Ortofon Spu

Analog når det bedst

Ortofon Spu

Indlægaf Rumsas » man 11. maj 2020 23:04

Hej alle. Jeg har den her spu pickup som jeg har svært ved at identificere. Som jeg ser det, har der engang stået G/T på den. Godt nok er t'et så tværet ud, men det ligner meget sådan en når jeg sammenligner med andre. Problemet er bare at sådan G/T skulle have en indbygget step up. Det har min ikke. Så nu er jeg helt forvirret. Håber at i kan hjælpe.
Jeg har selv brudt forseglingen på skruen, så jeg regner ikke med at nogen har fiflet med den.
Billede
Billede
Billede
Rumsas

Lokalitet: odense

Re: Ortofon Spu

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 02:52

Som jeg ser den- så er det en SPU-G/ ( altså "G/"..skråstreg og ikke yderligere (uden "T") - altså et "G-hus" og uden trafo. Jeg har én mage til og jeg synes, at det er en kongepickup! Pas godt på den og nyd den. :p

Den blev ofte anvendt på pladespillere, hvori der i stedet var monteret trafoer til forstærkning.

Æskens design + pickuppens øvrige udseende fortæller, at den er fra ca. 1960

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf hificlassic » tirs 12. maj 2020 08:25

Jeg fik også trafoer fjernet fra min, da de gav problemer og desuden var det lettere at udbalancere på en almindelig tonearm uden den ekstra vægt trafoerne gav. I forvejen en tung pickup.
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 11:54

Jeg er ret overbevist om, at Rumsas SPU er produceret uden trafo...heraf betegnelsen “G/“

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf hmt » tirs 12. maj 2020 14:21

"G" betegner bare at det er G-type headshell. "T" at det er med indbygget transformer. Det kan sagtens have været en "G/T", ud fra hvad jeg kan vurdere.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 14:39

Her er mit eksemplar -

Den er født uden trafo - da den sad på en pladespiller med oprindeligt fabriksmonterede trafoer (JS)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf rimmer » tirs 12. maj 2020 14:57

Læg i øvrigt mærke til serienumrene.

Rumsas har 410606, Freddy har 410841...
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer

Lokalitet: Kolding

Indlægaf bjerager » tirs 12. maj 2020 15:56

Jeg synes jeg ser en stump af en streg fra et "T" på billedet, hvis man forstørrer det
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 16:02

ja- det gør jeg egentlig også - men så må vi, hvis stregen hidrører et eks-"T" - gå ud fra, at en person engang i fortiden har fjernet trafoen og ved at fjerne et evt. "T" omhyggeligt sørget for, at dette så også stemte overens med den nye typebetegnelse.

Så kan vi vel aldrig få fastslået, hvad Rumsas står med?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Rumsas » tirs 12. maj 2020 22:12

Jeg synes også at den er ret svær at lure. Jeg synes også at det ligner resterne af et T, og jeg kan slet ikke finde en Spu G der ligner min, hvorimod der er mange G/T der ligner bedre.
Den er lidt lysere i farven end din @fredmarantz synes jeg.
Men hvad tænker i i forhold til trafo, stepup. Og jeg er også lidt blank hvad angår nåletryk. Det er lidt svært når man ikke helt ved hvad det er.

Men tak i hvert fald for interessen, og hjælpen foreløbigt.
Rumsas

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 22:18

Man kan købe trafoer dedikeret til disse SPU'er - på Ebay fx.... der kan de også kaldes "SUT" - "Step Up Transformer". Ellers er "JS" Trafoer Nr. 41 eller vist nr. 251 meget fine og passende trafoer til SPU. Deres data kender jeg ikke - her må andre på banen.

Nåletrykket ses ofte anbefalet til 3-4 gram - Jeg spiller med næsten 4 gram- det går fortrinligt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Rumsas » tirs 12. maj 2020 22:32

Det må jeg have sat mig ind i. Det kan jo ikke nytte at den bare ligger i skuffen.
Rumsas

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 22:36

Nej - Det er ikke helt let - men du skal nok lige sikre dig, at Pick-up'en virker som den skal, inden du køber dig fattigere i en transformatorpakke. Er der mon nogen i menneskelig køreafstand, som er i stand til at sætte den på sin pladespiller og teste dens egenskaber? - Du er velkommen her i Herning hos mig, men der er immervæk et stykke vej....

hold os gerne underrettet her i tråden - stil gerne spørgsmål - der er mange, der ved ét eller andet...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Rumsas » tirs 12. maj 2020 23:09

Jeg har testet den, og den virker fint. Jeg pillede den bare af igen da jeg jo ikke var sikker på nåletryk osv. Jeg mener at jeg kørte med Ca 3,5g.
Men nu har jeg et nyt projekt igang med en Lenco, og den skal sættes op så jeg i hvert fald kan skifte til Spu'en en gang imellem, hvis ikke hele tiden.
Rumsas

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2020 23:14

Fint, at den virker, som den skal. Jeg synes, at det lyder spændende med at montere den på en L75 -

Ortofon SPU er jo et ret tungt foretagende ... vel ca. 30 gram. Mon Lenco-armen kan udbalancere en sådan SPU? - elelr lægger du noget ekstra vægt på kontraloddet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Grammofoner