af his067 » fre 17. jun 2016 16:12
Emil, det er mægtigt fint at vide, at du er glad for din direkte drevne pladespiller fra 1975. Der er mange af os, der er mindst lige så glade for vores mellemhjulere fra 1957, men der har --indtil nu-- ikke været mange her på forummet, som har anbefalet at smide et gammelt apparat på storskrald, fordi det ikke levede op til de krav, vi stiller til vores eget kram, eller fordi det ikke faldt i vores smag.
Du kunne jo også sige præcis det samme om rør-forstærkere eller om gammelt professionelt udstyr, som f.eks. de dejlige rapporter som vi ind imellem får om ny-fundne og ny-restaurerede BOFA eller Klangfilm forstærkere. Men det er jo netop formålet med vores forum at vi fortæller om vores glæder og kvaler med det gamle udstyr.
Jeg har selv prøvet en masse pladespillerkombinationer, og efter mere end fyrre år har jeg nu en samling af pladespillere, som afspejler den rejse og de oplevelser, som har resulteret i, at jeg nu til daglig bruger en STD305D med SME 3009/ortofon rondo Bronze (og den pickup lyder bare Rædselsfuldt på Thorensen), en Thorens TD124 med Schick arm og SPU. derudover har jeg en Lenco L75 med en Ortofon Arm (og endnu ikke nogen 'fast' pickup, men jeg glæder mig til at sætte den i en plint og få lyttet til den så jeg kan høre med mine egne ører, om en Lenco virkelig er så god, som den har ry for: jeg er ikke meget for målinger af wow og flutter som ikke siger meget om en pladespillers evne til at gengive musik. du kan læse mere om det i gamle 'High fidelity' blade hvor Paul Ladegaard lavede banebrydende forskning i 'pladespillerlyd'), en Mørch GS6 med ICA200 (jeg elsker designet og den lyder ret godt!), to Beogram 6000, Beogram 6002 og en masse andet 'skrammel'. Nogle af dem virker, andre står klar til at blive reparerede.
Det ville være dejligt at høre mere fra dig om hvilken direkte drevet pladespiller du har, hvilken arm og pickup der sidder på den, og hvad der lige netop gør dig glad, for at du har den model og ikke, f.eks. en Linn Sondek eller en Lenco L75.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.