Nåletryk SME-arm

Analog når det bedst

Re: Nåletryk SME-arm

Indlægaf Tonni » søn 27. okt 2019 19:27

Korrekt. MM er Moving Magnet. Og 2M er, lige som OM, Ortofon MM Pick-Up'er.
Faktisk er OM en Pick-up serie fra firserne, og halvfemserne. Og 2M er OM seriens afløsere.
2M-Red er den mindste i serien. Så kommer Blue, Bronce og Black. Blue og Bronce er ganske udmærket til prisen. Red lidt for grov. Og Black temmelig god, men også ret kritisk at justere...
OM serien er temmelig omfattende, og dermed ikke helt så let at lave en indføring i.

Når det kommer til nåletryk, har jeg købt denne model vægt:
https://www.ebay.com/itm/0-01g-Digital- ... SwqG5c~hKK
Den er ganske udmærket, og giver en rigtig god ide, om hvorfor man ikke kan stole på tonearmenes standard markeringer...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Captain Phoenix » søn 27. okt 2019 23:44

MKO skrev:Tusind tak. Det er simpelthen fedt og læse om de forskellige. Jeg skal lige fange hvad 2M, OM - MM, PU er, men gætter det er Moving Magnet? i gamle dage havde jeg en OM20 og en 'Ortofon MCA76 - og en Quad forforstærker. Den lille tykke i helt specielt nedtonet design

Det har nok været en MC 20 (= moving coil) du har haft, hvis du har brugt MCA 76’eren til den. MC 20 kom i 1976 (som MCA 76’en også gjorde) - de første var blå, sener (mk II og super) var i sølv-/guld-look.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf MKO » man 28. okt 2019 03:51

Yes, den var i guld-look. Husker den som ret dyr for en ung mand. Men vi hørte jo musik kontant, og vennerne havde også den opsætning, så alle hjalp alle. I øvrigt sjovt at se man kan genskabe de anlæg man havde dengang, alt sammen kan fås brugt i dag. Egentlig ret utroligt.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO

Lokalitet: Sjælland

Indlægaf MKO » man 28. okt 2019 18:08

Det spiller. Det spiller simpelthen, og det er takket være den hjælp jeg har fået herinde. Nu har vi spillet alle de nye plader, og samtlige kommer fint rent igennem. Jeg har bestilt en nåletryksvægt, så jeg kan være sikker på det står rigtigt. Har også printet de to protractors og vil teste, og så endnu engang gennemgår alle punkter i armens indstilling - uden at pille, men for at lære/huske.

En ren fornøjelse efter mange år med først CD, så alt muligt andet of Spotify på et BOSE Companion 5 sæt - og intet er som ren lyd.
Har sat en Tandberg TR1040 op med mine gamle Tannoy - og fruen kørte ind og købte en god håndfuld musik. Det smitter.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO

Indlægaf Tonni » man 28. okt 2019 19:00

Stort tillykke, også med konens nyvundne engagement!

Husker også jeg havde en MC20Mk.II, som spillede volsomt godt. - Især efter den blev udsat for en gang striptease, og noget araldit...
Men min nuværende grammofut har heller ikke problemer, med at give mine digitale kilder klø. Analog lyd lever!

Tannoy? Hvilke? :ide:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf MKO » man 28. okt 2019 20:13

Det er Tannoy 633. Jeg har altid været overrasket over hvor godt de lyder. De er ikke specielt store, men lyder af meget mere end de ser ud.
MKO

Indlægaf MKO » tirs 29. okt 2019 09:39

Jeg vil lige runde tråden af med et billede fra SME fabrikken. SME (Scale Model Equipment Company) lever i bedte velgående. De bygger dyrt grej, og leverer præcisionskomponenter til alt fra space til Formel 1.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MKO

Indlægaf KenRas » tirs 29. okt 2019 17:07

MKO skrev:Hej,

Efter mange år uden, så er der igen en ERA mk6 med en SME 3009 i stuen. Det var ikke til at undvære nu jeg har haft en siden jeg var knægt og købte en i Fona for 1.485,-

Jeg kan godt følge dig :p
Jeg har haft min ERA med SME3009-II i 40 år nu. Det er en simpel pladespiller, i manges øjne ikke noget særligt, med en virkelig smuk arm. Jeg holder fast ved den, da jeg efter så mange år bare føler den skal være der.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Tonni » tirs 29. okt 2019 23:44

KenRas skrev:
MKO skrev:Hej,

Efter mange år uden, så er der igen en ERA mk6 med en SME 3009 i stuen. Det var ikke til at undvære nu jeg har haft en siden jeg var knægt og købte en i Fona for 1.485,-

Jeg kan godt følge dig :p
Jeg har haft min ERA med SME3009-II i 40 år nu. Det er en simpel pladespiller, i manges øjne ikke noget særligt, med en virkelig smuk arm. Jeg holder fast ved den, da jeg efter så mange år bare føler den skal være der.

Mvh Kenneth

Nogle der kan huske navnet Verdier? ERA var en af hans første succeser....
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf MKO » ons 30. okt 2019 09:15

Yes, JC Verdier var selvstændig ingeniør i mange år, har var konsulent for bla. Pioneer. Har stod bar alle de første modeller af ERA, lige indtil MK6, som de selv ændrede designet til. Han stoppede i 2002 med at arbejde og døde pludseligt i 2014.

Med det grej jeg råder over er min ERA med SME præcis det rigtige. Muligt en plint til adskillige tusinder kan bruge SME-armen bedre - men det handler også om historie. Jeg vil være lidt fremmed overfor en anden pladespiller lige nu.

Men jeg skal have en bedre forstærker. Tandberg TR1040 kan ikke blive ved i potentiometrene. Nogen gange skal der lige drejes lidt for at få det hele med. Har også en Braun Regi 510 jeg vil se om jeg kan motionere med noget smørrelse så potmetre virker rigtigt igen - så har jeg to. (ikke nogen holdbar situation)
MKO

Indlægaf Captain Phoenix » ons 30. okt 2019 11:49

ERA er vel - objektivt set - ikke nogen særlig god pladespiller:
Kabinettets stålplader er udæmpede, mekanikken/hastighedsomskifteren er skrøbelig - og den diminutive 2,5 w motor kæmper for at få pladetallerkenen op i omdrejninger (og taber pusten ved brug af en pladebørste).

Den er fransk! Som en Citroën 2CV og en Renault 4 er det.

Og alligevel/derfor er jeg vild med den.
Men nok mere som en fryd for øjet end som daglig arbejdshest og leverandør af musik.

Helt perfekt bliver det med Mk.6'eren, hvor plademåtten frækt (som fransk lingeri) er udformet med riller, der illuderer en LP. Og den klassiske SME-arm er bare det helt rigtige match.

Billede1.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf MKO » ons 30. okt 2019 12:10

Jamen jamen. Os gamle upolerede drenge lærte os, at vi skulle finde bly i plade og klippe til og sætte på overalt inde i blikæsken. Den blev tynd som bare fan´og dæmpet så den var stendød i lyd. Ja, ved godt at støj kommer fra alt muligt andet, men læste for nylig at motoren i den er svag, men den skulle heller ikke støje vildt meget. (jeg er amatør med svag viden, glem aldrig det)

Men blyet fungerede, nu skal jeg se hvad man kan finde i dag. Dengang fik en eller anden en rulle med 3 - 4 mm tyk bly, og med lidt lim på den ene side, men vi satte guldtæppetape på.
MKO

Indlægaf ferr31 » ons 30. okt 2019 12:47

Mon ikke du skal kigge i retning af støj dæmpning til biler :p bly er ikke lovligt at bruge :?
https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... 2000021214
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf Captain Phoenix » ons 30. okt 2019 13:01

Motoren er jo lavet så svag/lille for at reducere vibrationer (giver i sig selv mening - men koster på trækkraft).
Så vidt jeg husker er den også 48-polet (!?!), hvilket reducerer vibrationer yderligere ift. færre poler.

Mht. dæmpning kan man nok bruge resonansplader (T.Hansen, Biltema m.fl.), der er lavet til at reducere vibrationer/lyd i biler - og som er selvklæbende. Der findes også nogle med "tungt filt", pap-bitumen eller et gummi-materiale, som nok dæmper bedre højere oppe i frekvensområdet, så der er nok at lege med ved at kombinere dem.

(EDIT: Nils var hurtigere på tasterne...)

Resonansplader - T.Hansen.jpg

Stål- - Bitumen Dæmpning.png
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf KenRas » ons 30. okt 2019 13:18

Det kan være man skal arbejde lidt på det med dæmpning :p

I får også lige et billede af min ERA MK6:

ERA.jpg

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner