af Sandie » lør 26. jan 2013 14:58
jeg kan ikke helt undlade at komme med en kommentar igen. bjerager skrev at nålen faldt af. Den erfaring har jeg desværre også oplevet. Det er givet at det har limen, som ikke holdt. Lim holder ikke for evigt. Det kan jeg komme med andre eksempler på. Det undlader jeg.
Det, som jeg har oplevet, er at pick'uperne ændre sig. Også selv om de har været korrekt monteret med hensyn til frejlsporing mv. Jeg har været i HiFi-brancen godt nok for ca. 30 år siden og skiftede pick'uperne med ca. 1 års mellemrum fordi de faktisk ændrede karakter. Faktisk var det dem i den lidt dyrere ende, hvor ændringen var tydeligst. Meningen var, at i der "gode" lytterum med det tunge grej, skulle lyden være så god som mulig. Det var nok forestillingen om at potentielle købere nok var mere kritiske en kundegruppen, som gik efter den mere økonomiske ende af vores sortiment.
Grundlaget for at bytte pick'uperne du var nok subjektiv i et vist omfang. Vi lavede faktisk mange lyttetest med at en lyttede medens en anden skiftede pick'uperne mellem ny og gammel pick'up. Vi fandt at der var en forskel.
Gummiet holder.... Eller gør det? Gummi kan være kunstig eller "naturlig". Hvis bare den er naturlig, er så alting godt? Jeg tror det ikke. Naturgummi er jo et rafineret produkt af kautsjuk og det bliver produceret i forskellige kvalliteter. Jeg har erfaret at gummipakninger har det med at blive hårde og kan smulre efterhånden. jeg talte med en i går, som fortalte at han ældre boose-højtaler var ved at gå til, netop ved at kantophænget var begyndt at sprække. Det var faktisk et kantophæng af gummi.
Det er kendt at hvis man vil bevare noget, hvor der indgår gummi, skal det behandles. Scilikone f.eks. anvendes.
Der er nok også noget gummi, som man vil undlade at bruge, hvis sidste anvendelsesdato er udløbet.....
God lørdag rundt i stuerne og god lyd
Sandie
Dynavector Karat 17D3, Dynavector 23R, Dynavector DV505, Rega Planar 3 (x3), Stax CAX, Stax DA80M, IMF SRPM Mk IV (og nu også med Pickering XSV5000)