Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Analog når det bedst

Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » ons 7. aug 2019 21:50

Hej alle. Jeg håber nogen kan hjælpe mig her. Jeg har en Garrard 401 med Micro Seiki MA-303 tonearm og Denon DL 103 pickup. For nylig besluttede jeg mig for for at udskifte plinten og bygge en ny selv. Det krævede selvklart at jeg afmonterede tonearmen og "afloddede" nogle kabler. Jeg fik bygget plinten, den blev flot, og jeg fik sat det hele sammen igen efter bedste evner (jeg er bestemt ikke garvet i DIY hifi projekter). Men da jeg så skal til at høre min første plade på Garrarden i lang tid, kommer der simpelthen ingen lyd ud. Ingen brummen, og man kan heller ikke høre pladen svagt på nogen måde. Problem er helt sikkert ikke tilslutningen til RIAA eller forstærker, da jeg har dobbelttjekket med min reservepladespiller.
Mit gæt var så at det var lodningen af kablerne mellem tonearm og RCA phono kablet. Det så ud til at lodningen af de meget tynde kobbertråde var bristet. Jeg prøvede at lodde dem sammen igen, hvilket jeg mente lykkedes. Men igen, ingen lyd kom ud da jeg satte pladen på. Mega frustrerende. Mine spørgsmål er nu:
- Hvad kan det skyldes at der slet ingen lyd kommer ud? Er tonearmen fx gået i stykker?
- Kan en dårlig lodning resultere i at der ingen lyd kommer ud?
- Kan I anbefale nogen i københavnsområdet, der kan se på dette, hvis ikke jeg selv evner at fixe det?
På forhånd tak!
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Captain Phoenix » ons 7. aug 2019 22:19

;) Velkommen til forum’et.
Et skud fra hoften: tonearmskablerne er nok isoleret med (næsten usynlig) lak i et meget tyndt lag, som skal fjernes før der bliver forbindelse til selve lederen. Tror det (= at fjerne lak) kan gøres over en sprit-flamme.
Som sagt et hurtigt bud - andre ved muligvis bedre...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Helikon » tors 8. aug 2019 10:59

Velkommen til, dejlig grammofon du har.
Billeder vil hjælpe, særligt af dine lodninger, men også af gerne af hele pladespilleren - vi vil så gerne se en 401
guide til hvordan man indsætter billeder http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 569&t=3160
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Louis » tors 8. aug 2019 11:50

Har du haft pickuppen af også? Billeder af pickup tilslutning sammen med der lodninger vil nok hjælpe:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » tors 8. aug 2019 17:39

Tak for svar indtil videre! Her kommer nogle billeder. Og det er ikke fordi jeg er stolt af de lodninger :|
Jeg må prøve at fjerne lakken. Kan man gøre det med en lighter også, eller skal det være spritflamme?
Hvis ikke det er lodningerne, kan fejlen så ligge i mekanikken eller inde i armen?

Garrard4.png

Garrard3.png

Lodning.png

Pickup2.png

Pickup1.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf X-ray » tors 8. aug 2019 18:46

2200hifi skrev:Jeg må prøve at fjerne lakken....

Jeg mener ikke, at der skulle være lak, på nogle af de ledninger du viser dér.. ;)
Jeg antager, at du ikke har pillet ved ledninger i head-shell - så de burde være ok, selvom jeg syntes de ser mærkelige ud... Noget du selv har fabrikeret..?
Du har jo 'pludselig' fejl i begge kanaler.... hvad med stikket op i MA303 - har du haft det af... sidder det rigtigt..?
Prøv evt at tage det ene RCA-stik fra - og fejlfind på én kanal ad gangen.
Hvis du har mulighed for at 'ohme' - så demonter head-shell først.. ;)

Hilsen X-ray
Senest rettet af X-ray tors 8. aug 2019 18:55, rettet i alt 1 gang.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Louis » tors 8. aug 2019 19:24

X-ray skrev:
2200hifi skrev:Jeg må prøve at fjerne lakken....

Jeg mener ikke, at der skulle være lak, på nogle af de ledninger du viser dér.. ;)
Jeg antager, at du ikke har pillet ved ledninger i head-shell - så de burde være ok, selvom jeg syntes de ser mærkelige ud... Noget du selv har fabrikeret..?
Du har jo 'pludselig' fejl i begge kanaler.... hvad med stikket op i MA303 - har du haft det af... sidder det rigtigt..?
Prøv evt at tage det ene RCA-stik fra - og fejlfind på én kanal ad gangen.
Hvis du har mulighed for at 'ohme' - så demonter head-shell først.. ;)

Hilsen X-ray


Jeg er enig at kablerne i headshellen ser lidt mærkelige ud, mest fordi jeg synes der burde være rød, hvid, blå og grøn?

Hvorfor ikke lodde to hun rca på tonenarms kabelstumpen og bruge et kabel?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » tors 8. aug 2019 19:33

X-ray skrev:
2200hifi skrev:Jeg må prøve at fjerne lakken....

Jeg mener ikke, at der skulle være lak, på nogle af de ledninger du viser dér.. ;)
Jeg antager, at du ikke har pillet ved ledninger i head-shell - så de burde være ok, selvom jeg syntes de ser mærkelige ud... Noget du selv har fabrikeret..?
Du har jo 'pludselig' fejl i begge kanaler.... hvad med stikket op i MA303 - har du haft det af... sidder det rigtigt..?
Prøv evt at tage det ene RCA-stik fra - og fejlfind på én kanal ad gangen.
Hvis du har mulighed for at 'ohme' - så demonter head-shell først.. ;)

Hilsen X-ray


Tak, men jeg har ikke fiflet med ledningerne i headshell, og jeg har ikke tidligere haft problemer med det (ledningerne var sådan, da jeg købte armen). Prøvede også et andet headshell med MM pickup bare for at se om der kom noget lyd ud, men nej. Stikket op i MA303 har jeg heller ikke haft fingrene i.
Jeg ved sgu ikke om jeg på en eller anden måde har ødelagt noget inde i armen?
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Louis » tors 8. aug 2019 20:23

2200hifi skrev:
X-ray skrev:
2200hifi skrev:Jeg må prøve at fjerne lakken....

Jeg mener ikke, at der skulle være lak, på nogle af de ledninger du viser dér.. ;)
Jeg antager, at du ikke har pillet ved ledninger i head-shell - så de burde være ok, selvom jeg syntes de ser mærkelige ud... Noget du selv har fabrikeret..?
Du har jo 'pludselig' fejl i begge kanaler.... hvad med stikket op i MA303 - har du haft det af... sidder det rigtigt..?
Prøv evt at tage det ene RCA-stik fra - og fejlfind på én kanal ad gangen.
Hvis du har mulighed for at 'ohme' - så demonter head-shell først.. ;)

Hilsen X-ray


Tak, men jeg har ikke fiflet med ledningerne i headshell, og jeg har ikke tidligere haft problemer med det (ledningerne var sådan, da jeg købte armen). Prøvede også et andet headshell med MM pickup bare for at se om der kom noget lyd ud, men nej. Stikket op i MA303 har jeg heller ikke haft fingrene i.
Jeg ved sgu ikke om jeg på en eller anden måde har ødelagt noget inde i armen?


Det er meget svært at ødelægge noget inde i armen der ville gøre at det ikke kom lyd. Hvis jeg var dig ville jeg fatte et multimeter og se om der er gennemgang fra pins i armen ned til dine lodninger. Hvis der er det er det ikke i armen eller kablet derfra. Derefter tjek om der er gennemgang fra lodningerne ud i rca stikkene.

Jeg kan ikke huske armen så godt. Men mon ikke der sidder et 5 polet din i bunden. Tjek også om det sidder godt nok.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » tors 8. aug 2019 21:15

Louis skrev:Jeg kan ikke huske armen så godt. Men mon ikke der sidder et 5 polet din i bunden. Tjek også om det sidder godt nok.


Bingo! Din stikket havde løsnet sig inde i hullet, hvilket jeg ikke kunne se. Jeg anede faktisk ikke, at der var et din stik der, så jeg havde ikke tjekket den mulighed. Tusind tak, også til jer andre!
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » tors 8. aug 2019 21:29

Hmm dog er volumen outputtet på grammofonen ret meget lavere end det gamle setup. Jeg går ud fra, det ikke skyldes plinten, men kan det være lodningerne?
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Louis » tors 8. aug 2019 22:08

2200hifi skrev:Hmm dog er volumen outputtet på grammofonen ret meget lavere end det gamle setup. Jeg går ud fra, det ikke skyldes plinten, men kan det være lodningerne?


Det er kun pladespilleren du har ændre på. Ikke stepup & riaa osv?

Hvorfor er kablet egentligt klippet og det nye loddet på? Har det altid været sådan siden du fik den eller er det noget du har lavet?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf 2200hifi » fre 9. aug 2019 11:15

Louis skrev:Det er kun pladespilleren du har ændre på. Ikke stepup & riaa osv?

Hvorfor er kablet egentligt klippet og det nye loddet på? Har det altid været sådan siden du fik den eller er det noget du har lavet?


Jeg har løst det med lav volumen. Pinligt, jeg glemte i farten at sætte step up transformeren til, den havde været gemt væk længe da min reservepladespiller er MM.

Kablet er klippet og lavet af Willy i Nansensgade for mange år siden, mener det var fordi jeg først havde en lille step up transformer siddende under plinten, som var loddet mellem RCA og armens kabler. Den gik senere i stykker og jeg fik en anden type. Tænker du, det kunne forbedre lyden at lave om på kablerne og lodningerne?
2200hifi
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2016
Lokalitet: København

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf Louis » fre 9. aug 2019 12:21

2200hifi skrev:
Louis skrev:Det er kun pladespilleren du har ændre på. Ikke stepup & riaa osv?

Hvorfor er kablet egentligt klippet og det nye loddet på? Har det altid været sådan siden du fik den eller er det noget du har lavet?


Jeg har løst det med lav volumen. Pinligt, jeg glemte i farten at sætte step up transformeren til, den havde været gemt væk længe da min reservepladespiller er MM.

Kablet er klippet og lavet af Willy i Nansensgade for mange år siden, mener det var fordi jeg først havde en lille step up transformer siddende under plinten, som var loddet mellem RCA og armens kabler. Den gik senere i stykker og jeg fik en anden type. Tænker du, det kunne forbedre lyden at lave om på kablerne og lodningerne?


Njah. Man kunne få et helt nyt kabel med din stik til RCA. som ikke var loddet sammen, men om det virkelig forbedre lyden tvivler jeg på. Oplever du meget brum?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401/Micro Seiki MA 303 modifikation = ingen lyd

Indlægaf hmt » tirs 13. aug 2019 00:57

Det.vil formentlig sænke støjniveauet og dermed lade flere detaljer komme frem.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster