Hmmm den med den originale overfladebehandling (også hvis det er Nextel) er lidt svær.
Du er selvfølgelig i din gode ret til at lave hvadend du vil med den, men jeg ville starte med at få fastslået hvad det er for en overflade - er det Nextel, er der jo steder der kan male med sådanne produkter, er det en anden form for struktur-lakering, må man kunne finde nogen der kan det. jeg ville tage ud og snakke med gamle fag-rotter og få noget indsigt der. (Jeg skal det samme med et Marantz låg der er halvt-rustent, men lakeret med en art "Stænk-lakering".
Du er sikker på Dusch ikke kan tilbyde grå, når nu det er originalt?
Er plademåtten aftagelig? I så fald er det jo ikke "helligbrøde" at lave/anvende en anden måtte. Så længe man ikke laver noget permanent om, synes jeg du må lege og eksperiementere ligeså tosset du vil

Ift at overmale noget originalt, så har jeg det personligt sådan at jeg kun gør det, hvis jeg kan ramme 98-100% tæt på originalen.
Se fx da jeg genopfriskede L-100 membraner med hvid grunder - resultatet blev spot-on, men et trænet øje ville måske kunne ane en lille difference i shine fra en original aquaplas overflade til mine - der var MANGE tests inden jeg malede membranerne der :)
Hvis jeg ikke er sikker på at jeg kan ramme så tlt, så vil jeg hellere lade det leve med "skavankerne", også hvis man en dag gerne vil sælge den videre. Jeg vil som køber hellere købe et apparat med skavanker, end et "pænt" apparat med et uoriginalt overgreb :)