At udregne effektiv arm-masse af en tonearm

Analog når det bedst

At udregne effektiv arm-masse af en tonearm

Indlægaf Sorenki » søn 3. maj 2020 11:20

Hej allesammen!
Foranlediget af en anden tråd og diskussioner omkring udregningen af en ukendt effektiv arm-masse for beregning af resonansfrekvens, har jeg været på lidt af en odyssé. Det har involveret en del matematik og beregninger jeg ikke kendte til, men her er mine fund, da jeg har fået mulighed for at efterprøve mine beregninger.

Det er IKKE den totale, præcise og fuldstændige vejledning, men det er så tæt på som jeg tror man praktisk kan komme.

Problemet
Problemet som denne udfordring tager udgagnspunkt i, er situationen hvor man har en tonearm med en ukendt effektiv arm-masse og man vil vide hvorvidt den kan fungerer med en pickup man gerne vil indkøbe - altså har man adgang til pickuppens offentliggjorte data, men man har ikke mulighed for at måle resonansfrekvensen.

Hvis man HAR adgang til udstyret, er det mest præcise at indstille sin arm og pickup korrekt og måle resonansen med en vinyl testplade - det er forholdsvist kompliceret matematik vi skal ud I.

Fremgangsmåde og udstyr
Jeg ejer en tonearm, hvis effektive masse ikke er offentliggjort fra producenten, men der er tal der flyder rundt derude, problemet er at oplyste effektive masse-tal faktisk ikke er særligt præcise - mere herom senere.

Tonearm:
- Fidelity Research FR-64S, denne har en dejlig feature der muliggør at man udbalancerer armen og pickuppen og så indstiller nåletrykket ved hjælp af en fjeder - det gør nogle af mine test lidt nemmere.

Pickupper:
Quintet Black S i et Sony SH-165 headshell
MC-30 MKII i Fidelity Research FR-S3 headshell

Teorien
For at udregne resonans-frekvensen af en tonearm/pickup kombination, skal man kende 2 tal: Nålens Compliance, hvilket er dens fjedrene eftergivenhed samt den effektive masse af tonearmen.
Formlen lyder:
RF.png

Med hvad er effektiv armmasse egentlig for et tal?
Vi skal kigge på teorien om Enerti-moment - sakset fra Wikipedia

"is a quantity that determines the torque needed for a desired angular acceleration about a rotational axis; similar to how mass determines the force needed for a desired acceleration. It depends on the body's mass distribution and the axis chosen, with larger moments requiring more torque to change the body's rotation rate. "

Det giver mening i denne sammenhæng, da forskellige tonearme har en forskellig samlet vægt vil det kræve mere eller mindre kraft at bevæge tonearmen. Det er jo Pickuppens opgave at bevæge tonearmen om sin rotations-akse (Spindlen). Enertimoment måles i enheder af kg*m2, men vi skal omregne til vægt, for anvendelse i formlen over. Dette gøres ved at dividerer den samlede enertimoment-sum af tonearmen med den effektive længde i anden.

Det er ikke særligt praktisk muligt at måle enertimoment af en tonearm, men man kan udregne det, ved at bryde armen ned i dens bestanddele og så udregne hver dels enertimoment. Armens totale enertimoment er så summen heraf.

Jeg har i mit forsøg, gjort det i 4 dele:
1. Modvægten
2. Toneramsrøret foran spindlen (Denne er svær hvis den ikke er lige!)
3. Tonearmsrøret bagved spindlen
4. Headshell, skruer, ledninger og pickup
Tonearm-Simple.png

For at udregne enerti-moment af en del, skal vi bruge den totale vægt i gram, samt afstanden mellem masse-midtpunktet og spindlen. Rent praktisk bliver dette så tæt vi kan komme.

Formlen lyder:
IM.png

Altså Vægt * Afstanden til masse-midtpunkt fra center-spindlen i anden.

Fordi udbalanceringen af tonearmen er forskellig afhængig af pickup og headshell, vil den effektive masse af tonearmen være forskellig alt afhængig af hvilken kombination man anvender. (Heldigvis er pickup-producenter gode til at offentliggøre vægt og compliance på deres pickupper ;) )

Bemærk: I nedenstående laver jeg afstands-målinger i mm men jeg omregner til cm når jeg udregner inertimoment

Udregninger - 1

Først tager vi Fidelity Research FR-64S med Quintet Black S et Sony HS-165 headshell

Step 1 - Modvægten:
Vægt 244 gr
afstand til midten af massen 34 mm
Inertimoment 2820,64 gr*cm2

Step 2 - Armrøret
Vægt af arm uden headshell + modvægt 23,07 gr
Total længde af armrøret 199 mm
afstand til midten af massen (estimat) 125 mm
Inertimoment 3604,6875 gr*cm2

Step 3 - Stub'en

Vægt af Stub 5 gr
Total længde Stub 53 mm
afstand til midten af massen 26,5 mm
Inertimoment 35,1125 gr*cm2

Step 4 - Headshell, skruer, ledninger, og pickup
Vægt af Headshell+skruer+pickup 21,66 gr
afstand til midten af massen 249 mm
Inertimoment 13429,4166 gr*cm2

Det Totale Enertimoment er således: 19889,8566 gr*cm2
Og den effektive længde 249 mm

Den samlede effektive masse af arm, pickup og headshell er således 32,07989645 gr (Hvilket er en tung kombination!)
Ved hjælp af formlen for resonans-frekvens ovenfor, kan jeg med den compliance som er opgivet på pickuppen (15) udregne resonansfrekvensen til
7,255344244 Hz

Det er i den lave ende. Jeg har så eftertestet med Ortofons testplade som arbejder i intervaller af 1Hz for resonans-test og jeg fandt at min resonansfrekvens lå et sted mellem 7 og 8 hz og var højest omkring de 7. Det passer jo helt perfekt med den udregning jeg har foretaget, omend ikke helt ideelt for lytning ;)

Jeg fortsætter lige indlægget her snarest, med udregning og målinger for MC-30 I Fidelity Research Headshell også.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Sorenki søn 3. maj 2020 18:56, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Re: At udregne effektiv arm-masse af en tonearm

Indlægaf otto » søn 3. maj 2020 17:17

Flot arbejde.
otto

Lokalitet: viborg

Indlægaf bjerager » søn 3. maj 2020 17:33

Imponerende stykke arbejde. Ud af ren nysgerrighed - hvad ville du egentlig gøre, hvis nu resonansfrekvensen blev for lav?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Captain Phoenix » søn 3. maj 2020 18:13

Sorenki skrev:Altså Vægt * Afstanden til masse-midtpunkt fra center-spindlen

OBS: Afstanden i anden som også den indklippede formel (og beregningerne) korrekt viser.
Interessant arbejde, Søren - følger spændt fortsættelsen :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Sorenki » søn 3. maj 2020 19:06

bjerager skrev:Imponerende stykke arbejde. Ud af ren nysgerrighed - hvad ville du egentlig gøre, hvis nu resonansfrekvensen blev for lav?

Der er jo flere ting at gøre her, man kunne vælge en anden pickup eller man kan (som jeg aktivt er i gang med) at indkøbe andre headshells der måske tillader en laverer samlet vægt.
Nu har jeg ikke nået den test endnu, men mine beregninger viser at min Quintet Black S i mit FR-S3 headshell (som i sig selv vejer 21,6gr inklusive ledninger) ville give mig en resonansfrekvens omkring 6,5 Hz - Det er jo ikke acceptabelt da det ligger udenfor det anbefalede område 7-12hz *

Hvis jeg til gengæld indkøber et FR-S4 headshell på 15,5Gr ville modvægten også kunne flyttes tættere på spindlen og jeg ville med samme arm og pickup opnår en resonansfrekvens på 7,1 Hz.

Dette er også årsagen til at jeg anvender mit Sony Headshell til min Quintet Black (ihvertfald for nu - andre kombinationer skal testes).

* Nu er min oplevelse generelt at min tonearm er utroligt godt dæmpet - det ændre ikke på resonansfrekvensen, men på resonans-amplituden, eller hvor slemt et problem frekvensen er, så det kan sagtens være at jeg ville kunne lytte tilfredsstillende til mine plader med en resonans-frekvens på 6,5Hz.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Sorenki » man 4. maj 2020 08:08

Så har jeg igen fundet et ledigt øjeblik.

FR-S3 headshell'et på en FR-64S tonearm er virkelig et tungt headshell med sine 21gr.
I et forsøg på at finde ud af, hvorvidt det har en indflydelse på min oplevelse og på afspilningen af mine plader, har jeg målt den i samspil med min Ortofon MC-30 MKII.

Årsagen til denne kombo, er at det var min første rigtige hifi-lytte-oplevelse. (På første træf, på Hald på den pladespiller og tonearm jeg nu ejer)

At høre en direkte skåret plade med MC-30 MKII. (King James version, Sheffield Lab, nummeret var Corner Pocket) Det lød og har lydt så meget bedre end andre arm-pickup kombinationer jeg har leget med siden, så det er interessant for mig at undersøge i hvor høj grad teorien skal diktere min praksis ;)

For ift teorien skulle armen være for tung, og drage fordel af jeg anvender nogle ultralette headshells, men det er ikke heeelt overens med lytteindtrykket.

Nåh, men tilbage til målingerne, så kan lytningen komme senere.
I eftermiddag forsøger jeg med Quintet Black i FR-S3 headshell. ;)

Udregninger - 2
Denne gang en Ortofon MC-30 MKII i et FR-S3 headshell i en Fidelity Research FR-64S tonearm

Step 1 - Modvægten:
Vægt 244 gr
afstand til midten af massen 45 mm
Inertimoment 4941 gr*cm2

Step 2 - Armrøret
Vægt af arm uden headshell + modvægt 23,07 gr
Total længde af armrøret 199 mm
afstand til midten af massen (estimat) 125 mm
Inertimoment 3604,6875 gr*cm2

Step 3 - Stub'en

Vægt af Stub 5 gr
Total længde Stub 53 mm
afstand til midten af massen 26,5 mm
Inertimoment 35,1125 gr*cm2

Step 4 - Headshell, skruer, ledninger, og pickup
Vægt af Headshell+skruer+pickup 29,37 gr
afstand til midten af massen 251 mm
Inertimoment 18503,3937 gr*cm2

Det Totale Enertimoment er således: 27084,1937 gr*cm2
Og den effektive længde 251 mm

Den samlede effektive masse af arm, pickup og headshell er således42,99010127 gr
Ved hjælp af formlen for resonans-frekvens ovenfor, kan jeg med den compliance som er opgivet på pickuppen (13) udregne resonansfrekvensen til
6,73 Hz

Den målte resonansfrekvens lå et sted ml 6 og 7hz ved anvendelse af Ortofons Testplade.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf bjerager » man 4. maj 2020 08:39

Sorenki skrev:
bjerager skrev:Imponerende stykke arbejde. Ud af ren nysgerrighed - hvad ville du egentlig gøre, hvis nu resonansfrekvensen blev for lav?

Der er jo flere ting at gøre her, man kunne vælge en anden pickup eller man kan (som jeg aktivt er i gang med) at indkøbe andre headshells der måske tillader en laverer samlet vægt.
Nu har jeg ikke nået den test endnu, men mine beregninger viser at min Quintet Black S i mit FR-S3 headshell (som i sig selv vejer 21,6gr inklusive ledninger) ville give mig en resonansfrekvens omkring 6,5 Hz - Det er jo ikke acceptabelt da det ligger udenfor det anbefalede område 7-12hz *

Hvis jeg til gengæld indkøber et FR-S4 headshell på 15,5Gr ville modvægten også kunne flyttes tættere på spindlen og jeg ville med samme arm og pickup opnår en resonansfrekvens på 7,1 Hz.

Dette er også årsagen til at jeg anvender mit Sony Headshell til min Quintet Black (ihvertfald for nu - andre kombinationer skal testes).

* Nu er min oplevelse generelt at min tonearm er utroligt godt dæmpet - det ændre ikke på resonansfrekvensen, men på resonans-amplituden, eller hvor slemt et problem frekvensen er, så det kan sagtens være at jeg ville kunne lytte tilfredsstillende til mine plader med en resonans-frekvens på 6,5Hz.

Har du lyttet til din quintet balck i den arm med det headshell, og giver det nogle hørbare problemer, at den falder lidt uden for de 7 Hz?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Indlægaf Tonni » man 4. maj 2020 09:16

Grunden til man siger armresonansen ikke må komme ned under 7-9 Hz er at mange pladespillerværker, især med flydende ophæng, har deres resonanser i området 3-5 Hz. Samt man så kommer ned i området, hvor bulede plader vil lave ulykker.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf bjerager » man 4. maj 2020 09:21

Tonni skrev:Grunden til man siger armresonansen ikke må komme ned under 7-9 Hz er at mange pladespillerværker, især med flydende ophæng, har deres resonanser i området 3-5 Hz. Samt man så kommer ned i området, hvor bulede plader vil lave ulykker.

Sørens Luxman er jo ikke affjedret, og så længe pladerne ikke er bulede, så går den nok ikke i egensvingninger....
bjerager

Indlægaf Sorenki » man 4. maj 2020 09:36

bjerager skrev:
Sorenki skrev:

Har du lyttet til din quintet balck i den arm med det headshell, og giver det nogle hørbare problemer, at den falder lidt uden for de 7 Hz?

Hej Bjerager
Som du kan læse af ovenstående så har jeg ikke nået den test endnu - og som jeg skriver kan det sagtens være at jeg ville kunne lytte tilfredsstillende til mine plader med en resonans-frekvens på 6,5Hz - Der er et interessant led i denne type teori da anbefalinger foreskriver et resonans-frekvens-spektrum der er acceptabelt på 7-12 hz (der er mange anbefalinger dog, nogle bredere nogle smallere), men hvorvidt det lyder og performer tilfredsstillende er ikke direkte en del af teorien - det er nærliggende at lægge sig op af disse generelle retningslinjer (specielt ved indkøb og anbefalinger) men den subjektive oplevelse er altså en helt anden ting som må vurderes separat.

Som Tonni også så fint skriver drejer det sig både om afspilning af bulede plader, samt pladespillerens resonanser. Min Luxman PD-444 er utroligt godt dæmpet (Husk lige at den spillede højt på Hald stående direkte ovenpå et par L-100 uden subsonisk filter eller nogen former for tilbagekobling :shock: )
edit: Så den ér skam affjedret, bare på en mere sofistikeret måde end fjedre med skum i ;)
(siger han og skuler ondt på den Lenco L75 der står på reolen)

Problemet med resonanser er ikke (nødvendigvis) at de kan høres, vi ville aldrig bemærke toner under ca 20hz uanset hvad, men der er nogle følge-virkninger: resonanserne påvirker nåletrykket og kunne i værste fald betyder dårlig sporing, resonanserne kan intermodulere med frekvenser i det hørbare spektrum og så kan resonanserne negativt påvirke oplevelsen af Wow/Flutter. Derfor er det også vigtigt at man ikke blindt stoler på WOW/Flutter tal fra producenten, men i en ideel verden måler wow/flutter med den præcise arm/pickup kombination.

Min pladespiller med Quintet Black S i Sony Headshell og 2gr nåletryk målte Wow/Flutter til +/- 0,011% som gennemsnit over 30 sek (IEC standarden i målemetoden) med den kombination vi kender til at have en resonansfrekvens på 7,25Hz - det kunne være spændende at teste wow/flutter med andre kombinationer af pickupper for at fremvise denne sammenhæng :Tanke: :Briller:

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. maj 2020 11:18

Tillad mig at bringe et link til en (anden) interessant artikel om tonearme, compliance mv.

https://nirvanasound.com/wp-content/upl ... 20Mark.pdf

De er ikke særligt præcise om udregningen af den effektive masse (det er jo dét Søren angriber her), men artiklen indeholder gode informationer om den øvrige problematik om armresonans mv.
Jeg har noteret mig (hvad man jo godt vidste :roll: ) at der er forskel på pu'ens compliance ift. om den er målt statisk eller dynamisk. Det er iøvrigt data (stat/dyn), som hyppigt er fraværende i datablade.

I artiklen siges den statiske compliance at være ca. den dobbelte af den dynamiske målt ved 10 Hz og den fir-dobbelte af compliance målt ved 100 Hz.

Det anføres videre, at:
    for japanske pu'er normalt opgives compliance målt ved 100 Hz,
    for europæiske ved 10 Hz og
    for amerikanske ved 0 Hz / statisk compliance
Om dette er mere end entommelfingerregel ved jeg ikke.

PS
Og endnu et link indenfor dette område:
Poul Ladegaard/Bruel & Kjær's præsentation om hørbare effekter af mekaniske resonanser i pladespillere til AES i 1977. Lille DK var pænt langt fremme på banen dengang :p
https://nirvanasound.com/wp-content/upl ... tables.pdf
Senest rettet af Captain Phoenix man 4. maj 2020 11:26, rettet i alt 1 gang.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Sorenki » man 4. maj 2020 11:26

Det ér en rigtig svær ting:og hvar når Ortofon opgiver deres pickuppers data som "Compliance, Dynamic, Lateral" - så er den målt ved 10hz, men hvad med den vertikale compliance?

Af anden spændende læsning kan anbefales denne artikel fra 1977 af Brüel og Kjær: http://www.laudioexperience.fr/wp-conte ... 1977-1.pdf

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. maj 2020 11:28

Sorenki skrev:Af anden spændende læsning kan anbefales denne artikel fra 1977 af Brüel og Kjær: http://www.laudioexperience.fr/wp-conte ... 1977-1.pdf

Morsomt - vi linker til den samme artikel samtidig :lol:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Sorenki » tirs 5. maj 2020 15:22

Okay, jeg har nu lavet lyttetest med min Quintet Black S i FR-S3 headshell.
Resonansfrekvensen målt til mellem 6 og 7hz, men virker tættere på de 7 end de 6.

Det lød jo fint, omend jeg oplever at jeg har svært ved på armen at få Ortofons Tracking test lateral til at spille 100% i højre kanal på 80uM - er der nogen gode tips? Antiskatingen er forsøgt indstillet, men jeg kan ikke få has på forvrængningen på sidste test.

Nåh - det lød fint, og med fint mener jeg det lød ikke overraskende godt, men tilforladeligt.
Jeg forsøgte så bagefter at sætte Quintet Black over i et headshell jeg har på 6gr - dvs at min effektive masse falder så langt ned at min resonansfrekvens kommer op på 8,1hz - samme nåletryk, samme resultat på sporingstesten men en mere accentueret bas-gengivelse. Det virker som om der er bedre perspektiv i bunden af lydbilledet. Det er ret lidt så det KAN være psykisk, men det spiller på en måde bedre sammen, end med det meget tunge FR headshell jeg har.

Jeg vil nok indkøbe FR-S4 og S6 headshells som vejer henholdsvis 14 og 10gr til arsenalet og til det jeg har på 21gr.
VTA justering fra headshell til headshell er sku også lidt træls - nu må vi se om jeg finder en FR B60 VTA adjuster.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf his067 » tirs 5. maj 2020 17:24

Sorenki skrev:Det lød jo fint, omend jeg oplever at jeg har svært ved på armen at få Ortofons Tracking test lateral til at spille 100% i højre kanal på 80uM - er der nogen gode tips? Antiskatingen er forsøgt indstillet, men jeg kan ikke få has på forvrængningen på sidste test.

Lad hellere være med at stille anti-skating på den måde: Peter Lederman og Thomas Scheu, som begge har set mange slidte pickup nåle, (og H.H. Mørch) siger at siden plader jo kun sjældent er skåret til 80 µM (og Per Windfeldt samstemmede med at det var næsten umuligt for Ortofon at skære deres test-plader med de rille-udsving) er den bedste måde at stille anti-skating med denne fremgangsmåde:

1. find en plade med en blank overflade (altså uden riller)
2. sæt pickuppen på den overflade
3. bevæg pladetallerkenen (enten ved at lade den køre med 33 omdr/min eller ved simpelthen at dreje den rundt ved hjælp af hænderne).
4. stil anti-skating sådan at pickuppen langsomt bevæger sig ind mod etiketten.

Mørch foreslår at man sætter pickuppen i udløbsrillen, eller rettere: der hvor udløbsrillen er, men ikke i rillen, Drej, og når pickuppen så bevæger sig imellem udløbsrillens spor helt ind til den endelige inderste rille uden at falde ned i rillen står antiskating korrekt.

Her er hvad der står i min manual til DP 8:

"Coarse adjustment can be done with the stylus running between the grooves next to the label of the record. Correctly adjusted, the stylus should move slowly towards the center of the record.
Fine adjustment could be done by reducing the tracking force a little whilst listening to a critical passage. If for instance distortion occurs in the right speaker, the handle should be turned clockwise....
The adjustment is not critical. It is better giving too little than too much antiskating force."

Peter Lederman går mere i dybden om hvorfor: https://www.sound-smith.com/do-i-need-anti-skating
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner