Jeg går og sysler med mine Mørch grammofoner. de er jo meget gennemført lavede men der er en ting som jeg egentlig gerne ville lave hvis det kunne lade sig gøre:
Motoren er en 24 V Papst Außenläufer motor. Mørch har monteret den med det sædvanlige fase-forskydnings RC-led og da motoren jo er AC drever kører den altid med den samme hastighed (vist nok 1600 omdr/min).
Mørchs pladetallerkener faldt altid lidt forskelligt ud og havde forskellige indre diametre. for at sikre de foreskrevne 33.33 omdr/min justerede han hastigheden ved at matche trappeskiven til den indre diameter.
Jeg ved at han på et tidspunkt fik lavet en trefase elektronisk motorstyring, men den blev aldrig sat i prodiktion: den var for dyr.
Jeg har selv prøvet at finde en Michell QR strømforsyning til at drive motoren (Michell brugte den samme Papst motor som Mørch indtil Papst stoppede produktionen af den motor). Michell sendte mig en to gange. Begge gange knækkede diverse dele under forsendelsen, så til sidst blev vi enige om at guderne var imod os...
Michells strømforsyning lavede faseforskydningen elektronisk.
Er der nogen af jer der har en ide om hvordan jeg kan lave sådan en?