Holdbarhed på pick-up'er

Analog når det bedst

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf eggers » søn 6. jan 2013 19:49

Sandie skrev:Hej igen

Det er rigtigt nok at pickupens ophæng, som er af gummi, gør at nålerøret kan bevæge sig. Hele resonansproblematiken og de kompromier, som pickupfabrikanterne har gjort for at få pickuper til at lyde mere realistisk hører nok hjemme i en anden tråd.

Jeg synes godt om ideen om at "lægge nålen i blød" og så se om den kan "genoplives". Jeg har tænkt lidt over det med at Ortofon har udtalt at deres pickuper nok kan holde deres tid ud: Måske tænkes der på et almindeligt forbrug i et par år? Det er jo noget andet for en pickup der måske har siddet op en gramofon, som er fundet frem og solgt måske 10 elller 30 år senere. Så er løbet nok kørt med hensyn til at kunne rede gummiet i ophænget. Jeg har en bekendt, der netop har købt en ældre gramofon. hvor pickup'en var ubrugelig.

Med venlig hilsen
Sandie

Det var netop det jeg spurgte Ortofon om, og de sagde til det at gummiet skulle man ikke bekymre sig om – også selv om pick-uppen var årtier gammel.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf MDA » man 7. jan 2013 00:39

Kan man måle på en Pick up om den er mekanisk funktionel?
Tænker på ved køb hvis man ikke har en pladespiller til rådighed?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf MDA » tirs 8. jan 2013 17:59

Det kan man måske ikke
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Max » tirs 8. jan 2013 18:02

Jeg tror ikke at det er noget man sådan lige kan gøre, der er alt for mange parametre involveret, så en lyttesest er nok det simpleste. Man kan jo altid måle om pickup'en giver spænding fra sig når man berøre nålen, men det fortæller jo ikke om ophænget er blevet stift.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf his067 » tirs 8. jan 2013 18:03

MDA skrev:Kan man måle på en Pick up om den er mekanisk funktionel?
Tænker på ved køb hvis man ikke har en pladespiller til rådighed?

Nej, er det korte svar.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf bjerager » tirs 8. jan 2013 19:30

Jeg har haft masser af brugte pickupper mellem hænderne gennem tiden - både af den billige og mere dyre slags. Og jeh har ikke oplevet ret mange pickupper blive slidt op. Det kan dog ske, og i de tilfælde viser det sig typisk i form af fejlsporing, en lidt mere "flad" lyd og omere sibilance. Jeg har til gengæld ind i mellem haft en mellem fingrene, hvor nålen er faldet af, fordi limen ikke har holdt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Sandie » lør 26. jan 2013 14:58

jeg kan ikke helt undlade at komme med en kommentar igen. bjerager skrev at nålen faldt af. Den erfaring har jeg desværre også oplevet. Det er givet at det har limen, som ikke holdt. Lim holder ikke for evigt. Det kan jeg komme med andre eksempler på. Det undlader jeg.

Det, som jeg har oplevet, er at pick'uperne ændre sig. Også selv om de har været korrekt monteret med hensyn til frejlsporing mv. Jeg har været i HiFi-brancen godt nok for ca. 30 år siden og skiftede pick'uperne med ca. 1 års mellemrum fordi de faktisk ændrede karakter. Faktisk var det dem i den lidt dyrere ende, hvor ændringen var tydeligst. Meningen var, at i der "gode" lytterum med det tunge grej, skulle lyden være så god som mulig. Det var nok forestillingen om at potentielle købere nok var mere kritiske en kundegruppen, som gik efter den mere økonomiske ende af vores sortiment.

Grundlaget for at bytte pick'uperne du var nok subjektiv i et vist omfang. Vi lavede faktisk mange lyttetest med at en lyttede medens en anden skiftede pick'uperne mellem ny og gammel pick'up. Vi fandt at der var en forskel.

Gummiet holder.... Eller gør det? Gummi kan være kunstig eller "naturlig". Hvis bare den er naturlig, er så alting godt? Jeg tror det ikke. Naturgummi er jo et rafineret produkt af kautsjuk og det bliver produceret i forskellige kvalliteter. Jeg har erfaret at gummipakninger har det med at blive hårde og kan smulre efterhånden. jeg talte med en i går, som fortalte at han ældre boose-højtaler var ved at gå til, netop ved at kantophænget var begyndt at sprække. Det var faktisk et kantophæng af gummi.

Det er kendt at hvis man vil bevare noget, hvor der indgår gummi, skal det behandles. Scilikone f.eks. anvendes.

Der er nok også noget gummi, som man vil undlade at bruge, hvis sidste anvendelsesdato er udløbet.....

God lørdag rundt i stuerne og god lyd

Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Ugelbølle

Indlægaf zaragon » søn 27. jan 2013 14:48

hej alle, og Sandie Sjov (Shaw?) -

Fine indlæg, tak for dem! Hvordan mon en London Decca pick-up opfører sig efter flere år?? Den har jo faktisk ingen nålefane! Jeg har læst en del om den over årene, men har aldrig hørt den, desværre... fine anmeldelser har den dog fået, sine svagheder til trods (skæve bulede plader er vist ikke livretten for London).

Selv har jeg flere p-u's, der nu efter mange år, stadig må siges at være meget kompetente aftastere. Jeg er lidt tilbøjelig (komplient/compliance *S*) til at tro, at Ortofon har lidt ret... hvem pokker vil dog ellers købe en p-u til en formue, for bare at regne den for "død" efter 2 år?? Så meget "krøsus" er der vist ikke ret mange af os, der er.

bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Sandie » lør 9. feb 2013 16:31

Hej Igen
Mine forrige indlæg er skrevet ud fra min bekymring om specielt holdbarheden af dæmpningsmaterialet og nogle forsøg tidligere. Nu skal man ikke bare stå fast ved sine synspunkter, hvis nogle håndgribelige fakta kommer på bordet, så at sige på tallerkenen. Og derfor et nyt indlæg herfra fortiden.
Jeg kom i tanke om at jeg har haft en pickup liggende et eller andet sted, og under min gennemgang af mine gemmer er der dukket en Pickering XSV5000 pickup frem pakket godt ind i vat. Tja, den havde ligget der i 30 år. Så måtte det briste eller bærer, den skulle på og lyttes til. En masse justering og småfejl undervejs: Udballancering , rette overhæng og så impedanstilpasning rettet (prøver på 33KΩ). Og så lyttetesten:
Den lyder ikke allerværst (jysk formulering). Noget tynd i bunden, måske noget af stivheden? Nu skal den motioneres og så må vi se hvad der sker, ellers tror jeg nok at jeg vil forsøge mig med en ”mikrodråbe” Rubber Conditioner fra Firmaet LaCross, som Captain Phoenix skrev i sit indlæg.
Den er alligevel værd at høre på. Den henter noget op af rillen. Og så 30 år gammel! Derfor reviderer jeg mit synspunkt. De gamle sager kan tåle at have sovet tornerosesøvn. Jeg har så ikke en reference at holde mine lytteindtryk imod men alligevel: Jeg må sige at den holder.

Pickering_XSV5000.jpg

Med venlig hilsen
Sandie
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)
Brugeravatar
Sandie

Indlægaf henhlars » lør 9. feb 2013 18:46

Jeg har deltaget i mange lyttetest, hvor vi havde lånt en håndfuld identiske p-u'er med hjem. Det var en af gangene Ortophon MC 30.
Vi kunne til vores store forbavselse høre endog store forskelle mellem de enkelte eksemplarer.
Den, der blev udvalgt den gang, kører endnu i perioder, med de samme kvaliteter, vi den gang faldt for.
Så jeg tror også at holdbarheden er ganske stor.
Min egen B&O MMC 1 med Boron-fane fungerer også fint, dog er den i dag skubbet til side af en Benz, i en helt anden prisklasse.
Med hensyn til magiske dråber og gummi, har jeg gode erfaringer med at bruge Xylol.
Hilsener
Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Indlægaf JGreen » lør 9. feb 2013 23:48

Hej
Min ca.50år gammle SPU spiller også forryende ennu når den en gang i mellem kommer på.
Boose højtaller har jeg ikke set med andet en skum kanter
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf bjerager » søn 10. feb 2013 08:50

henhlars skrev:Jeg har deltaget i mange lyttetest, hvor vi havde lånt en håndfuld identiske p-u'er med hjem. Det var en af gangene Ortophon MC 30.
Vi kunne til vores store forbavselse høre endog store forskelle mellem de enkelte eksemplarer.
Den, der blev udvalgt den gang, kører endnu i perioder, med de samme kvaliteter, vi den gang faldt for.
Så jeg tror også at holdbarheden er ganske stor.
Min egen B&O MMC 1 med Boron-fane fungerer også fint, dog er den i dag skubbet til side af en Benz, i en helt anden prisklasse.
Med hensyn til magiske dråber og gummi, har jeg gode erfaringer med at bruge Xylol.
Hilsener
Henrik

Jeg ved at H- H. Mørch plejede at lytteteste og sortere i de ortofon pickupper, han fik ind ad døren til montering i sine ICA-armrør. Så der er bestemt noget om, at der er stor forskel fra pickup til pickup.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf zaragon » søn 10. feb 2013 12:11

...jeg tror meget gerne på de forskelle på p-u'er, som i alle beskriver... alligevel må jeg sige, at det forbavser mig lidt, at der er SÅ store forskelle på et produkt lavet efter samme metode. Der er jo også forskel på, hvem der f.eks. har malet Kgl. Porcelæn, men med elektronik/teknik bør der ikke være enorme forskelle... det rykker jo ved vores tillid til produktet, vi måske netop køber pga. en god anmeldelse. Det kan Ortofon (o.a.) da slet ikke være bekendt! Ville gerne høre en kommentar fra en insider om netop dette. Bli'r jo næsten helt bange for, om min Jubilee er en "forklædt MC-10!" ;-)

søndag-søndag-søndag... så er det tid til at skynde sig at synde inden mandag! ;-)
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf haflermicro » søn 10. feb 2013 12:51

Zaragon...du har ret...man kan blive bekymret...heldigvis er min 25 år gamle MC20 super MKII tilgivet, for den lyder fantastisk.
De 25 år der er gået har fjernet min fokus fra hvor dyr det bæst egentligt var...nu er den bare en gevinst i forhold til en værdi som forlængst er afskrevet....skulle nogen have en MC10 som lyder ligesågodt som min MC20, så ønsker jeg kun ejeren tillykke..

At synde inden mandag?....jeg kører et ny princip...jeg synder en hel uge hver femte uge, hvilket er en klar forbedring i forhold til tidligere, hvor jeg syndede 5 uger ud af fem :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Sandie » søn 10. feb 2013 14:33

Vedr. variation mellem i øvrigt ens pu’er:

Har læst en besøgsartikel, hvor det drejer sig om et besøg hos Ortophon:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp?articleid=2814&zoneid=4

Her fremgår det: ”Vi fik et grundigt indblik i hele produktionen, og det mest fascinerende er, at al produktion foregår ”in-house”. For eksempel monteres alle nålespidser i hånden, under et mikroskop. Der er selvfølgelig nogle ting, som er automatiseret, men det foregår stadig i egne bygninger .”

Og

I MC afdelingen foregår al montering pr. håndkraft, lige fra montering af nål på nålerør til vikling af spolerne på deres ankre

Det er jo imponerende, at det er muligt at håndfremstille pu’er til en pris, som folk vil betale og så oven i købet tjene penge på det ( Der er en ”tommelfingerregel” for produktionsvirksomheder generelt, som siger at salgsprisen i sidste led vil være 6 x producentens pris).

Håndfremstillede pu’er, jammen så er hver eneste pu jo nærmest unik

I artiklen bliver der også nævnt, at der er produktionstolerancer. Dette forklarer vel at det ikke helt er den samme lyd man får hvergang, hvis man står med en håndfuld tilsyneladende ens pu’er og lyttetester dem.

Som regel får man vel, hvad man betaler for…….

God søndag
Sandie
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Sandie

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner