Se, nu har jeg altså opgraderet motorophænget til Mk II status. Jeg købte et sæt fra Mirko Djordjevich i Californien: til en pris på 125 USD meget billigere end Schopper, men også af meget dårligere kvalitet. Blandt andet er hans gummimuffins alt for hårde, og det tog mig en del tid at finde ud af hans affjedrings-tårne er 1 mm for korte i forhold til hvad jeg havde brug for med de gamle original (blødere) tyller, som jeg havde liggende. Det tog mig et par dage at finde ud af, at de hårdtpapirskiver, der lå ovenpå mit afskærmningsblik, derfor lavede en mekanisk kortslutning imellem motoren og chassiset. Derfor har jeg i stedet for Mirkos gummityller brugt nogle fancy gel-gennemføringstyller, som var tilovers fra et andet projekt. Det virker fint, efter at de er skåret til, sådan her (Undskyld den lidt rodede komposition: jeg skulle have monteret bæltet ordentligt):

(hvis de ikke er skåret til skraber pladetallerkenen imod dem, og det bliver svært at sætte hovedlejet på plads, når det har været afmonteret: for det meste---men ikke idag---fjerner jeg pladetallerkenen ved at skrue hele lejet og pladetallerken løs ved at fjerne alle tre skruer som holder dem fast. Derefter fjerner jeg både leje og pladetallerken. På den måde undgår jeg at beskadige lejet ved at sætte akselen skævt i!)
Derefter var der stadig en smule susende lyd, som måtte komme enten fra trappeskiven eller fra mellemhjulet. Så her i morges gik jeg igang igen, for nu var der jo gået sport i det. Først prøvede jeg at lytte mig frem med et øre over pladespilleren og besluttede, at det nok var trappeskiven, der støjede mest (det er, lige som om den "synger" en smule), så dens leje fik et par dråber af detteher tyktflydende smøremiddel til cykelkæder med teflon:

Det virkede faktisk ret godt, og derefter var den mest støjende del mellemhjulet. Det var klart nok, for støjen var væsentligt lavere, når mellemhjulet blev løftet af trappeskiven. Jeg kunne huske, at der var en diskussion omkring Schoppers mellemhjulsdæmpesæt
startet af KlausM, som havde brugt en cykellap som underlag. Så tænkte jeg som så: til mellemhjulet har vi brug for et underlag, der fjedrer (en smule) og som har så lille en kontaktflade som muligt. Hvad har jeg i huset af den slags?" Svaret, mine damer og herrer: skridsikkert gummi.
Det ser sådan her ud når det er krøllet sammen:

og sådan her når det ligger fladt:

Så jeg tog et lille hjørne og brugte det i stedet for hårdtpapirskiven under mellemhjulet (og lagde behørigt nylonskiven ovenpå):

Og så derefter lidt tyk olie:

Derefter syntes jeg, at det meste støj kom fra mellemhjulet...men der tog jeg fejl. Det var faktisk Schoppers drivrem, der satte trappeskiven i svingninger. Så remmen fik en tur i konens parfumerede talkum, som vi købte for mange år siden da vi var i Spanien og den lilles numse var rød (altså ikke konens, men den yngste søns....).
For en god ordens skyld fik mellemhjulet også lidt talkum.
Og nu er støjen faktisk nede på et niveau der kan sammenlignes med en bæltedrevet....
Og nu er den altså temmelig (mere) imponerende.....Jeg ser frem til mange timers god lytning, emten med SPUen eller min Jubilee.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.