Beogram 4004 diverse

Analog når det bedst

Beogram 4004 diverse

Indlægaf Metguy2000 » søn 15. mar 2020 17:35

Efter alt for mange år på loftet sidder den nu på bænken og får en overhaling før den ryger til sommerhuset.

Smøring af DC motor topleje samt hovedleje, og kontakt 60 på stikket, så kunne den køre igen. Hastigheder for 33 og 45 blev justeret på trimmere i øverste højre hjørne. 45 er den øverste og hastigheden øges ved at dreje mod uret.

Dæmperen blev skilt ad og smurt, så armen kører ned som ny.

Alt har jeg kunnet læse mig til her på forum, super.

Men lakken er slidt på specielt Start "flappen" Er der nogen der har haft held til at reparere det?

Hvad kan jeg gøre ved trækanten, olie og en skuresvamp?

Nogen der har renoveret låget? Jeg tænker at prøve mig med mit "headlight restoring kit" som jeg brugte til lygter på min gamle Fiat Coupe med held.
Metguy2000

Lokalitet: St. Merløse

Re: Beogram 4004 diverse

Indlægaf cdp » søn 15. mar 2020 22:25

Oxideret aluminium - her er du nødt til at slibe det blankt, evt. vådslibepapir, autosol osv. - efterfølgende kan en mat/halvblank lak på spray bruges. Største udfordring er tekst/symboler mv. - de forsvinder jo med slibemetoden. Prøv at styre udenom er mit bedste råd. Alternativt kan anvendes kemi til lakfjerning, men prøv det først på et "gratis" område. Er det kun lakken, ville jeg rense det godt med sulfo/glansrens/propylalkohol eller sprit afhængig behov. og prøve lidt polish til slut. Trækanterne kan vist afmonteres og det gør det let både at slibe og lakere/oliere. Hvis du synes lygtepastaen virker godt, så prøv det bare af på låget. Der findes mange måder og produkter til opgaven, - min erfaring siger det er sidste etape med polering der er afgørende for glans/spejl uden flimmer. Igen, hvis du har et gl. låg så prøv det af her først. I øvrigt en dejlig pladespiller - er der indbygget riaa.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Metguy2000 » man 16. mar 2020 12:45

Betjeningspladen er i rustfast stål, og kunne nok slibes i sin helhed, men det bliver svært at ramme samme slebet overflade igen. Jeg tror jeg starter med at spraye klar lak på området hvor det er slidt af og så slibe/polere det ned i niveau. Lidt som med stenslag på bilen.

Uden riaa, men der er riaa i min Sentec SC8 så det virker upåklageligt. Det er virkelig et stykke dejligt mekanik, men meget kompleks i betragtning af at den blot skal køre en arm frem og tilbage, og op/ned. Den TX2 jeg købte til at spille på i mellemtiden er meget simplere opbygget. Glæder mig til at sammenligne lyden af de to. 4004'ren er en ren Tank i sammenligning.
Metguy2000

Indlægaf Hackenberg » man 16. mar 2020 12:58

Husk at skifte kondensatoren under talerknen. Har aldrig oplevet at den ikke var "flad".
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Metguy2000 » man 16. mar 2020 13:01

Den store 4000 µF? Lagde godt mærke til den, den lækkede ikke. Men checker asap.
Metguy2000

Indlægaf Hackenberg » man 16. mar 2020 13:17

YES, den!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Metguy2000 » man 16. mar 2020 18:56

Den måler 5500 µF, og indre modstand på 0,61 ohm, den er vel ok?
Kan iøvrigt anbefale testeren. Måler stort set alt. Købt på Aliexpress for <10 EUR
IMG_6141.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Metguy2000

Tilbage til Grammofoner