Det ligner en simpel skyggepolsmotor hvor kobberringe i statoren laver den nødvendige fasedrejning.
Kendetegn: Den bliver ret varm, selv i tomgang.
Mvh Bo
snod skrev:Det er ikke bare kontakten for enden af de 2 hvide ledninger?
AnalogBo skrev:Det ligner en simpel skyggepolsmotor hvor kobberringe i statoren laver den nødvendige fasedrejning.
Kendetegn: Den bliver ret varm, selv i tomgang.
Mvh Bo
AnalogBo skrev: Gæt: Hvis en eller flere af kobberringene er afbrudt vil magnet feltet forsøge at holde rotoren fast eller skabe en dårlig synkronmotor.
Mvh Bo
Elektronik skrev:Prøv at vrik forsigtigt på enden af kobberspolen. Det kan være sammenlodningen er sluppet. (de store klatter på kobberet)
Har du målt kondensatorens værdi? for det tyder på at den ene spole er i serie med kondensatoren. (fasedrej og hjælpe vikling)
Helikon skrev:Elektronik skrev:Prøv at vrik forsigtigt på enden af kobberspolen. Det kan være sammenlodningen er sluppet. (de store klatter på kobberet)
Har du målt kondensatorens værdi? for det tyder på at den ene spole er i serie med kondensatoren. (fasedrej og hjælpe vikling)
Hvis de to hvide ledninger er til kontakten, bliver kondensatoren bypasset af kontakten. Kondensatoren er der for at tage gnisten fra spolerne når de afbrydes så kontakten ikke brænder af.
Hvis kondensatoren var læk eller kortsluttet ville motoren køre hele tiden.
Spolerne må også have gennemgang da de sidder i serie, der ville ikke dannes magnetfelt hvis den ene var afbrudt.
Hvis den ene spole er kortsluttet er der felt, men kun på den en side....mål modstand over spolerne, let det en ben på kondensatoren først.
Helikon skrev:Hold den ene målepind på hvor den røde og grønne er samlet, deregter hhv. på den brune og derefter den sorte. Målingerne skal vise det samme. Hvis den ene er lavere er der en overgang mellem vindingerne på den. Og så er den defekt.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster