Strathclyde STD 305M grammofon - Transcription!

Analog når det bedst

Re: Strathclyde STD 305M grammofon - Transcription!

Indlægaf mcs_5 » søn 22. jan 2012 15:40

pqrannes skrev:Navnet er nemlig i top; selvom jeg aldrig havde hørt det før.

Jeg har læst om dem - i de engelske blade jeg studerer når jeg er på ferie. Men jeg har aldrig set en.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf pqrannes » søn 22. jan 2012 15:41

Jeg har ikke set andre pletter end den på topskruen. Er den mon rød? Jeg spørger, da jeg jo er farveblind på rød mm.

Jeg har haft toppen af og på igen. Hvad skal jeg kigge efter under toppen? En rød plet også?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf bjerager » søn 22. jan 2012 17:26

ikke nødvendigvis en rød plet - den kan også være gul, grøn eller blå. Men det lyder ikke som om, du har fundet en, så mit bud er, at det er et rødt armrør.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Tonni » søn 22. jan 2012 17:46

Den plet, du har på toppen af skruen, lader til at understøtte at det er et rødt armrør, da den er rød.
Endnu en gang tilykke Peter!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » søn 22. jan 2012 22:02

mcs_5 skrev:
pqrannes skrev:Navnet er nemlig i top; selvom jeg aldrig havde hørt det før.

Jeg har læst om dem - i de engelske blade jeg studerer når jeg er på ferie. Men jeg har aldrig set en.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hvis du ser efter, så er armen en UP4 som har en kort pind bagud. Mørch lavede på amnodning den slags: en af mine venner havde en til sin Thorens 166. Finishen på armrøret er et tidligt aluminiumsrør fra omkring 1981-82 før Mørch lavede alle fire varianter.mao har du en tidlig Mørch arm på en STD 305 M.
Senere fik Mørch gennemlyttet forskellige rør med forskellige varianter af forkromning (med og uden [magnetisk] nikkel) og besluttede sig for den finish han har produceret den med siden omkring 1990. Omkring samme tid fik Hadsten Radio den ide at armen skulle forgyldes til en særlig pakkeløsning med en Thorens TD318 og dermed kom den guldbelagte version på markedet.

STD (Strathclyde Transcription Developments) begyndte i 1978, ifølge Vinylengine med STD 305M, men jeg synes at erindre at de faktisk begyndte med STD 305D, som var en "radikalt anderledes" konkurrent til Linn Sondek (Radikalt anderledes, fordi den havde en DC motor, tre hastigheder (Ja, den kunne spille 78ere), kapacitative "finger-touch" kontakter og digitalt display). STD 305M har (igen så vidt jeg husker) en Airpax (nu Premotec) motor (ligesom Linn Sondek). Pladetallerkenen var skåret ud af toppladen og belagt, ikke med filt, men med ruskind. STD var (igen så vidt jeg husker) del af Labour regeringes forsøg på at afhjælpe arbejdsløsheden i Glasgow efter de store skibsværfter på Clydeside bukkede under i konkurrencen med fjernøsten (ligesom vores eget B&W). Da Thatcher svingede spareøksen forsvandt STD.

Jeg husker en tidlig STD 305 D hos Alan Thwaites i Frederiksborggade. Alan var mægtigt opsat på den. Men jeg tror at det måske havde noget at gøre med at lige ved siden af AT Audio i Frederiksberggade lå Dansk Audio Teknik som var ene-representant for Linn, som dengang stadig solgtes som samlesæt.

Når man ser på STD galleriet i Vinylengine er der en masse af den som har Mørch arme. Jeg gad vide hvorfor!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Pel » søn 22. jan 2012 23:03

Lidt mere Strathclyde Transcription Developments Ltd =STD historie.
jeg mener bestemt også at der var 2 forskellige grammefon modeller,jeg har selv haft et par 305m med Sme udskæring.
De lavede også et rørtrin som som de sendte på markedet i starten af 80erne,og som blev solgt i begrænset antal.
Den var bygget op som 2 monotrin med KT 77 gold lion udgangsrør 2x60W,og hed D2000 Thermionic power amplifier.
Pel

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Indlægaf pqrannes » søn 22. jan 2012 23:51

Tak his067 og Pel for uddybning af Strathclydes og STd 305Ms historie. Sjovt, hvis det er en særlig tidlig Mørch UP-4 arm, jeg har fået. Som rigtig vintage-tosse vil det passe mig rigtig godt.

At den og Ortofon MC 20 Super pu'en lyder godt på mit setup, er der vist ikke nogen tvivl om; vi har gæster, men jeg har lige sneget mig op i mit hifi-rum for at høre et nummer eller to. Det er ikke nemt at løsrive sig fra vellyd. Nu må jeg ned og være den gode vært igen.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf his067 » man 23. jan 2012 17:16

bjerager skrev:Tillykke, den er fed sådan en STD - den kombination har jeg før savlet over. Hvis ikke der er en farvet plet på armrøret, så er det sikkert et rødt armrør - jeg tror nok det var det oprindelige, første armrør. Prøv eventuelt at afmontere det og se nedenunder armrøret, der hvor de fem ben, der forbinder det til resten af armen er.

Forstærkeren var godt nok ny for mig, men en tur på google gav pote: http://www.flickr.com/photos/massivemid ... 837/?q=std d2000
Senest rettet af his067 man 23. jan 2012 17:24, rettet i alt 2 gange.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » man 23. jan 2012 17:19

Godtnok jager vi ikke ræve i Skotland siden 2002

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/1819189.stm
:OLO:
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Highmass » man 23. jan 2012 20:46

Der var rent faktisk mindst tre værker.
305D kom omkring 1978 og var den første og dyreste. Den havde elektronisk hastighedskontrol, og kunne køre 33, 45 og 78. Den havde digital udlæsning af hastigheden (Som iøvrigt ifølge High Fidelitys test viste temmelig meget forkert). Den blev importeret af P Quortrup, inden han startede Audio Consult (Som til at starte med hed HiFi shop Danmark). Et ganske vellydende værk, men den jeg engang havde sendte desværre støj ud i pickuppen. Ikke nok til at det var generende med mm pickups, men med Ortofon MC pickups eller Stax Electret pu var det et klart problem. Der var dog også en fusker som havde rodet med den på et tidspunkt (Displayet virkede heller ikke), så jeg kan ikke sige om det er typisk for modellen. Det var denne model som mange mente var bedre end Linn LP12.
305M var den næste model som kom. Den var bortset fra den fraværende elektroniske motorstyring identisk med 305D, men var naturligvis noget billigere.
Noget senere (Jeg husker det som midt i firserne) kom der så en 305S. Så vidt jeg husker var den teknisk set identisk med 305M, men den var bare i et sort kabinet. Det var den billigste model. Den var rasende grim, men den blev solgt vældigt billigt med ADC tonearm hos KT radio.
Alle tre modeller, er med den rette tonearm (Eksempelvis en UP4) ganske vellydende, efter min mening klart bedre end en LP12 (Som jeg hader vildt og inderligt!).
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf radoormik » fre 15. jan 2016 18:22

Hej undskyld, jeg bare hopper ind i en 4år gammel debat, men jeg har en std305d, med defekt stopfunktion, er der tilfældigvis en herinde, som ligger inde med et diagram, på sådan en fætter?
Mvh Mik
radoormik

Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2016 18:59

Jeg tror, at diagrammet er meget svært at opstøve. dog er elektronikken ikke så kompliceret, at det nødvendigvis kræver et diagram at reparere den. Jeg har en 305D, som havde et defekt display (vist en ret almindelig "feature" på 305D-versionen). Dette løste vort medlem herinde, "Arnborg" for mig i et snuptaw.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » fre 15. jan 2016 19:22

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at diagrammet er meget svært at opstøve. dog er elektronikken ikke så kompliceret, at det nødvendigvis kræver et diagram at reparere den. Jeg har en 305D, som havde et defekt display (vist en ret almindelig "feature" på 305D-versionen). Dette løste vort medlem herinde, "Arnborg" for mig i et snuptaw.

Vh
Freddy

Freddy, hvad gjorde han ? (jeg har [stadig] samme problem!!!)
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2016 19:28

Hmm.... jeg tror, at det var så simpelt som en udskiftning af en kondensator.......

Jeg kan evt. prøve at finde fakturaen, hvor der står, hvad der er lavet (altså ikke indgående) - men fx noget i retning af "fejlfinding og udskiftning af kondensator" el. lign. - men jeg skal altså lige have tid til at finde fakturaen.

Der sidder jo et par halvstore IC'er i elektronikken på en 305D og dem mener jeg at huske var fejlfrie.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » fre 15. jan 2016 19:57

Den store Ferranti IC laves ikke mere og koster (når man kan finde den) en formue....

Men tak, det ville være en fed ting at vide hvad der er galt med displayet. Resten virker jo godt nok.....
Brugeravatar
his067
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner