Løs forbindelse i stax ua-7

Analog når det bedst

Løs forbindelse i stax ua-7

Indlægaf Louis » ons 30. sep 2015 17:51

Jeg har her Idag oplevet et problem med min stax ua-7 arm. Den ene kanal spiller væsentligt lavere end den anden - og jeg tror det er tonearmen. Jeg bruger en ortofon kontrapunkt a på den.
Jeg har prøvet pladespilleren i en anden indgang på forstærkeren og der samme problem, men ikke med min anden pladespiller. Jeg har prøvet pickuppen, plus headshell, på min Sme, og der er ikke noget problem. Jeg har prøvet med en anden step-up, og der er samme problem. Så nu er jeg rimelig sikker på at det er armen den er gal med.
Jeg har oplevet det før, men det er altid gået i sig selv. Nu er det konstant.

Jeg er lidt på bar bund nu. Der er jo mange dele på sådan en stax. Der er jo lyd igennem, det er bare meget lavt, så jeg er i tvivl om det måske bare er overgang i forstærkeren jeg kan høre.

Er der nogen der har et godt bud på hvad det kan være?

På forhånd tak.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Re: Løs forbindelse i stax ua-7

Indlægaf Highmass » ons 30. sep 2015 19:11

Hej Louis.
Når man roder med gammelt udstyr, så er et multimeter efter min mening en nødvendighed. Hvis det bare er til den slags ting, så behøver det ikke være et fint og dyrt et. Hvis du sætter metret til at måle modstand, så kan du let finde ud af hvor problemet er. Men de oplagte muligheder er naturligvis kontaktpunkterne. Start med at rense de fire ben i armrøret som har kontakt med de fire kontaktpunkter på dit headshell, når du nu er i gang, så kan du jo også lige give headshellet en tur. På din arm er armrøret jo aftageligt, så du har en tilsvarende samling der hvor armrøret er monteret på armen, den skal naturligvis også renses. Endelig er der jo så det fempolede stik i bunden af armen, her skal stik i arm og stik på ledning naturligvis også renses. Selv plejer jeg at bruge en glasbørste til den slags, og så bagefter give det en LILLE smule kontaktrens. Jeg vil være overrasket hvis denne procedure ikke løser dit problem. Men hvis det ikke hjælper, så har du sandsynligvis en defekt ledning et sted. I dette tilfælde er outputkablet det mest sandsynlige sted, så prøv at låne dig frem til et.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf Claus H » ons 30. sep 2015 20:07

Hej Louis

Jeg har selv som Highmass nævner, været ude for at kontakt punkterne var problemet med lav lyd, dette var dog på begge kanaler. Håber du finder frem til fejlen.
Claus H

Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Indlægaf hificlassic » ons 30. sep 2015 20:08

Jeg har en stax ua7 i stumper og ekstra multi meter du må låne til fejlfinding. Mvh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Louis » ons 30. sep 2015 20:38

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil prøver mig frem med multimeteret og låne Verners stax. Så må jeg kunne løse problemet.

Tak for de mange og udførlige input:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf vinyl » ons 30. sep 2015 23:05

Hej Louise,

Hvis du skal til at rense kontakt forbindelserne mellem arm og hus har jeg en speciel børste liggende til netop dette brug. Det var en der ble produceret for ret så mange år siden.
Du er velkommen til at låne den.

Hilsen/ Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf Louis » lør 3. okt 2015 10:54

Nu lykkdes det med hjælp fra Verners lager og et multimeter at finde frem til fejlen, der viste sig at være en af de små pins i armrøret der havde sat sig fast i fjederbelastningen, men det var heldigvis let afhjulpet.

Mange tak for hjælpen.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf hificlassic » søn 4. okt 2015 09:40

Vi glæder os til at se din nye STAX UA-9/7cf sat op :-)
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. okt 2015 11:06

Louis skrev:Nu lykkdes det med hjælp fra Verners lager og et multimeter at finde frem til fejlen, der viste sig at være en af de små pins i armrøret der havde sat sig fast i fjederbelastningen, men det var heldigvis let afhjulpet.

Mange tak for hjælpen.

Hvordan gjorde du? - det med en pinkontakt, der har sat sig fast i fjederbelastningen er også et mindre, men dog lettere irriterende issue i én af mine arme (tonearme forstås :lol: )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Louis » søn 4. okt 2015 14:33

Fredmarantz skrev:
Louis skrev:Nu lykkdes det med hjælp fra Verners lager og et multimeter at finde frem til fejlen, der viste sig at være en af de små pins i armrøret der havde sat sig fast i fjederbelastningen, men det var heldigvis let afhjulpet.

Mange tak for hjælpen.

Hvordan gjorde du? - det med en pinkontakt, der har sat sig fast i fjederbelastningen er også et mindre, men dog lettere irriterende issue i én af mine arme (tonearme forstås :lol: )

Vh
Freddy

Jeg var heldig at jeg lige kunne få fat i den og motionere den lidt, og så fik den ellers lidt wd40 på en vatpind. Og nu spiller det igen:-)

Her lidt billeder efter rensningen af den nye ua-9 med ua-7cf rør. Tak for den Verner:-)

Billede
Billede

Billede
Senest rettet af Louis søn 4. okt 2015 17:15, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. okt 2015 14:40

Tak Louis - det skal prøves :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » søn 4. okt 2015 16:38

BE-A-U-TI-FULL!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf hificlassic » søn 4. okt 2015 17:48

uha det blev en lækker UA-9cf.
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Louis » søn 4. okt 2015 18:33

Den blev superlækker - og lyder langt bedre end nogen anden arm jeg har haft.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf KlausM » søn 4. okt 2015 18:40

Superflot arm!! Jeg har samme erfaring mht lyden, min UA-7CF skulle bare være midlertidigt monteret på min TD124, indtil jeg fik lavet armboard til min 12" SME arm, men SME'n ligger stadig i skabet og STAX'en spiller stadig (her med et Micro head-shell):

Billede

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Grammofoner