Lenco L70

Analog når det bedst

Lenco L70

Indlægaf Fensten » fre 2. okt 2020 17:08

Hej Alle,

Stille og roligt er arbejdet med at bringe den Lenco L70 til live som KenRas var så venlig at samle op for mig.

Onsdag i sidste uge var jeg på kursus i Gentofte, og så gav det pludselig rigtig god mening at køre forbi Kenneth for dels, at samle L70 op og endelig få lov at lægge øre til flere af KenRas mange og fine Marantz forstærkere ( og højtalere). Det var en rigtig hyggelig aften og snakken gik lystigt, mens at kaffe og kage i rigelige mængder blev spist, alt imens at der blev lyttet til musik. Sansui eller Marantz. Det er vist et spm. om smag. Begge firmaer lavede skønne produkter i høj kvalitet. Kenneth er til det sølvfarvede, jeg til sort front med sølv knapper. Begge dele er fint.

Hvorom alting er, så kom jeg hjem med en Lenco L70 under armen.

Den trængte og trænger fortsat til en kærlig hånd. Det lader til at tonearmsrøret er bukket, der er Indtørret fedt i tonearm, holderen til armrøret er knækket, der er ikke hul igennem fra PU til forstærker, tænker at det er ledningen som er knækket. Det skal undersøges nærmere.

På plussiden:
Efter smørelse af arm, er det muligt at indstille den til PUén. Motor er støjfri og lejet spinder mere end 1,5 minut ved 33 rpm..Topplade og plint er i fin stand.

Jeg skal have bestilt nogle Neutrik Chassis stik og en Earth terminal post til grundkablet. Fåes sidstnævnte i DK eller skal jeg bestille udenlands?

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Re: Lenco L70

Indlægaf mantelteo » fre 2. okt 2020 18:10

Smukt! Men kan vi lige vende billederne - har faktisk haft samme problem...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf KenRas » fre 2. okt 2020 18:17

Hej Jan,

Ja det var en hyggelig aften med masser af musik.

Jeg glæder mig til at følge projektet med den L70.
Det kunne være man skulle bevæge sig ud af sin "comfort zone" og prøve enten sådan en L70 eller en L75 :shock:

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Fensten » lør 31. okt 2020 19:26

Opfølgning på L70 projektet.

Det viste sig ret hurtigt at det originale DIN kabel var defekt. Derfor monterede jeg nye Neutrik RCA chassis stik. Derudover bevares den som standard. Dvs. at arm bevares plint bevares og topplade bevares. Men leje er netop forbedret med keramisk leje og POM thrustpad. Derudover er der monteret låsemøtrik til mellemhjul og nye POM skiver.

Den spiller netop nu med en Shure SC35C og det lyder faktisk rigtigt godt :cool1:

Senere skal den dæmpes uden toppladen med butylgummi, og så skal der laves en infill plint i birkefiner eller MDF, som passer indeni den originale plint.

Billeder af processen herunder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fensten

Indlægaf Fensten » lør 31. okt 2020 19:27

Fensten skrev:Opfølgning på L70 projektet.

Det viste sig ret hurtigt at det originale DIN kabel var defekt. Derfor monterede jeg nye Neutrik RCA chassis stik. Derudover bevares den som standard. Dvs. at arm bevares plint bevares og topplade bevares. Men leje er netop forbedret med keramisk leje og POM thrustpad. Derudover er der monteret låsemøtrik til mellemhjul og nye POM skiver.

Den spiller netop nu med en Shure SC35C og det lyder faktisk rigtigt godt :cool1:

Senere skal den dæmpes uden toppladen med butylgummi, og så skal der laves en infill plint i birkefiner eller MDF, som passer indeni den originale plint.

Billeder af processen herunder.

(Jeg kan ikke vende billederne :( )

Fensten

Indlægaf KenRas » lør 31. okt 2020 20:30

Husk hvis du/I bruger iPhone eller iPad, så skal knappen være til højre når I tager billeder. Så går det aldrig galt.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Fensten » lør 31. okt 2020 20:35

KenRas skrev:Husk hvis du/I bruger iPhone eller iPad, så skal knappen være til højre når I tager billeder. Så går det aldrig galt.

Mange andre begavede mennesker Barack Obama og Alfred Einstein døjer med disse problemer. Vi er venstrehåndede :Skor:

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten lør 31. okt 2020 20:56, rettet i alt 1 gang.
Fensten

Indlægaf Louis » lør 31. okt 2020 20:49

Fensten skrev:
KenRas skrev:Husk hvis du/I bruger iPhone eller iPad, så skal knappen være til højre når I tager billeder. Så går det aldrig galt.

Mange andre begavede mennesker Barack Obama og Alfred Einstein døjer med disse problemer. Vi er er venstrehåndede :Skor:

Mvh.

Fensten

:lol: - men arbejdet med l70 ser ud til at gå meget godt :OLO:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fensten » lør 31. okt 2020 20:59

Louis skrev:
Fensten skrev:

Mange andre begavede mennesker Barack Obama og Alfred Einstein døjer med disse problemer. Vi er er venstrehåndede :Skor:

Mvh.

Fensten

:lol: - men arbejdet med l70 ser ud til at gå meget godt :OLO:

Netop. Det er en dejlig spiller. Har netop målt lejets evne til at spinne videre fra 33 RPM til 0.

2 min. og 32 sek.. Det er ny rekord, min L75 kan klare ca. 1 min. 30 sek.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Pokemon » søn 1. nov 2020 11:46

Fensten skrev:Mange andre begavede mennesker Barack Obama og Alfred Einstein døjer med disse problemer. Vi er venstrehåndede :Skor:

Mvh.

Fensten

alfred skrev om musik og mozart og var højerhånded
albert var oss højerhånded - at han skul bruge venster er en and
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf Fensten » søn 1. nov 2020 20:43

Pokemon skrev:
Fensten skrev:Mange andre begavede mennesker Barack Obama og Alfred Einstein døjer med disse problemer. Vi er venstrehåndede :Skor:

Mvh.

Fensten

Åhhh... Det var bare en stavefejl. Albert naturligvis, ikke Alfred. Tager af og til fejl, da min søn hedder Alfred til mellemnavn. My bad

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Pokemon » søn 1. nov 2020 22:14

Fensten skrev:
Pokemon skrev:

Mvh.
Fensten

Åhhh... Det var bare en stavefejl. Albert naturligvis, ikke Alfred. Tager af og til fejl, da min søn hedder Alfred til mellemnavn. My bad

Mvh.
Fensten

din pointe var at du og albert er fæles om at være venster håndet - men det forkert
albert var højer håndet
http://www.albert-einstein.org/article_handicap.html
In that context, a widely held belief regarding Einstein’s handedness can immediately be rebutted. As photos show him holding a pen in his right hand, seizing a paper with the right hand and playing the violin like a right-hander, and as no evidence was found of him being or originally having been left-handed, one may take for granted that he was a right-hander. All this being said, little, though, is known about Albert Einstein’s early years.

Billede
Billede
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf his067 » søn 1. nov 2020 23:34

et enkelt billede beviser jo ikke så meget.....

Enstein.jpg
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tonni » man 2. nov 2020 12:00

his067 skrev:et enkelt billede beviser jo ikke så meget.....

Enstein.jpg

Her kan man se det må være et redigeret billede. Bare se det spejlvendte P, der er visket delvist ud...

Når man så ser bort fra det, er der eksempler på folk der kan/kunne skrive med begge hænder.
Eksempelvis, husker jeg svagt, en beskrivelse af Leonardo da Vinci. I den blev det beskrevet, hvordan han havde kunnet skrive to forskellige tekster samtidig! - Desværre kan jeg ikke huske kilden. Det er trods alt omkring fyrre år siden, jeg læste om det...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » man 2. nov 2020 19:10

Joeh da....jeg skulle have lidt bedre efter.
På den anden side: da jeg gik i gymnasiet havde jeg en musiklærer som kunne det nummer med at skrive lige godt med begge hænder. godt nok var han ikke født sådan. Han havde lært sig selv at skrive med venstre hånd da han brækkede højre arm og havde den i gibs i seks måneder. Måske skulle jeg tilføje at jeg er fra den generation der brugte tavle og kridt.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner