ac-Motor hastighedsregulering.

Analog når det bedst

ac-Motor hastighedsregulering.

Indlægaf his067 » lør 21. mar 2020 18:34

Jeg går og sysler med mine Mørch grammofoner. de er jo meget gennemført lavede men der er en ting som jeg egentlig gerne ville lave hvis det kunne lade sig gøre:

Motoren er en 24 V Papst Außenläufer motor. Mørch har monteret den med det sædvanlige fase-forskydnings RC-led og da motoren jo er AC drever kører den altid med den samme hastighed (vist nok 1600 omdr/min).

Mørchs pladetallerkener faldt altid lidt forskelligt ud og havde forskellige indre diametre. for at sikre de foreskrevne 33.33 omdr/min justerede han hastigheden ved at matche trappeskiven til den indre diameter.

Jeg ved at han på et tidspunkt fik lavet en trefase elektronisk motorstyring, men den blev aldrig sat i prodiktion: den var for dyr.

Jeg har selv prøvet at finde en Michell QR strømforsyning til at drive motoren (Michell brugte den samme Papst motor som Mørch indtil Papst stoppede produktionen af den motor). Michell sendte mig en to gange. Begge gange knækkede diverse dele under forsendelsen, så til sidst blev vi enige om at guderne var imod os...

Michells strømforsyning lavede faseforskydningen elektronisk.

Er der nogen af jer der har en ide om hvordan jeg kan lave sådan en?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: ac-Motor hastighedsregulering.

Indlægaf Elektronik » lør 21. mar 2020 19:44

Måske ikke en særlig elegant løsning, men måske kan den fungere på en lille AC motor på en pladespiller. ;)
https://www.elextra.dk/details/H10891/k ... jdaempning
Ved godt den er til 230V AC, men måske kan den også fungere ved 24V AC ;)
Elektronik

Indlægaf x-tian » lør 21. mar 2020 22:07

Elektronik skrev:Måske ikke en særlig elegant løsning, men måske kan den fungere på en lille AC motor på en pladespiller. ;)
https://www.elextra.dk/details/H10891/k ... jdaempning
Ved godt den er til 230V AC, men måske kan den også fungere ved 24V AC ;)

Den vil ikke gøre noget ved hastigheden på en synkronmotor desværre, så skal man kikke efter en frekvensomformer og sætte den før motorens eksisterende strømforsyning, men så er vi inde på noget nymodens processor styret fikumdik :QQS:
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf x-tian » lør 21. mar 2020 22:23

Løsningen kunne jo være at konstruere en RC oscillator (de kan laves forholdsvist præcise) der kan styres fra 40 - 60 Hz (måske bruge en arduino -- men så er vi i nymodens digital fikumdik igen :QQS: ) og sætte en passende forstærker og så en kondensator til at lave fase 3 --- så burde den ged være barberet.
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Helikon » søn 22. mar 2020 02:06

Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf highfive » søn 22. mar 2020 06:04

En galen idé.....

Vad är det för impedans på motorn?
En rördriven tongenerator med stort gain, borde kunna driva motorn?
Bruel & Kjaer eller Bang Olufsen har väl flera modeller.

Då håller man säg inom vintageramarna

Lägg en strobedisk på pladetallriken och justera frekvensen på tongeneratorn tills strobedisken visar rätt hastighet.
Eller använd en app till din smartphone som heter RPM. (Rounds Per Minute)

Med vänlig hälsning, highfive
Senest rettet af highfive søn 22. mar 2020 17:28, rettet i alt 1 gang.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive

Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Indlægaf highfive » søn 22. mar 2020 06:58

Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive

Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Indlægaf Elektronik » søn 22. mar 2020 09:45

Man kan jo som nævnt oppe i tråden at bruge en brugt tonegenerator og en lille hifi forstærker som driver.
Hvis det skal gøres billigt og simpelt. ;)
Elektronik

Indlægaf his067 » søn 22. mar 2020 12:06

Tak for alle svar. Jeg tror jeg har fundet en løsning:

Highfive: Jeg købte faktisk en af de sidste sæt af Mark Kellys motorstyring, men den var utroligt komplex og ikke noget jeg turde binde an med, så jeg solgte den videre. Mark og jeg skrev lidt sammen om den og han bekræftede at han ikke ville lave flere print til den.
Den ideelle motorstyring ville nok være Michells QR forsyning, men når selveste michell, jr. ikke kan pakke den sikkert til at sendes igennem posten tør jeg ikke binde an med sådan en, med mindre jeg kan afhente den selv...

For mange år siden, da jeg havde en Garrard 401 købte jeg et motorstrømforsyning i retning af hvad Elektronik foreslår. Den kom fra et firma ved navn White Noise Technologies (eller noget i den retning) som ikke findes længere findes. Deres løsning bestod af en quartz-styret tonegenerator som fødte en ILP 60 Watt forstærker med et 50 og 65(?) Hz signal. Forstærkeren gav så input ind i en trafo der regulerede op til lysnet spænding. Spændingen kunne så reguleres med et potentiometer i forstærkerens input.
I min rodekasse fandt jeg netop den tonegenerator som foreslås i den tråd Helikon nævner, så jeg må have haft ideen før. Det eneste problem er sådan ser displayet: jeg er frygteligt dårlig til metal-sløjd, og jeg er bange for at ødelægge er rimeligt kabinet....men mon ikke det kan løses? Meeen, hvis jeg husker rigtigt, så gik jeg bort fra ideen til fordel for en mere sofistikeret løsning med både regulerbar spænding og regulerbar fase. Men måske skulle jeg se på det projekt igen.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Grammofoner