Harvey's pladespiller projekt

Analog når det bedst

Re: Harvey's pladespiller projekt

Indlægaf nilsvalla » tors 30. apr 2015 22:00

hej NikonSP.
Det bedste du kan gøre med hensyn til tonearmswiren, er at udskifte wiren der sidder i din SME med en længere wire, fra pu igennem tonearm ud i bunden af arm og hen til det sted på plinten du vil ende wiren med et sæt phono-stik.
mvh nils
nilsvalla

Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Indlægaf nilsvalla » tors 30. apr 2015 22:13

ps.
Du kan evt. bore et hul i plintens bagside, stort nok til en bøsning kan komme igennem, og fastgøre bøsningerne på en metal-bøjle du fastgør på plinten.
På den måde kan du afmontere både arm, wire og bøsninger i et stykke uden at skulle lodde.
nilsvalla

Indlægaf NikonSP » fre 1. maj 2015 18:22

nilsvalla skrev:hej NikonSP.
Det bedste du kan gøre med hensyn til tonearmswiren, er at udskifte wiren der sidder i din SME med en længere wire, fra pu igennem tonearm ud i bunden af arm og hen til det sted på plinten du vil ende wiren med et sæt phono-stik.
mvh nils
nilsvalla skrev:ps.
Du kan evt. bore et hul i plintens bagside, stort nok til en bøsning kan komme igennem, og fastgøre bøsningerne på en metal-bøjle du fastgør på plinten.
På den måde kan du afmontere både arm, wire og bøsninger i et stykke uden at skulle lodde.

Hej Nils

Tak for dit input, men at

'udskifte wiren der sidder i din SME' - :shock:

og det var så nok der, at mit gåpåmod slap op :lol:

Jeg synes bedre om at forlænge signal ledningerne ved at lodde forlængelser direkte på bagsiden af det stik, der allerede sidder i bunden af armen. Det er ihvertfald det, jeg nok har besluttet lige i øjeblikket, med mindre, der kommer noget andet op. Jeg havde også tidligere en ide om, at montere phonostik og stel direkte i bagpanelet af plinten, men da den i forvejen bliver forholdsvis dyb, i forhold til de almindelige hylder, som den engang skal stå på, gik jeg væk fra det. Inden der kom kabler i de stik, også selvom stikkene var vinklet, ville det tage alt for meget plads op i dybden.

Jeg har derfor lavet en tilslutnings terminal, som på billedet herunder. Det er egentlig startet med at være en højttaler terminal til bi-amping. Jeg har fjernet alle de stik og bøjler, den blev leveret med og har derefter tilpasset hullerne til 2 forgyldte phonestik og en stelskrue. Det sidste hul har jeg blændet af, med en sort plastik skive, af dem man bruger til at dække huller efter karmskruer. Overfladen på de 2 passede tilfældigvis fuldstændig til hinanden. :thumbsup: Ikke at det måske betyder det helt store, eftersom ingen formentlig nogensinde kommer til at se den terminal, - men jeg har det nu fint indeni med at vide, at tingene er lavet 'ordentligt' :roll:

P5019367.JPG

Terminalen har jeg tænkt mig at montere i bundpladen i 'arm-enden' af den nye plint og lodde ledningerne fra armen direkte på den indvendig incl. en aflastningsbøjle. Signal- og stelkabel videre til forstærkeren, kan så tilsluttes terminalen under bunden og dermed ikke optage plads bag plinten. Tilslutning for 220V laves på samme måde i den anden ende af plinten, i en terminal, der er lidt mindre.

P4099341.JPG

Rio-palisander, - det, der var det 'fine' træ i 60'erne og møbler i den træsort mange eftersøger nu til dags, - det er det plinten skal laves af, ligesom den originale. Det er lykkedes mig at finde noget rigtigt fin rio-finer, som kom forleden :Thumpsup:

Jeg er i gang med at lave de 4 sider + top og bund til plinten, - mere derom, når jeg er kommet lidt længere ;)

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf nilsvalla » lør 2. maj 2015 23:00

hej Harvey.

Hvis ikke du har mod på udskiftning af hele tonearms-wiren, er der også en mellemvej at gå.
Du fjerner tonearms-stikket i bunden af tonearmen.
Den interne wire vil efterfølgende falde ud for neden, ikke langt men nok til at du kan lodde dit SME-kabel direkte på wiren.

ps.
Hvis du monterer din terminal i bundpladen, er du nød til at have temmelig et langt stykke SME-kabel på.
Ellers kan du jo ikke skrue bundpladen af og i første omgang ikke lodde SME-kablet til din terminal.

Monterer du istedet terminalen på siden af plinten, behøves du blot en lille stump af dit SME-kabel. Og du kan fjerne bundpladen uden problemer. (men så bliver der selvfølgelig noget med udseendet).

mvh nils
nilsvalla

Indlægaf NikonSP » søn 3. maj 2015 06:27

nilsvalla skrev:hej Harvey.
Hvis du monterer din terminal i bundpladen, er du nød til at have temmelig et langt stykke SME-kabel på.
Ellers kan du jo ikke skrue bundpladen af og i første omgang ikke lodde SME-kablet til din terminal.

mvh nils

Hej Nils

Ja, øvelsen er, at finde den bedste kombi af det hele. Alm. borede huller i plinten for at få ledningerne ud, kommer ihvertfald ikke til at ske, så terminalerne er nok kommet for at blive, også fordi de løser andre problemer. Jeg har set flere ERA Mk. 4, hvor SME-stikket i bunden af armen var fjernet og signalledningerne var loddet på en klemrække. På samme klemrække var også loddet ledningerne ud af kassen. Jeg kan bare ikke huske, hvor den klemrække var skruet fast og om der var 'lagt' ekstra ledning i, for at man skulle kunne få bundpladen af?

Men ved at bibeholde det originale stik i bunden af armen og bruge det som skillepunkt, løses mange problemer og med en super rengøring af de 2 stik er det vel egentlig også OK. Jeg må de, hvad jeg beslutter mig til. Tak for dit input :thumbsup:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » ons 6. maj 2015 10:55

Det skrider fremad, med den nye plint!

Alt er fineret incl. kanter osv. Der er boret huller til dyvler og alt passer som det skal. Den glatte silkematte laminat, der sidder i fronten, fræset ind i mellem top- og bundlisten, er det også lykkedes mig at finde :thumbsup: Jeg prøvesamlede rammen til den nye plint forleden aften og I får lige et billede.

P5059375.JPG

Og for sjov skyld satte jeg den originale plint indeni den nye og lavede de 2 billeder her under. Det er egentlig utroligt, så meget forskel en så forholdsvis lille størrelsesforskel gør, når man tænker på mulighed for låg osv.

P5059373.JPG

P5059374.JPG

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » ons 6. maj 2015 11:09

Er du gal det er blevet flot, og ligner jo originalen til forveksling. Bravo.
Hvad med armboarded, forlænger du det tilsvarende?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf NikonSP » ons 6. maj 2015 11:55

Louis skrev:Er du gal det er blevet flot, og ligner jo originalen til forveksling. Bravo.
Hvad med armboarded, forlænger du det tilsvarende?

Tak for ros :thumbsup:

Umiddelbart er der 2 muligheder synes jeg:

Enten at bibeholde størrelsen på armboardet, som det var(det kan ikke laves større) da jeg fik pladespilleren.

Den anden er at lave et nyt smalt armboard, - egentlig som til 9" arme. Det bevirker, at den nye palisander finerede toppladen på plinten bliver synlig, - og det kunne jo være rigtigt fint. De 12mm højde jeg så mister under armen, fordi armboardet bliver fjernet, kan erstattes af en SME-spacer i alu eller?

Men jeg har intet besluttet om det endnu, - det kan jo være, der dukker en endnu bedre ide op ;)
Senest rettet af NikonSP ons 6. maj 2015 14:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf nilsvalla » ons 6. maj 2015 12:08

hej Harvey.

Ser rigtig flot ud.

Ja, alu er rigtig godt at bruge under arm/armboard.
nilsvalla

Indlægaf NikonSP » søn 14. jun 2015 17:39

Hej alle i forum

Så får I lige en sommer up-date på mit pladespiller projekt. Jeg har lavet billeder hen ad vejen, som nu kommer her samlet, nogle af billederne med tekst:

Plinten er nu færdig :Thumpsup:

P5029369.jpg

For at være sikker på, at hullerne til dyvlerne til samlingerne var nøjagtige nok, lavede jeg 2 borelærere, en til frontsamlingerne og en til bagsamlingerne.

P5059376.JPG

P5209377.JPG

P5209379.JPG

P5209389.JPG

P5299405.JPG

P5299415.JPG

P6139450.JPG

P5209384.JPG

P6139445.JPG

Færdig plint à la QUALI-FI, - dog uden logo skilt, som jeg ikke har fundet endnu.

P6139446.JPG

P6139460.JPG

12" SME arm tidlig Serie II er i mellemtiden også gjort i stand med nye gummibøsninger.

Jeg skal i gang med at checke værket m.m. og der skal laves et nyt armboard. Jeg laver nok et smalt armboard som til 9" arm og monterer derefter min 12" SME arm på en sort spacer, enten i alu eller plexiglas, direkte på toppladen. På den måde, bliver højre side af den finerede topplade synlig, - det satser jeg på, kan blive rigtigt flot :thumbsup:

Jeg har fundet et sæt rigtigt flotte og tilpas kraftige lågbeslag på ebay US, for øvrigt fra en Pioneer PL-51/PL-71.
Jeg skal også have sat vand over til et låg :Skor: - målene er klar!!

- men jeg tror nu nok, at jeg lige tager en sommerpause fra projektet nu . . . .

Dette var ordene
Go' sommer til alle
Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf evox » søn 14. jun 2015 18:18

:OLO: :OLO: :OLO: SMUKT snedkerarbejde :thumbsup:
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf NikonSP » man 15. jun 2015 07:51

evox skrev::OLO: :OLO: :OLO: SMUKT snedkerarbejde :thumbsup:

Mange tak - :p :thumbsup:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Gottschalck » man 15. jun 2015 17:53

Super flot arbejde. Harvey.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Helikon » man 15. jun 2015 18:07

Den er godt nok blevet flot! Jeg er meget nysgerrig efter hvordan har du lagt fineren på.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Louis » man 15. jun 2015 20:19

Jeg stemmer i - rigtigt flot:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner