K: Pladetallerken til TD 124.

Analog når det bedst

K: Pladetallerken til TD 124.

Indlægaf retro » man 25. jul 2011 23:15

Hej alle.
Jeg er lidt en newbie herinde. Er blevet anbefalet at spørge her på forummet af min kære bror og Hi Fi entusiast.
Sagen er at jeg i Søndags fandt mig en TD 124 i Ortofon plint og med en ortofon arm i en storskraldsdynge :p Desværre mangler pladetallerkenen. Ikke top pladen men den tunge dreng :( . Har selvfølgelig ledt grundigt efter den, men væk er den.

Spilleren er trods en seriøs vandtur i udmærket stand. Desværre er pickup huset brækket og nålen bøjet, men armen ser fin ud.

Skulle der være en herinde på forummet som kan hjælpe med en pladetallerken så vil jeg være yderst taknemmelig og skulle miraklet ske og der var en med et pickuphus og pickup (gerne til de gamle 78'er) så vil jublen ingen ende tage.

MVH Retro tlf 27522999
retro

Re: K: Pladetallerken til TD 124.

Indlægaf Fredmarantz » man 25. jul 2011 23:27

oucchhhhhh! - det lyder dyrt!

Heldige asen, som nu kan tilslutte sig en mindre gruppe af "fætter højben'er" også her på sitet :lol:

Tillykke med det fine fund, men avvsss! - den pladetallerken er overordentlig svær at finde og en "ny" koster et prioritetslån - eller derhenad. :shock:

En ny "non-magnetic" pladetallerken koster 9072,- (excl. moms) hos Frede i Struer/Venø ifølge hans hjemmeside. Det er næsten ikke til at bære! :shock:

http://www.thorens-td124.dk/

Ellers er der nærmest ikke andre muligheder end at vente på at én eller anden i verden sælger sådan en tallerken i forbindelse med et ophug - hvlket jeg efter mange års "strejfen" på nettet, stadig ikke har set. Det er også vigtigt at have vished for at en evt. anden pladetallerken ikke er slået skæv.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf retro » man 25. jul 2011 23:37

Hej Freddy, og tak. Det er et fint fund.

Man føler sig ret heldig og så alligevel ikke. Har godtnok set at en non magnetic tallerken er , ja ikke billig :(
Jeg kommer nok til at væbne mig med tålmodighed. I morgen må jeg hellere kigge den dynge storskrald igennem igen og igen :)
Det er faktisk underligt at den mangler for topplatten var der. Måske er den taget af så den var nemmere at bære. Den kan ligge i en eller anden obskur pose.

MVH

Tobias
retro

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2011 23:38

Der er en pladetallerken til en Mk2 til 220 £ her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Thorens-124-MKII-turntable-light-weight-platter-NON-MAG-/110717512431?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Turntables&hash=item19c7472aef

Du skal måske også have en ny spindel, eller sidder den i lejet?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf retro » man 25. jul 2011 23:44

Hej Klaus

Tak for hintet :) og du har desværret ret med hensyn til spindel. Den mangler naturligvis.
Det er en mk1 med lavt nummer jeg har fundet. Skal den have nonmagnetic eller er det underordnet mht til originalitet??

MVH Tobias
retro

Indlægaf KlausM » man 25. jul 2011 23:54

Jeg tror ikke at den originale er non-magnetic, magnetismen er mest et problem hvis man bruger MC pickup'er, som jeg forstår det. Jeg ville tage hvad der kommer først. Så vidt jeg kan se på Frede's hjemmeside, er det den samme tallerken til Mk1 og Mk2.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jul 2011 00:09

Det er den samme tallerken. Man kan ud fra hjemmesiden kun se, at han formidler "non-magnetic" .

langt de fleste originale tallerkener er jern (magnetisk) - både til MK1 og 2.

Grunden til at jeg nævnte den "nonmagnetiske" fra Frede er at det så vidt jeg kan se er den eneste han sælger, men jeg er ikke i tvivl om, at det nok har været en "magnetic", som oprindeligt har siddet på den nyfundte skat..

Den nonmagnetiske, som udbydes i England ville jeg hoppe på med det samme og derefter source en spindel osv - det ser ud til at blive betragteligt billegere i den sidste ende. Måske, hvis man er tålmodig, kan man jo vente lidt endnu og se, om andet fint (med spindel) dukker op. Alt godt kommer til den, der kan vente - hæhæ.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » tirs 26. jul 2011 08:17

Når nu den lå i en storskraldsdynge, er der måske et håb om at lokalisere donoren? Med hensyn til at finde en ny spindel/undertallerken er det, som nævnt, ikke bare svært, men også meget bekosteligt! - Men det er ikke gjort med det alene, for hvordan har lejebrønden det? har den stået uden spindel i i en længere periode, er det muligt at den kan være ødelagt af oxidation... - Hvilken almen stand er den i? Er Ortofonarmen skadet i lejerne? (går den frit uden mærkbar friktion, i dem?) osv osv...

Men et stort tillykke med det dejlige fund! - Jeg håber det lykkeds for dig at finde resten!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf retro » tirs 26. jul 2011 20:43

Hej Tonni. Tak for dit indlæg :)

Jeg kan høre på det hele at jeg må over og lede dyngen igennem. Så må jeg bide i mig at folk tror jeg er en bums (men det er jo en god spiller og vigtig del :) ) Det er godtnok bekosteligt med en ny tallerken og leje og jeg skal være ærlig og sige at penge ikke decideret hænger på træerne for mit vedkommende. Jeg plejer dog at være ret heldig med loppe fund, så jeg tror jeg væbner mig med tålmodig, så dukker der nok noget op.

Det underlige ved det hele er at spilleren er i rigtig god stand. Motor kører perfekt efter jeg har renset og tørret den. Centerlejet ser ikke ud til at have taget skade. Jeg har læst lidt om spilleren og kan se at lejet normalt skal have en speciel olie, men til mit held er lejet smurt ind i fedt som har beskyttet det rigtig godt.

Plintet har jeg næsten renset for lak. Det skaller af kun ved hjælp af en fingernegl. Den har åbnet sig en meget lille smule i to hjørner, men det er jeg sikker på kan ordnes. Ortofon skiltet kunne heldigvis uden brug af overdreven kraft pilles af i fejlfri stand.

Er der forresten nogen som kan sige mig om det er korrekt at alle ortofon arme har ortofon skrevet på dem?? Pickup huset er ortofon, men er brækket og kan ikke reddes. Armen ligner utrolig meget en anden ortofon arm jeg har set på nettet, men der står ikke noget på den. Pickup er MC men der står kun et nummer samt Elliptical diamond, intet mærke. Jeg vil prøve at poste nogle billeder senere så der måske er nogen som kan hjælpe med identifikation.

MVH

Tobias
retro

Indlægaf retro » tirs 26. jul 2011 22:55

Hej alle.

Lige en hurtig update. Efter aftenpromenaden til storskraldspladsen er jeg nu ejer af en komplet TD124. Jeg fandt sandelig pladetallerkenen stukket ned i siden af en sofa. Man skulle tro det var løgn, men den er god nok :)
Desværre er spindlen rustangrebet. Lidt ærgerligt at jeg ikke fandt den i Søndags, men et nyt centerleje er da til at overkomme :)

Tusinde tak til alle der er kommet med indlæg.

Jeg har fået at vide at folk herinde er meget meget venlige og imødekommende og det kan jeg kun bekræfte.
Det er helt sikkert et forum som jeg vil anbefale og selv deltage aktivt på fremover.

MVH

Tobias
retro

Indlægaf MDA » tirs 26. jul 2011 23:04

wow tillykke med dit nu komplete fund :Thumpsup:
Bare man selv kunne være så heldig engang, har søgt efter sådan en Ortofon plinth i lang tid nu :'(
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf retro » tirs 26. jul 2011 23:12

Tak MDA.

Jeg er godtnok også ret lykkelig, for jeg har en bror som har inspireret mig og piret min interesse for HI FI, og da jeg er ret så meget retro nørd (Vespa oa) så måtte det jo være vintage HI FI som det skulle være. Og det er da vist en fin start :)

Det skal siges at min plint skal fikses lidt op. Lakken er helt ødelagt (og snart pillet af) men træet er som nyt. Den har som sagt slået sig en smule i hjørnerne men det skal nok blive ordnet. Min bror har spurgt om han må kopiere plinten (min gamle farfar er snedker/tømrer og laver tingene på den gamle måde) og vi vil høre ham om han kan kopiere den. Skal vi lave en ekstra hvis det kan lade sig gøre?? eller er det den 100% originale du søger.

MVH

Tobias
retro

Indlægaf MDA » tirs 26. jul 2011 23:19

Hvis det kan lade sig gøre at lave en ekstra til en overkommelig pris, kan jeg altid bruge den endtil jeg finder en original.
Hvad med Ortofon logo'et ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf retro » tirs 26. jul 2011 23:30

Det kommer til at tage lidt tid, men jeg vil undersøge hvad det koster og så vende tilbage. Det er nok ikke pengene som afgører det, men mere om min farfar stadig kan sit håndværk ( han har rundet de 90 :) men laver stadig mindre ting (størrelsesmæssigt) )

Logoet ja, det må jeg undersøge nøjere. Det er jo egentlig ret så simpelthen (formentligt lavet af messing, men jeg ved ikke helt hvilken overfladebehandling det har fået, det er jo lidt rødligt farvet) . Det gode ved logoet er at de to "stifter" som man presser ind i plinten er loddet på. Det gør det alt andet lige nemmere at reproducere.

Jeg undersøger nærmere og giver en update når jeg ved mere :)

MVH

Tobias
retro

Indlægaf retro » tirs 26. jul 2011 23:33

åh ja, det er jo kobberfarvet det logo, så gad vide om det ikke rent faktisk er kobber :)
ja ja, det er snart sengetid for mig, så den drejer ikke så hurtigt deroppe på toppen :)
retro

Næste

Tilbage til Grammofoner