nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Analog når det bedst

Re: nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jun 2016 09:11

Klart også mit bedste bud at adskille motor, så lejerne kan renses og genopsmøres . Jeg ved ikke, om metoden kan bruges her i dette tilfælde, men talrige beskrivelser af service på "sintered bronze"-lejer findes på nettet. disse beskrivelser handler mest om succesrige manøvrer med thorens TD-124 - motorer og Beogram 1000 - motorer. Jeg har for nylig været igennem processen med den sidstnævnte og motoren kører nu som en vårhare. Når man så alligevel er i gang, kan man da lige skifte den omtalte kondensator også.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nic-1993 » tors 16. jun 2016 09:32

Det er også det jeg ville have plan lagt over at få den motor kigget på, skal bare høre fra nogen som ville gøre det, er i den sydlige del a jylland
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993

Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Indlægaf jan_stevns » tors 16. jun 2016 09:54

Fredmarantz skrev:Når man så alligevel er i gang, kan man da lige skifte den omtalte kondensator også.

Det bliver lidt svært at skifte noget der ikke er tilstede ;)
jan_stevns

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jun 2016 10:07

ejensen1981 skrev:Det kan være motorstart kondesatoren, den burde sidde i nærheden af motoren, sådan en rund cylinder tingest agtig med et par ledninger på.

Nej - klart, Jan, men jeg kender ikke den Dual i detaljen - men henholdt mig blot til ovenstående (citeret), hvor jeg gik ud fra, at der så nok var en sådan kondensator.

Men er den der ikke, ja, så slipper man jo for det. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf X-ray » tors 16. jun 2016 10:46

ejensen1981 skrev:ikke i min optik. Og kommer det heller aldrig. specs var fine den gang i 60erne. Og med både en rem og mellemhjul er det en dødsdømt pladespiller i mine øjne hvis vi snakker Thorens.

Det er simpelthen for tankeløst(dumt), at skrive den slags på et Vintage-site... :(
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf jan_stevns » tors 16. jun 2016 13:03

Fredmarantz skrev:Nej - klart, Jan, men jeg kender ikke den Dual i detaljen - men henholdt mig blot til ovenstående (citeret), hvor jeg gik ud fra, at der så nok var en sådan kondensator.

Men er den der ikke, ja, så slipper man jo for det. ;)

Jeg skrev i tråden "at den eneste kondensator der sidder i det værk ikke har med motoren at gøre" - for lige at korrigere på det emil skrev.

nevermind ........ De DUAL spiller var jo næsten børnelærdom, da jeg i sin tid var radiomekanikerlærling, vi blev om noget tæsket gennem utallige grammofoner, og jeg ved dælme ikke hvor mange Beomotorer der røg gennem fingrene.. Det er induktionsmotorer , der ikke har en fasekondensator, ligesom motoren i f.eks Tandbergs gearstangsbåndoptagere - de skal følge netfrekvensen , men med tiden klemmer lejerne åbenbart, så kuren var/er at skille dimsen ad, afrense akselenderne med olieret smergellærred. Hvor man egentligt også gør akslen der stikker i lejerne et par micrometer tyndere. Et ordentligt oliebad, og så skal den samles igen, og rotoren centreres med et par messingblade der sættes i spænd.
jan_stevns

Indlægaf hificlassic » fre 17. jun 2016 08:54

måske billigere at købe en DUAL der virker http://www.dba.dk/pladespiller-dual-121 ... 025175656/
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf jan_stevns » fre 17. jun 2016 10:33

hificlassic skrev:måske billigere at købe en DUAL der virker http://www.dba.dk/pladespiller-dual-121 ... 025175656/

absolut en mulighed :)
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » fre 17. jun 2016 14:33

X-ray skrev:Det er simpelthen for tankeløst(dumt), at skrive den slags på et Vintage-site... :(

Og hvorfor så ikke? Hvor vil du skaffe et mellemhjul til den pladespiller henne? Jeg har fundet en leverandør som laver nye mellemhjul til Thorens: 250CHF skal de have for det! det er sådan ca 1700 kr. Da hjulet har speciel udforming, tror jeg ikke du komme nyt gummi på uden at det skal slibes og bearbejdes specielt. For ikke at tale om at de skal gøres med lidt mere præcision end bare slibning. Ellers er der dømt høj W&F tal.

Min pladespiller er fra 1975, og jeg har aldrig lavet service på den. Den er direct drive, er kvartsstyret, og har bedre specs. Den høre ligså meget til på Vintage hifi som alt det andet. Den kan dog ikke afspille 78ere. Det har jeg heller ikke noget at bruge til. :)

Jeg korrigere mig så med den motor kondensator. Jeg kender ikke de gamle Dual spillere, Jeg har kun haft købt en på ebay engang til en ven, og den ankom i samlesæt da sælgeren ikke havde pakket den ordenligt ind. Så den røg i elektronik skrot.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf Louis » fre 17. jun 2016 15:03

ejensen1981 skrev:
X-ray skrev:Det er simpelthen for tankeløst(dumt), at skrive den slags på et Vintage-site... :(

Og hvorfor så ikke? Hvor vil du skaffe et mellemhjul til den pladespiller henne? Jeg har fundet en leverandør som laver nye mellemhjul til Thorens: 250CHF skal de have for det! det er sådan ca 1700 kr. Da hjulet har speciel udforming, tror jeg ikke du komme nyt gummi på uden at det skal slibes og bearbejdes specielt. For ikke at tale om at de skal gøres med lidt mere præcision end bare slibning....

MVH

Emil

Man kan nu altså købe nye mellemhjul på ebay for 50 $. Af ham italieneren. Jeg har hørt godt om ham.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jun 2016 15:38

Ja- gode mellemhjul er slet ikke noget problem at anskaffe - og står det til mig, så er jeg ret ligeglad med, hvad det vil koste - bare Thorens'en kører, og det gør den. Der er rigtig mange (også her), som er meget glade for deres Thorens-maskineri og som også er rigtig gode til at vedligeholde dem og glædes over dette - det er der jo i sig selv en vis stemning i at gøre..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ejensen1981 » fre 17. jun 2016 16:01

Er der nogle af jer som har lavet en W&F måling med de mellemhjul som koster 50 euro på Ebay?
ejensen1981

Indlægaf his067 » fre 17. jun 2016 16:12

Emil, det er mægtigt fint at vide, at du er glad for din direkte drevne pladespiller fra 1975. Der er mange af os, der er mindst lige så glade for vores mellemhjulere fra 1957, men der har --indtil nu-- ikke været mange her på forummet, som har anbefalet at smide et gammelt apparat på storskrald, fordi det ikke levede op til de krav, vi stiller til vores eget kram, eller fordi det ikke faldt i vores smag.

Du kunne jo også sige præcis det samme om rør-forstærkere eller om gammelt professionelt udstyr, som f.eks. de dejlige rapporter som vi ind imellem får om ny-fundne og ny-restaurerede BOFA eller Klangfilm forstærkere. Men det er jo netop formålet med vores forum at vi fortæller om vores glæder og kvaler med det gamle udstyr.

Jeg har selv prøvet en masse pladespillerkombinationer, og efter mere end fyrre år har jeg nu en samling af pladespillere, som afspejler den rejse og de oplevelser, som har resulteret i, at jeg nu til daglig bruger en STD305D med SME 3009/ortofon rondo Bronze (og den pickup lyder bare Rædselsfuldt på Thorensen), en Thorens TD124 med Schick arm og SPU. derudover har jeg en Lenco L75 med en Ortofon Arm (og endnu ikke nogen 'fast' pickup, men jeg glæder mig til at sætte den i en plint og få lyttet til den så jeg kan høre med mine egne ører, om en Lenco virkelig er så god, som den har ry for: jeg er ikke meget for målinger af wow og flutter som ikke siger meget om en pladespillers evne til at gengive musik. du kan læse mere om det i gamle 'High fidelity' blade hvor Paul Ladegaard lavede banebrydende forskning i 'pladespillerlyd'), en Mørch GS6 med ICA200 (jeg elsker designet og den lyder ret godt!), to Beogram 6000, Beogram 6002 og en masse andet 'skrammel'. Nogle af dem virker, andre står klar til at blive reparerede.

Det ville være dejligt at høre mere fra dig om hvilken direkte drevet pladespiller du har, hvilken arm og pickup der sidder på den, og hvad der lige netop gør dig glad, for at du har den model og ikke, f.eks. en Linn Sondek eller en Lenco L75.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf LarsW » fre 17. jun 2016 16:42

Jeg sider med den her dual 1019 i fin stand men den's motor er gået meget svag, kan ikke få nok træk kraft til at køre tallerken rundt, skal skubbe den i gang, så den tregner til at blive fikset.

Håber at man holder fast i tråden her, idet at Nic-1993 gerne vil have lavet sin fine Dual.
Jeg kan desværre ikke bidrage med noget, men håber at vedkommende får lavet sin Dual.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Nic-1993 » fre 17. jun 2016 17:28

Mon ikke! tråden er løbet løs igen, jeg høre lidt spøjse lyde for moteren den selv´, for eksempel har den plave en pive lyd fra moteren den selv, og det der forslag at købe en ny der virker vile være ret dumt siden den selv er i god stand, det den sørens motor jeg ville have fikset! skal det virklig være så svert?
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993

Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner