Technics EPA-100 pickup arm

Analog når det bedst

Technics EPA-100 pickup arm

Indlægaf NikonSP » søn 30. aug 2020 11:25

Hej alle i forum

Jeg har sådan en arm med en kontravægt, som jeg tror har mistet silikonen eller silikonen evt. er tørret ud. Når jeg ryster med kontravægten, sider den 'klunk' klank' lyde :shock: Er der nogen af jer der har prøvet sådan noget? Hvad skal gøres? - hvem kan gøre det? - hvad koster det?

Jeg tror det er det der er galt, fordi jeg ikke kan udbalancere armen med originalt headshell og en Ortofon MC30 (10gr), samlet ca. 20 gr. Der står i manualen til armen, at der kan bruges pickupper mellem 5 og 10 gr., så det burde være OK.

Det eneste jeg kan tænke mig er, at fordi silikonen er tørret/forsvundet vejer kontravægten for lidt og derfor er den ikke tung nok til at udbalancere armen. Med kontravægten skruet helt bagud er der et nåletryk på ca. 1 gr. og så er pickuppen endda ikke monteret på korrekt overhæng 15mm, - så ville problemet være endnu større.

Er der nogen af jer, der kan byde ind med lidt *HELP*

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Technics EPA-100 pickup arm

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. aug 2020 13:04

hmm.... du kunne prøve at kigge lidt på denne tråd fra Audioasylum....

https://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=921350

Der er nogle gode billeder ligeså.....det kunne være fjederen, som ligger og banker rundt inde i kontravægten, når du ryster....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf NikonSP » søn 30. aug 2020 20:38

Fredmarantz skrev:hmm.... du kunne prøve at kigge lidt på denne tråd fra Audioasylum....

https://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=921350

Der er nogle gode billeder ligeså.....det kunne være fjederen, som ligger og banker rundt inde i kontravægten, når du ryster....

Vh
Freddy

Ja det er en rigtig fin gennemgang, men der står så også, at det ikke er en DIY opgave. Problemet er også at godtgøre, hvilken viskositet silikone der skal bruges og så få det skaffet. Jeg har fundet henvisninger i forskellige tråde til et firma i UK og et i Tyskland. Jeg har skrevet til dem begge og allerede fået svar fra UK, at det ikke var en opgave som de tilbød at lave. Jeg afventer så nu svar fra Tyskland.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Sorenki » man 31. aug 2020 08:18

Fredmarantz skrev:det kunne være fjederen, som ligger og banker rundt inde i kontravægten, når du ryster....

Vh
Freddy

Jeg er enig med Freddy her - hvis den siger "klank klank" når du ryster den, er der jo noget løst, og ved et tab af silikone kunne det jo meget vel være fjederen - eller den magnet der er pålimet bagstykket.

Da det jo er et lukket system, er det rigtig svært at regne ud præcis hvad det kan være/er.

Uanset hvad, så ser jeg 2 veje:

1. At finde en kompetent service-mand med erfaring der kan skille ad og fikse din tonearm.
2. At du selv finder ud af, hvordan den skilles ad så du kan gennemskue hvor fejlen er og så tage et mere kvalificeret valg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Tophøj » man 31. aug 2020 09:32

Nu kan det være jeg læser det forkert, men du skriver når loddet er skruet helt ud, så er der et tryk på 1 gram. Så er det vel ikke noget problem at skrue loddet ind så du rammer 2 gram? Du er helt ude i den ene ende af specifikationen mht vægt på pu. Og hvis din antiskating står på 0, kan det være fjederen til den du kan høre når du ryster den.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf NikonSP » man 31. aug 2020 09:59

Sorenki skrev:
Fredmarantz skrev:det kunne være fjederen, som ligger og banker rundt inde i kontravægten, når du ryster....

Vh
Freddy

Jeg er enig med Freddy her - hvis den siger "klank klank" når du ryster den, er der jo noget løst, og ved et tab af silikone kunne det jo meget vel være fjederen - eller den magnet der er pålimet bagstykket.

Da det jo er et lukket system, er det rigtig svært at regne ud præcis hvad det kan være/er.

Uanset hvad, så ser jeg 2 veje:

1. At finde en kompetent service-mand med erfaring der kan skille ad og fikse din tonearm.
2. At du selv finder ud af, hvordan den skilles ad så du kan gennemskue hvor fejlen er og så tage et mere kvalificeret valg.

Alt sammen helt rigtigt og de fejl skal selvfølgelig fixes.

Men en knækket fjeder, hvis den er det, forklarer jo ikke det alt overskyggende problem, at jeg ikke kan udbalancere armen, på trods af, at hus og pickup er indenfor de opgivne data, - det har jeg simpelthen aldrig været ude for! Og umiddelbart tænker jeg, at der godt nok skal fyldes meget silicone i den kontravægt, for at redde situationen . . .

Jeg har længe siddet og stirret på den arm, for at forsøge at regne ud, hvad der kan være årsagen, stadig uden held.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Captain Phoenix » man 31. aug 2020 11:00

Puha... Et "interessant" problem - åbenbart af de sværere...

Kan du overhovedet få åbnet kammeret bagerst?

På foto 2 i det Audioasylum-link, Freddy henviser til, ser det ud til, at bag-kappen har et (multi-trådet) gevind og kan - måske - drejes ud.

EPA-100.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf pqrannes » man 31. aug 2020 11:23

Er det mon ikke sådan at kontraloddet sidder indeni og er gået løst, så det ikke drejes ud og ind og forskyder vægten, når man drejer på huset omkring det?

image_1125.jpg

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf his067 » man 31. aug 2020 11:55

Her er en servicemanual fra Vinylengine: Måske hjælper den (der er også en MK 2 udgave sammesteds)

ve_technics_epa-100_service.pdf
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf NikonSP » tirs 1. sep 2020 12:01

Tak for jeres indspark og engagement i mine problemer.

De 2 reparatører jeg har satset på, er det vist ikke meget hjælp i. Ham i England har som tidligere nævnt svaret, at han ikke kan hjælpe og ham i Tyskland har slet ikke svaret, men jeg har på et andet forum på nettet fundet en oplysning om, at han heller ikke kan tage sig af opgaven.

Som det ser ud lige nu, er jeg dårligt kommet ud af starthullerne:

Der er ikke nogen der ved noget præcist.
Der findes ikke noget på nettet om sådan en reparation, - ikke jeg har fundet ihvertfald.
Og der fremgår absolut intet præcist om sådan en reparation af service manualen.
Eller om præcist hvad det er for en silicone med hvilken viskositet der skal anvendes, kun at jeg har fundet en oplysning om, at det er silicone med en viskositet på 30000 centistokes, - men det er ikke noget jeg kan få
verificeret på nogen måde.
https://theartofsound.net/forum/showthr ... II-tonearm

Jeg er virkelig helt på flade fødder :shock: :(

Jeg arbejder videre på sagen, så jeg kan få den nyerhvervede juvel - eller var det en rubin - op på tæerne.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Sorenki » tirs 1. sep 2020 12:08

Hvorfor ikke tage kontakt til ham på audioasylum der gennemgår sin kontravægt?
Han har tænkeligt en masse viden, som ikke fremgår af tråden, og kan måske hjælpe med hvad det kan være og hvordan du griber det an?

Du kan kontakte ham via denne formular: https://cgi.audioasylum.com/cgi/mail.mp ... 42&f=vinyl

Han er også på audiokarma - men begge steder er det LANG tid siden han sidst har været aktiv :(

edit: nevermind, han er desværre ikke længere iblandt os
https://www.legacy.com/obituaries/rgj/o ... fhid=21904
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Kdaddy » tirs 1. sep 2020 19:49

Jeg mener at have læst at van den hul ham selv er bruger af technics armene.

Måske kan du spørge ham hvor han får hans serviceret etc..?

Jesper
Kdaddy

Lokalitet: London

Indlægaf hificlassic » tirs 1. sep 2020 22:53

det sker at rubinlejrene er smadret, så vær særlig opmærksom på om disse også skal serviceres. Jeg har også haft en EPA 100 med defekt antiskating
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf NikonSP » ons 2. sep 2020 11:13

Kdaddy skrev:Jeg mener at have læst at van den hul ham selv er bruger af technics armene.

Måske kan du spørge ham hvor han får hans serviceret etc..?

Jesper

Det tror jeg at vil prøve, - jeg har jo sådan ca. alt at vinde . . . . :p
Brugeravatar
NikonSP

Tilbage til Grammofoner