Ortofon arm mono

Analog når det bedst

Re: Ortofon arm mono

Indlægaf Tonni » fre 4. okt 2024 11:49

De arme, fra Ortofon, jeg har rodet med, har været limet.
Men er ikke klar over, om det er tilfældet med denne arm.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » fre 4. okt 2024 14:19

Hej Tonni,
Kan jeg lige hi-jacke tråden for et enkelt spørgsmål? Jeg har en defekt Thomas Schick (og forøvrigt også en Bokrand) som har en løs fatning som ''slubrer' i røret. Kender du en god lim til den slags?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf zyzomus » fre 4. okt 2024 17:34

Hej Jan.
Om min Ortofon var limet? Ja det kan jeg huske, og det var temmelig svært at løse SPU’en. Jeg har benyttet varm effekter op til 400 grader, god fornøjelse med at holde armen uden at der kan ske en beskadigelse.

Ortofon og EMT bruger lim til deres vintage tonearm, og det er ikke ”helt fagligt” set ud fra det Engelske SME, hvor socket holder hæderligt fast med en enkelt skrue og kan justeres diamentralt, og på de fleste japanske tonearme, er der ligeledes elegant anvendt 2 skruer og det holder også glimrende.

Mange Hifi folk vælger at opgradere deres tonearm med sølvtråd så skruning er idealt i sådanne tilfælde.

Hvis nogen skal eksperimente med lim, så for en god ordens skyld BRUG IKKE SUPER GLUE men helst en lim, der hærdes LANGSOMT for netop det vigtigste er at justere headshell 100% perfekt efter monteringen af socket i armen, og det er kun muligt når PU i headshell spiller på pladen.

Hvis nu socket er sløret i armen, så hjælper skruning ikke til at klemme det fast, så skal man bruge et meget tyndt plaster i stof rundt om socket, således at det er ganske besværlig at glide den fast på pladsen. I dette tilfælde virker skruer godt.

VH/Zou
Brugeravatar
zyzomus

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Indlægaf Tonni » fre 4. okt 2024 21:30

Enig med Zou her.
Jeg brugte en montagelim, som ikke var for stabil ved varme. Man skulle jo også gerne kunne komme ind, hvis det blev nødvendigt. Og jeg brugte så papir, i stedet for tape. Men samme princip.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » fre 4. okt 2024 23:26

Mange tak for kommentarer og råd. Nu må jeg arbejde lidt på det og se hvad jeg kan gøre. Hvis der er interesse for det melder jeg tilbage, men ellers er det tilbage til den oprindelige tråd om Ortofon-armen. :?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner