Harvey's pladespiller projekt

Analog når det bedst

Re: Harvey's pladespiller projekt

Indlægaf his067 » tirs 21. apr 2015 22:38

Et lille off-topic spørgsmål. Er der nogen af jer i Danmark som har problemer med at komme ind på HiFi4all.dk? Jeg kan pludselig ikke åbne deres web-sider.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Almarx » tirs 21. apr 2015 22:54

Jeg har lige prøvet og det går fint, men HiFi4all har været udsat for hackerangreb, så måske er adgangen til siden begrænset for tiden. Jeg så at der var en der omtalte et problem, hvis man havde en udenlandsk ip-adresse.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf NikonSP » ons 22. apr 2015 10:47

hificlassic skrev:Er det mon samme quali-Fi plint vi ser på denne Garrard 401 ? http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=290358

Ja, det ser sådan ud, selvom Quali-Fi logoet på den du linker til ser ud til at sidde i højre ende af fronten. Jeg tror kun Quali-Fi lavede en størrelse plint, - men jeg er ikke helt sikker. Jeg har ihvertfald kun set den i en størrelse.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf NikonSP » ons 22. apr 2015 11:16

Jeg er gået i gang med mit pladespillerprojekt, men er i tvivl om en ting:

På Quali-Fi plinten, er signal- og netkabel ført ud gennem 2 borede huller i hver sin ende af bagpladen. Signalkablet lige bag armen og netkablet i den anden ende, hvor motoren sidder. Jeg vil godt have det lavet, så der sidder en fast netkabel hun terminal, 2 phono/RCA hun-stik og en stelskrue fastmonteret i plinten, så man bare kan tilslutte kablerne udefra direkte til stikkene, - håber I forstår, det er s.. lidt kringlet :shock:

Dvs. at der inde i plinten skal laves en kabelforbindelse fra bunden af armen og til phonostik/stelskrue. Da jeg købte pladespilleren, var der resterne af et originalt SME-kabel med. Det regner jeg med at bruge inde i plinten til formålet.

Men så kommer min tvivl: Er der i forbindelse med sådan ledningsføring noget jeg bestemt ikke må gøre, eller noget jeg bestemt skal huske at gøre, så der ikke opstår problemer med f.eks. brum osv. Eller er der en max. længde der ikke må overskrides osv. osv.??

Er der nogen af jer, der har nogle erfaringer med sådan noget?

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf mcs_5 » ons 22. apr 2015 23:27

Hold signalkablerne i den ene ende, og strømkablet i den anden. Du kan let forlænge signalkablet. Twisted pair kabel med skærm (f.eks. mikrofonkabel) virker fint - et kabel pr. kanal.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf NikonSP » ons 22. apr 2015 23:56

mcs_5 skrev:Hold signalkablerne i den ene ende, og strømkablet i den anden. Du kan let forlænge signalkablet. Twisted pair kabel med skærm (f.eks. mikrofonkabel) virker fint - et kabel pr. kanal.

Mikkel

Hej Mikkel,

Tak for dit svar, - men jeg skal lige være helt sikker:

Er det den 'indvendige' kabelforbindelse i plinten, mellem stikket i bunden af SME-armen og phono- stelstik, der skal laves med twisted pair kabel, som derfor skal loddes på det originale gamle 'trekantede' SME-stik? Hvis det er sådan, så vil det sige, at jeg ikke kan bruge det oprindelige SME-kabel til den forbindelse inde i plinten?

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf mcs_5 » tors 23. apr 2015 00:50

Jeg kender ikke noget til SME-kabler - originale eller ej. Der kommer fire ledninger fra pickuppen. De 4 er det godt at transportere som to twisted pairs, hvor skærmen så er forbundet til arm m.m. Det passer også med de fem-polede stik der sidder på nogle (nyere?) arme. Signalet fra pickuppen er jo balanceret, ligesom det fra f.eks. en mikrofon.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Louis » tors 23. apr 2015 08:56

Hvis værket ikke rumler og larmer i den, måske tvivlsome, plinth den sidder i nu. Så behøver man jo ikke bruge en masse fint træ og alt muligt. Så kan man nøjes med at pynte den lidt. Når det er sagt, så har jeg aldrig oplevet at en tung plinth ikke gjorde en pladespiller godt, mellemhjul eller rem.

Jeg plejer selv at vælge noget træ der vejer lidt, er nemt at arbejde i, og billigt, og så bruge jeg lidt penge på at ydresiden bliver pæn.

Jeg mener at have læst et indlægt fra en bruger her på siden, der havde sådan et værk, der havde dæmpet værket med lidt bitumen og skiftet lidt i motoren. Lige nu kan jeg dog ikke finde det...?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Tonni » tors 23. apr 2015 09:01

Rettet i indlæg under...
Senest rettet af Tonni tors 23. apr 2015 09:03, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » tors 23. apr 2015 09:03

mcs_5 skrev:Jeg kender ikke noget til SME-kabler - originale eller ej. Der kommer fire ledninger fra pickuppen. De 4 er det godt at transportere som to twisted pairs, hvor skærmen så er forbundet til arm m.m. Det passer også med de fem-polede stik der sidder på nogle (nyere?) arme. Signalet fra pickuppen er jo balanceret, ligesom det fra f.eks. en mikrofon.

Mikkel

Den femte ledning der kommer ud af SME armen er så stel fra armrøret...
Ville nok selv lodde kablerne på oven i det stik der sidder i armbasen, for at undgå flere kontaktflader i signalvejen, end højst nødvendigt. det er jo reversibelt...
Tilslutter mig ellers Mikkel...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf X-ray » tors 23. apr 2015 09:34

Jeg er meget spændt på, hvad du syntes om konstruktionen/motor - når du kommer videre med projektet.
Jeg har jo selv Jobo 2600 - og syntes ikke at motoren spinder optimalt ved 230V - med de originale kondensatorer som sidder i..! Jeg var ellers helt oppe at køre over, at jeg endelig havde fundet en rigtig "aussenlaufer"... ;)

Jeg fik iøvrigt ny rem ved Thakker.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf NikonSP » tors 23. apr 2015 11:11

Tonni skrev:
mcs_5 skrev:Jeg kender ikke noget til SME-kabler - originale eller ej. Der kommer fire ledninger fra pickuppen. De 4 er det godt at transportere som to twisted pairs, hvor skærmen så er forbundet til arm m.m. Det passer også med de fem-polede stik der sidder på nogle (nyere?) arme. Signalet fra pickuppen er jo balanceret, ligesom det fra f.eks. en mikrofon.

Mikkel

Den femte ledning der kommer ud af SME armen er så stel fra armrøret...
Ville nok selv lodde kablerne på oven i det stik der sidder i armbasen, for at undgå flere kontaktflader i signalvejen, end højst nødvendigt. det er jo reversibelt...
Tilslutter mig ellers Mikkel...

Tak for indspark Tonni :thumbsup:

Men jeg ved bare ikke? På den ene side synes jeg, at din ide er rigtig god, for at minimere antallet af kontaktflader, - men med mindre man 'lægger' et rimeligt langt stykke kabel ned i plinten, er der ikke mulighed for at tage armen ud til evt. service på et senere tidspunkt. Men på den anden side, hvor tit gør man det, når armen først er monteret? Det må jeg beslutte mig til, når det kommer så langt :thumbsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » tors 23. apr 2015 11:27

X-ray skrev:Jeg er meget spændt på, hvad du syntes om konstruktionen/motor - når du kommer videre med projektet.
Jeg har jo selv Jobo 2600 - og syntes ikke at motoren spinder optimalt ved 230V - med de originale kondensatorer som sidder i..! Jeg var ellers helt oppe at køre over, at jeg endelig havde fundet en rigtig "aussenlaufer"... ;)

Jeg fik iøvrigt ny rem ved Thakker.

Hilsen X-ray.

Hej X-ray

Ja, jeg kan godt huske, der var en tråd om dine trængsler :shock: i den forbindelse. Jeg har også ledt efter den her bagefter, men dog uden at kunne finde den, - så hvis du lige vil lave et link, ville det være super.

Det er lykkedes mig at skaffe en kopi af den service manual, B&O lavede til udgaven af Beogram 3000 med en Acoustical i(Type 5211). Håber den kan være til hjælp, når jeg kommer så langt.

Og remmen, - den har jeg styr på ;) !! Verner(Hificlassic) havde en liggende, som jeg har fået 'lovning' på :thumbsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf X-ray » tors 23. apr 2015 13:31

Her er link... - med diagram og det hele.. ;)
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=810&start=240

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf NikonSP » tors 23. apr 2015 14:07

X-ray skrev:Her er link... - med diagram og det hele.. ;)
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=810&start=240

Hilsen X-ray.

Super. tak for hjæpen :thumbsup: Jeg vender tilbage til sagen, når jeg kommer så langt.

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner