Hej ‘
Hvad er den bedste måde at justere A.T På
Har googlet meget rundt men har ikke fundet en måde jeg syntes virker 100 %.
Syntes også det er svært med de pickuper der kun køre med 1 gram nåletryk
Mvh
otto skrev:Hej ‘
Hvad er den bedste måde at justere A.T På
Har googlet meget rundt men har ikke fundet en måde jeg syntes virker 100 %.
Syntes også det er svært med de pickuper der kun køre med 1 gram nåletryk
Mvh
x-tian skrev:....Nu kan jeg jo ikke lige huske hvor jeg læste det såeeee men det er sådan jeg justerede min og jeg synes det virker....
his067 skrev:x-tian skrev:....Nu kan jeg jo ikke lige huske hvor jeg læste det såeeee men det er sådan jeg justerede min og jeg synes det virker....
Du har nok læst det her:
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=13500&p=119460&hilit=antiskating#p119460
Der er flere links til forklaringer i den tråd.
Skorpio skrev:Pointer der blev givet her er jo netop at en blank skive ikke har rette modstand og derfor ikke er retvisende...
Captain Phoenix skrev:Skorpio skrev:Pointer der blev givet her er jo netop at en blank skive ikke har rette modstand og derfor ikke er retvisende...
Enig - og der er ikke én korrekt indstilling.
Det der på en (radial) tonearm giver behov for AS er nålens friktion mod rillen - rettere den (skating)kraft denne skaber. Denne friktion (og altså dermed skating-kraft) afhænger af bl.a. nåletrykket/sporingskraften, rille-modulationen, nålens form mm.
På en blank plade er der næsten ingen friktion ift. en (kraftigt) moduleret rille - og derfor bliver skating-kraften mindre end når rillen er moduleret/der er signal på pladen. Så at få nålen til at blive “stående” på en blank plade kræver altså mindre AS end under afspilning af musik - og dette svarer altså ikke til “realistiske” afspilningsforhold.
Jeg synes det er vigtigst, at Pick-up’en ikke forvrænger ved afspilning af selv de kraftigste passager på pladen. Derfor indstiller jeg nåletrykket på mindst det anbefalede - og hellere lidt højere end lavere. Og jeg justerer herefter AS så forvrængning opstår samtidig i begge kanaler (hvis den opstår). Til dette anvender jeg Ortofons (uundværlige) testplade hvor man bruger ørerne som “måleinstrument” - der kan sikkert findes andre/finere metoder, hvis man tilslutter måleudstyr.
his067 skrev:P...Og under alle omstændigheder synes pickupper altså også at forvrænge ganske hæderligt (jvf. Min måling af en spritny SPU andetsteds her på forum)
Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster