Harvey's pladespiller projekt

Analog når det bedst

Re: Harvey's pladespiller projekt

Indlægaf evox » søn 5. apr 2015 19:53

Hej Harvey
Hvor er den flot. Tillykke med den. Så må den lille snedker jo i gang ;)

vh evox
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Struktør » søn 5. apr 2015 20:05

Ellers må du sige til... Der var engang jeg var ansat på Herningsholm Erhvervsskole... Med nok Danmarks bedste snedkerafdeling, og kender et par stykker der, så deet...
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf NikonSP » søn 5. apr 2015 20:11

Struktør skrev:Ellers må du sige til... Der var engang jeg var ansat på Herningsholm Erhvervsskole... Med nok Danmarks bedste snedkerafdeling, og kender et par stykker der, så deet...

:thumbsup:

Det lyder rigtigt spændende, - den ryger lige ind i vidensbanken :lol:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf Struktør » søn 5. apr 2015 20:16

Der hvor jeg er nu... Har vi en overfladebehandling... Men de er nok mest mindet efter tanke, beholdere og rør... Men man ved aldrig :lol:
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf NikonSP » søn 5. apr 2015 20:22

Struktør skrev:Der hvor jeg er nu... Har vi en overfladebehandling... Men de er nok mest mindet efter tanke, beholdere og rør... Men man ved aldrig :lol:

. . . . og det bliver jo nok liiige til den lidt store side . . . :QQS:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf B&O Vintage » søn 5. apr 2015 20:39

Tillykke super fund!
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf NikonSP » man 6. apr 2015 00:38

Helikon skrev:Den er fed! Tillykke med den. Hvis ikke låget skal være firkantet kasse kedelig har Michell en måske brugbar løsning til inspiration her http://www.artech-electronics.com/prod_ ... icover.jpg
Min Beogram 1000 har også en udskæring i bagsiden af låget for at kontravægten kan være der.
Det her firma http://www.conplast.dk/ ligger kun et par km fra hvor jeg bor, vi har fået lavet nogle små skabe hos dem - pænt arbejde der var til at betale. Hvis du kommer forbi på vejen til dem giver vi :Kaffe:

Hej Niels

Tak for dine indspark. Jeg må lige se, hvor jeg ender med tingene, - men under alle omstændigheder vil jeg da gerne komme forbi til kaffe, - i min barndomsby, - vi kan sikkert finde noget spændende at snakke om :Thumpsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf r-l-b » man 6. apr 2015 18:19

flot fund Harvey !!!
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf NikonSP » man 6. apr 2015 18:28

r-l-b skrev:flot fund Harvey !!!

Hej Ruben!

Joh, - men den er jeg absolut heller ikke særlig træt af :lol: L::L

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » tirs 7. apr 2015 18:01

NÅ . . . .

Alle I pladespiller-byggere i forummet:

Jeg er begyndt at samle viden, til den nye plint jeg skal lave. Så er det, spørgsmålene melder sig i en lind strøm, jeg tager lige et par stykker eller 3:

Hvilket plademateriale skal jeg bruge til kabinettet? Spånplade, MDF, min tømrer har noget brandsikkert MDF, som er meget hårdt, - vil det begynde at 'ringe' , krydsfiner eller noget helt andet? Tykkelsen skal være 12mm.

Samme spørgsmål mht. top- og bundplade? Hvilket materiale og tykkelse skal det være??

Skal jeg dæmpe kabinettet indvendigt med noget, og hvis jeg skal, hvad skal det være??

Gode råd modtages med taknemmelighed :Thumpsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf hificlassic » tirs 7. apr 2015 18:08

Når man kigger tilbage på mange af de gode vintage pladespillere som fx Thorens, Linn, Ariston og Rega så er plinten på de fleste lavet af noget billigt skrammeltræ og en bundplade i massonit/linoleum, og de lyder alligevel rigtig godt.
Så ærlig talt: Lav en plint i det materiale du bedst kan lide udseendet af eller bedst kan arbejde i.
Hvis værk, arm og pickup er godt, så kommer det højst sandsynligt til at lyde godt uanset om du bruger træ, acryl, køkkenbordplade, skifer eller marmor. De er alle prøvet, med gode resultater, af alverdens producenter
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf bjerager » tirs 7. apr 2015 18:31

En del af fidusen i forhold til at få mellemhjulere til at lyde godt er en tung plint - hvad den så skal være lavet af er måske mindre vigtigt. Bare det er nemt at arbejde i. Du kan jo altid smide noget bitumen inden i, hvis det er.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf NikonSP » tirs 7. apr 2015 18:40

bjerager skrev:En del af fidusen i forhold til at få mellemhjulere til at lyde godt er en tung plint - hvad den så skal være lavet af er måske mindre vigtigt. Bare det er nemt at arbejde i. Du kan jo altid smide noget bitumen inden i, hvis det er.

Værket er bæltedrevet, så vil det så sige, at plint materiale er forholdsvis ligegyldigt?? Og er det normalt kun i forhold til mellemhjulere, at man skal gøre sig alle de anstrengelser?
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf hificlassic » tirs 7. apr 2015 19:34

Jeg tror at det giver god mening ikke at have en hul akustisk rumlekasse. Så lidt dæmpning og en bund der ikke er lavet af pap er nok en god ide, men ellers tror jeg at materialet er forholdvis underornet
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf hificlassic » tirs 21. apr 2015 22:32

Er det mon samme quali-Fi plint vi ser på denne Garrard 401 ? http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=290358
Brugeravatar
hificlassic

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner