af his067 » man 27. aug 2012 15:03
Nu har jeg arbejdet lidt mere med armen: Jeg har sat ny gummityller i, og det var en interessant oplevelse som gav lidt indsigt i armens historie. Den har sikkert været ejet af en "Bastler", som godtnok lavede noget klamphuggeri. Men det er jo også en del af fornøjelsen
Først tog jeg enderøret af. Den slag har jeg ikke gjort før så det eneste forundrende var at det raslede når man rystede det. Når man så ned i det sad der en messingforing med et hul til styrepinden. Men altså, det var da underligt, at det rør raslede.
På styrepinden så det også lidt sært ud: den gummitylle, der skal sidde for enden af pinden, sad en tredjedel af vejen mod lejet. Men, tænkte jeg, det kunne vel være fordi reperationen havde været lidt mislykket, og at gummityllen ikke havde siddet limet godt nok fast da enderøret blev lirket på plads. Men det var nu godt nok underligt, at den der pind raslede....
Så lagde jeg mærke til at endepinden ikke altid føltes, som om den sad rigtigt. Det var som om at hvad-det-så-end-var-der-raslede skulle sidde på en bestemt måde før det hele ville falde i hak. Men selv når det lykkedes at få enderøret til at sidde rigtig, raslede enderøret stadig, hvis man røstede hele armen. Og det var nu godt nok underligt at den der pind raslede....
Så jeg prøvede om man kunne skrue enden af røret: det kan man ikke. Så jeg prøvede istedet om den der messingtingest kunne fjernes, så jeg kunne se hvad der var hvad. Det korte af det lange blev, at jeg skruede en skrue ned i messingrøret og hev til. Og vupti----så kom det ud....sammen med et stykke Lego!
Jeg tror tanken må have været at Messingstykket skulle stabilisere/by-passe gummiophænget. Messingstykket kan ikke have været en SME-del: der var boret et gevind ind i siden på messingstykket. Det gevind tjente ikke noget formål, men er dyrt at lave.
Men nu er det så som det skal være: to gummityller og et tomt enderør. Om et par dage får jeg nok tid til at sætte armen ordentligt op med Thorensen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.