheden påvirker armens antiskating

2. pickuppen/armen er ikke justeret korrekt

3. kunne måske være slid - bare et sjovt sted det bemærkes hmm.

mvh
paul

Tak for link!
Det er præcis samme problem, der er med min. Netop at forreste venstre hjørne er "stødt på grund". Det er også sådan en feedback-agtig forvrængning, der kommer, lidt lige som når den dumme lydmand har gainet en mikrofon for højt. Og det giver jo meget godt mening hvis koblingen skaber den slags unoder, og skævheden bivirker, at nålen ikke ligger ordentligt i rillerne.
Jeg må lige få læst den tråd igennem og set på det i morgen...
K_50

Indlægaf paul » tors 18. aug 2016 19:24

held og lykke med projektet

paul
paul

Indlægaf K_50 » tors 18. aug 2016 19:31

Jo tak. Det virker jo umiddelbart som et simpelt fix. Men det er altid lidt nervepirrende at begynde at skrue på udstyr, man ikke ved hvordan fungerer.
K_50

Indlægaf paul » tors 18. aug 2016 19:44

jeg ved præcis hvordan du har det ;-)

gå forsigtigt frem, dokumenter evt. ved at tage billeder, efterhånden som du skiller den ad.

du kan måske få et overblik i den manual der findes her :

http://www.vinylengine.com/library/tech ... 1501.shtml

HUSK !!

at afmontere pladetallerken ,at beskytte din tonearm og topplade når du vender den for at få adgang til at adskille den..

paul
paul

Indlægaf K_50 » tors 18. aug 2016 22:13

Så har jeg fundet ud af hvordan, det virker. Og det er ganske rigtigt simpelt nok.
Men! Fjederen er dum og roterer sammen med møtrikken, der skulle styre spændingen og højden. Så når jeg får det lave hjørne op i niveau, har fjederen skruet sig selv op i hullet og trykket sig sammen = stadig strukturel kobling. Det får man sgu lange løg af!...
Så nu er projektet udskudt til i morgen, hvor jeg må skille den ad (igen) og få fjederen på plads og satse på at ramme en fornuftig spænding/højde (for det kan man jo først se, når man får bundplade og fødder på igen).
K_50

Indlægaf K_50 » fre 23. dec 2016 08:34

Jeg fik det sgu til at virke, langt om længe (Det virker at vente med at rode med fintfølende sager, til man er kølet helt af).

Lige nu kører der Tchaikovskys violinkoncert i D-dur (Berliner Philiharmoniker/Karajan - Christian Ferras som solist), uden nogen former for mislyde. Og om lidt er det Variationen uber ein Rokoko-Thema, med samme band og dirigent, plus Mstislav Rostropovich (nyere tids bedste cellist) som solist. Oh happy day..
K_50

Indlægaf Elektronik » lør 24. dec 2016 09:41

:OLO:
Elektronik

Tilbage til Grammofoner