Holdbarhed på pick-up'er

Analog når det bedst

Re: Holdbarhed på pick-up'er

Indlægaf his067 » søn 10. feb 2013 15:23

zaragon skrev:...jeg tror meget gerne på de forskelle på p-u'er, som i alle beskriver... alligevel må jeg sige, at det forbavser mig lidt, at der er SÅ store forskelle på et produkt lavet efter samme metode. Der er jo også forskel på, hvem der f.eks. har malet Kgl. Porcelæn, men med elektronik/teknik bør der ikke være enorme forskelle... det rykker jo ved vores tillid til produktet, vi måske netop køber pga. en god anmeldelse. Det kan Ortofon (o.a.) da slet ikke være bekendt! Ville gerne høre en kommentar fra en insider om netop dette. Bli'r jo næsten helt bange for, om min Jubilee er en "forklædt MC-10!" ;-)

søndag-søndag-søndag... så er det tid til at skynde sig at synde inden mandag! ;-)
-z-

MC pickupper er jo håndværk og lavet i hånden, så det er nok ikke så underligt at de lyder forskelligt (og med hensyn til din Jubilee, så er den nærmere en MC200 end du tror!)

Jeg ved ikke om Mørch lyttede til alle sine MC200, men jeg ved at han lyttede til alle sine DaCapo pickupper og at han (ligesom vdH) leverede dem efter ønske alt afhængigt af kundens musikstil, lytteprioriteter og anlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf zaragon » søn 10. feb 2013 17:31

haflermicro skrev:Zaragon...du har ret...man kan blive bekymret...heldigvis er min 25 år gamle MC20 super MKII tilgivet, for den lyder fantastisk.
De 25 år der er gået har fjernet min fokus fra hvor dyr det bæst egentligt var...nu er den bare en gevinst i forhold til en værdi som forlængst er afskrevet....skulle nogen have en MC10 som lyder ligesågodt som min MC20, så ønsker jeg kun ejeren tillykke..

At synde inden mandag?....jeg kører et ny princip...jeg synder en hel uge hver femte uge, hvilket er en klar forbedring i forhold til tidligere, hvor jeg syndede 5 uger ud af fem :-)

hæhæhæ - en synder, der har fundet lyset! 1 uges synd er fråds! -men det lyder s'gu' besnærende! :lol: - jeg selv ryger ikke mere, men jeg si'r ikke nej til hverken rødvin eller en Dry Martini-cocktail..(stirred or shaken makes no-never-mind-2-me!).

Som du, har jeg også en gammel MC-20 Super (mk.I), og en T-20 trafo. Trafoen bruger jeg ikke mere... og ja: Her spiller det også hamrende godt. Flot dynamik, letflydende og meget "tilgivende" overfor ridser mm. Væsentlig "nemmere" at lytte til/leve med, end Jubilee, som henter ALT (næsten da) op af rillerne, men er temmelig analytisk ift. musikaliteten i MC-20. (imho - eller "de eksemplarer JEG ejer!") :lol:

Pickering husker jeg også godt... havde selv en XUV-4500Q (quadrahedron slibning)... fik senere en XSV-5000, som også hos mig var rigtig god - jeg var glad for den dengang! Stanton og Pickering var vist som Ask og Urd, brødre-selskaber med samme teknologi. Eneste forskel på 3000/4500/5000 var faktisk nåleenheden, husker jeg ret...

bedste hilsener,
-z- :thumbsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Tonni » søn 10. feb 2013 18:46

MC20..? Havde en MC20 Mk.II der spillede så guderne måtte sig forbarme. - Især efter den havde været udsat for "Holfikuren"!
Den savner jeg!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf haflermicro » søn 10. feb 2013 20:18

Tonni...hvad er Holfi-kuren....er det en Holfi MC-trafo?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Tonni » søn 10. feb 2013 22:15

Holfikuren er en ret drastisk måde at modificere en PU på.

Den går ud på at fjerne mulige resonanser og farvninger af lyden, ved at dæmpe dem.
I praksis som når man modificerer Denon DL110/160 ved at fjerne huset, plus yderligere et par tiltag...

Metoden blev beskrevet i HighFidelity en gang i firserne. Og dannede nærmest skole, i visse kredse.

Det jeg gjorde med min MC20 Mk.II var at pille huset af, så kun ankerpladen, PU'en og terminalpladen var tilbage.
- Eller om du vil, den nøgne PU.
Dernæst blandede jeg en portion Araldit og fordelte det så det stivede PU'en af ved alle samlinger, og de hulrum jeg skønnede kunne svække den samlede konstruktion. Enden på det hele blev en nøgen og dermed sart PU, som var blevet løftet til en meget højere niveau!
Desværre var det at den var nøgen, også det der kostede den livet! Jeg havde et anfald af fummelfingerhed, der resulterede i at cantelieveren knækkede næsten helt inde ved ankeret... :(
Men så længe den spillede... :GFG:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf eggers » man 11. feb 2013 00:28

Den banan… :shock:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf spuncut » man 11. feb 2013 06:15

Tonni skrev:MC20..? Havde en MC20 Mk.II der spillede så guderne måtte sig forbarme. - Især efter den havde været udsat for "Holfikuren"!
Den savner jeg!!!

En sidebemærkning :
Jeg købte en MC20II da den kom frem i sin tid, den blev dog straks byttet til en MC30II da jeg syntes at den var alt for farvet ("Røret") til min smag. Der var heller ikke det "Pioneer-smæk", hvis I forstår hvad jeg mener, i den, som jeg dengang efterlyste. Til dem som ikke kan få varm rør-lyd nok, er MC20II helt sikkert vejen frem.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf zaragon » man 11. feb 2013 12:53

- det er nok ikke helt galt, det SPUNCUT skriver omkr. MC20. Den ER meget "letflydende og tilgivende" i sin spillestil, hvilket bestemt ofte er en FORDEL, ikke en ulempe. En af mine venner havde en MC30 dengang, og den var nok mere "stringent" og "ærlig" i sin lyd. Det var en god tid, dengang man kunne udveksle erfaringer omkr. p-u'er. Det kan man jo ikke mere... folk ser skævt til én, hvis man taler vinyl... "ææææhhhh... bessefar - skal du ikke ha' dig en memorystick eller en mp3-walkman??" Giiiiisp! Helligbrøde!

Husker også en rigtig lille "bokser" af en p-u fra dengang... en Sonus Blue (har den stadig)... den var rigtig god som MM. Fremragende bas/mellemtone med en diskant der var herlig, men stak lidt ud fra det samlede lydbilled. Micro-Acoustics havde også udmærket lyd på deres piezo-elektrostatiske MM'er... ejer stadig en ma-530. I mange år holdt jeg mig væk fra MC og Ortofon, mest pga. prisen, men tilsidst gav jeg efter.. Ortofon kan nu noget, som jeg ikke helt kan beskrive. De nye modeller ser vildt spændende ud... men prisen??? Det er jo en helt lille konebil!! Det er synd, og det er lidt for vildt for min...øhhh... BANKRÅDGIVER! *LOL*

ha' en herlig Montag!
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Indlægaf spuncut » man 11. feb 2013 17:53

Ja MC30II var særdeles afslørende og stillede derfor store krav til materialet. Nu har jeg altid været helt vild med Grusin og Ritenour, til deres kvalitet passer MC30II'eren fortrinligt. Der var dog mange andre skiver som var direkte uudholdelige at høre på.
I sin tid boede jeg lige i nærheden af Ortofon-fabrikken og der var dengang en vis form for "stalddørs-salg" så det var muligt at få en af Ortofon's bedre pickupper til en fornuftig pris. Idag er der desværre gået vel rigeligt meget kult i dem.
..og nu er jeg vist ved at blive dømt OT :oops:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf zaragon » man 11. feb 2013 20:58

spuncut skrev:Ja MC30II var særdeles afslørende og stillede derfor store krav til materialet. Nu har jeg altid været helt vild med Grusin og Ritenour, til deres kvalitet passer MC30II'eren fortrinligt. Der var dog mange andre skiver som var direkte uudholdelige at høre på.
I sin tid boede jeg lige i nærheden af Ortofon-fabrikken og der var dengang en vis form for "stalddørs-salg" så det var muligt at få en af Ortofon's bedre pickupper til en fornuftig pris. Idag er der desværre gået vel rigeligt meget kult i dem.
..og nu er jeg vist ved at blive dømt OT :oops:

....suk - jeg boede også tæt på Ortofon dengang - min far havde fabrik/konsulat i samme bygning, men selvom de var til at købe for "menneskepenge", havde jeg ikke råd dengang... æv-æv-æv.... :oops: :(

-z-
zaragon

Foregående

Tilbage til Grammofoner