hifibacillen skrev:Kunne godt tænke mig at høre hvad pladefolket herinde bruger og hvorfor.
Aktiv forstærkning. Mest hul igennem, og billigst. Det er dog ikke vintage - det er svært at få noget med et ordentligt signal/støjforhold. Måske noget som Le Prepre?
Jeg er glad for de over 90dB min træklods-RIAA giver

Tænker på om der en generel lydforskel på de to, synes jeg har læst at stepup æder lidt af luftigheden i lyden, men ved ikke om det er rigtig.
Jo, det gør den. Hysteresen i trafokernen vil altid give forvrængning - og det går mest udover de svage signaler, og dermed "luftigheden". Tilgengæld tilfører step-up'en noget ekstra forvrængning i basområdet, der giver en mere "fyldig" lyd - og den er der nogen der savner med en "elektronisk" løsning.
Har også læst man ikke kan bruge stepup til noget hvis man ikke har en riaa med varibel indstilling.
Det er til gengæld noget vrøvl. Du kan altid lodde ekstra modstande parallelt over primær- eller sekundærsiden af trafoen. Men det kræver selvfølgeligt at pickup/trafo skal belastes med noget under indgangsimpedansen på MM-indgangen (typisk 47k eller 50k). Hvis du f.eks. skal bruge 25k på trafoen, kan du lodde 51-56k i parallel.
Mikkel