TD124 - hygge med renoveringen og billeder til alle

Analog når det bedst

Re: TD124 - hygge med renoveringen og billeder til alle

Indlægaf Tonni » tors 26. nov 2020 19:45

his067 skrev:Jeg vil absolut anbefale Hanze HiFis fjedre til motoren. Det var en "Major Upgrade" for min TD124. og de koster ikke alverden (c. €40)

Helt enig! Jeg har dem også.
Men husk, at det kræver et sæt nye (Mk.II) motorstag oven i.
Dem har både Jaap Pees (Hanze) ogSimoni Luzetti (Audiosilente).
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf hess » tors 26. nov 2020 20:33

...og hvis det godt må være lidt "slum", bruger du bare de mellemste fjedre fra en Lenco-motor:

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=36099.0
hess

Lokalitet: Hvidovre

Indlægaf mantelteo » fre 27. nov 2020 09:40

Normalt så havde jeg også byttet boltene ud til MK2 versionen og smidt Hanzes fjedre på. Men har undladt det - for at spare på udgifterne. Jeg havde et par silikone muffer liggende fra et tidligere projekt som jeg bytter de gamle ophængs muffer med.
Planen er jo ikke at beholde den, men at sælge den igen. Og siden jeg har givet 8.200kr på auktion for den og sætter en smg212 oveni - så er der snart ikke mere luft hvis det ikke skal blive et minus for mig.
Fjedre og bolte løber alligevel op i knap 900 kr med porto.
Jeg tænker ikke at jeg kan få mere end 10-11tkr for den på dba...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf Tonni » fre 27. nov 2020 10:59

Ja ok, det ligner en underskudsforretning, inden du er gået i gang.
SMG'en er vel mere værd i løs vægt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mantelteo » fre 27. nov 2020 11:33

Tonni skrev:Ja ok, det ligner en underskudsforretning, inden du er gået i gang.
SMG'en er vel mere værd i løs vægt...

Jeg skal huske at den er med “non magnatic platter” så alt i alt tænker jeg at chancerne for at hive pengene hjem igen er der.

Det er jo trods alt for hyggens skyld
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Indlægaf mantelteo » fre 11. dec 2020 17:05

Jeg kom lidt længere, fik plinth og værk samlet. Jeg synes det er fint. Hullerne i plinthen er simpelthen spartlet og forbliver sådan. En lackeringen af plinthen springer jeg også over. Hullerne er en historie af spilleren og hvis man ikke synes om det kan man købe en ny plinth eller restaurere den gamle med en solid udbedring fra snedkeren og ny lackering.

26A028EA-9540-492F-8609-F5BE019EFC9B.jpeg

I det hele taget er plinthen pænt og har charme. Jeg tænker begrebet patina har den fortjent - og genbrug kunne men vel også kalde det for, lyder bare ikke så godt men er mindst lige så vigtigt ;)

DEF4DA00-44A0-4843-A846-794AD7BDAD58.jpeg

FD34A245-6A5F-4258-9E47-F4D2E760CB93.jpeg

Farven på værket er fint og står skarpt.

Jeg har loddet en lille skinne på ledningerne og snart kommer der nogle rca stik i den anden ende. Jeg mangler et passende armboard med lidt patina, skriv endelig hvis du har et liggende.

5AD86EDB-E17C-43EB-9E21-84CE91356E6B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mantelteo

Indlægaf hess » fre 11. dec 2020 17:51

Hvis ikke du finder originalt armboard kan jeg fint anbefale dem fra Moldova på ebay. Jeg har selv købt en derfra fordi jeg vil prøve P77 på min 124.
hess

Lokalitet: Hvidovre

Indlægaf Helikon » fre 11. dec 2020 17:58

mantelteo skrev:Jeg mangler et passende armboard med lidt patina, skriv endelig hvis du har et liggende.

Hvad er der galt med det du har? Hvis det bare er hullet til SME armen du vil af med kan det bare "proppes" og males, det er ingen problem og når du kører på kanten af rentabelt er det da oplagt. Ellers lav et selv, det er bare et stykke 12 mm krydsfiner.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf mantelteo » fre 11. dec 2020 18:54

Hej Henrik og Niels
Helt enig, men det er vel et forsøg værd. Og det skal jo helst ligne noget overordnet pænt vintage, så et flot patineret armboard ville da være prisen værd
mantelteo

Indlægaf Tonni » fre 11. dec 2020 19:05

Nu ser det ud til armbasen dækker over hullet. Derved er det rimelig let at lave en klods, der fylder hullet ud.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mantelteo » man 14. dec 2020 10:22

Måske det egentlig ville være bedst at prøve at sælge den som den er nu? Bare værket med plinthen. Det er jo et rigtig godt udgangspunkt for at sætte den arm på man synes er bedst?
Jeg tænker også at det er en attraktiv spiller - nu hvor værket ikke skal pilles ved med mindre man ønsker MK2 ophæng - desuden med non magnatic platter. Så jeg burde kunne få mine penge hjem igen.

Projektet handlede for mig jo mest om at hygge lidt med spilleren i det hele taget og det er vist kommet godt i mål.
mantelteo

Indlægaf mantelteo » tors 7. jan 2021 15:47

Jeg købte et armboard af Zyzomus - ganske pænt. Næsten lidt for pænt - lidt mere patina ville jeg have sat pris på, men pyt da.
Så fik jeg loddet rca ledningen på og sæt arm på brættet og installeret det hele.

Resultatet er blevet fint. Der skal helt klart MK2 motorophæng på. Måske en ny trustpad og bunddæksel til centerlejer og en HiJack armlift. Så kan den ikke blive bedre.
Kører fuldstændig stabilt og når fuld omdrejning på 2 sekunder. Spin off tid er ca 45 sekunder, men tænker en polering af centerlejer og som sagt nyt trustpad mm. fikser også det.

Jeg har lagt den op på dba. Sig til hvis en af jer er interesseret, I ved jo hvad jeg har givet for værket.

Og hold jer endelig ikke tilbage med spørgsmål.

E822327C-5BDD-47B4-A66E-DC4DDAC0AEAC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mantelteo tors 7. jan 2021 17:01, rettet i alt 1 gang.
mantelteo

Indlægaf mantelteo » tors 7. jan 2021 16:45

mantelteo

Foregående

Tilbage til Grammofoner