Idag hentede jeg en pakke addresseret til mig (jeg sov da DPD manden kom med den

)
Den så spændene ud;

Jeg åbnede den op, og se hvad der var indeni:

Thorens ydertallerken, indertallerken, 45 adapter, plademåtte og en SME armrest, med plastik catch (den rigtige!)
Jeg havde allerede en rigtig armrest, (Tak Jesper!) men denne manglede plastikarmen(den var knækket) hvorfor denne jo var en dejlig ting at få med!

Så måtte jeg jo igang igen; der var følgende problemer fra sidst;
1. Spejlet til stroboen var faldet af
2. Linsen over spejlet ligeså
3. Motoren kørte ikke jævnt rundt(den hakkede frem og tilbage, forklaring følger)
jeg vil nu gennemgå de forskellige etaper af løsninger..
1. Motoren i sådan en sag er en 2-polet stepmotor. Den kører rundt ved hjælp af to signussignaler der er fasedrejet med 90 grader. Sidst jeg var inde i maskinen, loddede jeg signalkablerne til motoren fra, så jeg tænkte at det bare var disse der var byttet rundt; men nej!

Man kan jf. servicemanualen indstille amplituden ved begge disse signussignaler under bunden af pladespilleren. Dette sker for hver hastighed også, så dvs. A1 16/ A1 33/ A1 45, styrer signal 1 - A2 16/ A2 33/ A2 45, styrer signal 2. jf. servicemanualen skal amplituden af signus være 16 omdr. = 3,2 VAC / 33 omdr. = 5 VAC / 45 omdr. = 6 VAC. så var det jo bare at gå igang med multimetret og så indstille i de små trimpots der er under PCB'en:

Efter dette var gjort, var problemet der sku stadigvæk
Så jeg fik den ide at skifte de to elektrolytkondensatorer der sad i, der står på dem "1000MFD 25V 85 grader"

her skal man kunne sin historie, da umiddelbart ville 1000 MFD være 1000 Millifarad, men det er altså på størrelse med brødrister, det er selfølgelig 1000 Microfarad = uF - forvirringen kommer af at MFD er en sammentrækning af MicroFaraD og altså ikke et forsøg på metriske betydninger.
Så ind til Brinck og købe et par Elektrolytkondensatorer - Axiale, og så virkede det sku!

Remmen til pladespilleren var slap, så den fik en kogetur:

Herefter skulle spejlet tilbage i maskinen:

her var jeg nødt til at have toppladen af og det var ved dette jeg fandt ud af Thorens TD-125 hemmeligheden; vægten sidder i toppladen!!! (alle der har løftet på en TD-125 siger; hold kæft den er tung - hvad er der i den?!?)
men det stammer altså fra denne sag:

Men så samlede jeg dyret og satte armen tilbage på;

Den lyder faktisk også ret hæderligt sådan en maskine!
mvh.
Søren Iversen