Problemer med Vacuum på PD 370

Analog når det bedst

Problemer med Vacuum på PD 370

Indlægaf eldoctore » ons 27. jan 2021 14:32

Jeg købte for et stykke tid siden en gammel PD 370 hvor vacuum suget ikke virkede. Det viste sig at remmen til suget var smeltet væk, men var så heldig at jeg fandt en ny på ebay.
Problemet er nu er at vacummet ikke kommer med det samme. Når jeg trykker på VDS ON, går motoren i gang og der kommer ret hurtigt et "klonk" men intet vacuum endnu. Motoren fortsætter med at køre og der kommer endnu et "klonk" og nogen gange så er den der og pladen sidder fast, motoren stopper og lampen lyser grønt. Andre gange bliver den ved med at køre indtil den enten giver op eller der er vacuum.

Gummi listen på plade tallerkenen ser fin ud.

Troede først at det var pladen det var noget galt med, men den opfører sig sådan for alle plader.

Nogen ide hvad der kunne være galt?
eldoctore

Lokalitet: Købenavn

Re: Problemer med Vacuum på PD 370

Indlægaf Helikon » ons 27. jan 2021 18:43

giv begge gummilæber og alle andre pakninger en omgang silikone som det man bruger til bildøre
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf his067 » ons 27. jan 2021 21:22

Jeg er ikke helt sikker på a Helikons råd er helt sikkert: Jeg havde en Sota Star Saphire som jeg gav Basta silikone-olie til gummi-lister på biler. Det fik vakuum-læben til at deformere så meget at den måtte skiftes. Så vær forsigtig: nogle gummityper suger for meget silikone til sig og er ikke til at restaurere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Sorenki » ons 27. jan 2021 21:38

Jeg ville også som udgangspunkt holde Bil-remedier fra mit hifi, med mindre jeg er 100% sikker på at det er sikkert.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Helikon » ons 27. jan 2021 23:15

Nå okay. Det virkede på min PD 370 da jeg havde sådan en omkring 1992 tror jeg det var. Jeg husker ikke om det var Basta.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Indlægaf mondial » tors 28. jan 2021 09:56

Har også en pladespiller med vaccum, jeg benytter Rubber Conditioner
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Indlægaf Sorenki » tors 28. jan 2021 11:10

Helikon skrev:Nå okay. Det virkede på min PD 370 da jeg havde sådan en omkring 1992 tror jeg det var. Jeg husker ikke om det var Basta.

Så har vi dog et positivt vidneudsagn, så er der måske ingen ko på isen ;)
Det var på ingen måde for at være uforbeholden pedantisk, at jeg skrev man skulle passe på.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf eldoctore » tors 28. jan 2021 11:24

Tusinde tak for jere råd, jeg tror jeg vil give det en chance med noget Rubber Conditioner. Jeg skal nok dele mine erfaringer herinde bagefter :-)
eldoctore

Indlægaf Tonni » tors 28. jan 2021 12:51

Hvad med slangen? Hvordan har den det? - Hvis der er en...
Er der nogle remme, der er trætte?
Den kan en gang i mellem, mens de andre gange svigter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf lillebror » tors 28. jan 2021 12:53

Jeg kender ikke til den tekniske opbygning af PD370, men der må næsten være en form for pressostat, som stopper suget, når det ønskede vacuum er nået. Hvis denne 'dims' ikke virker og slår fra for tidligt, så kan det også være skyld i miseren. Måske :)
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror

Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Indlægaf Helikon » søn 31. jan 2021 19:28

Det er de store modeller der har vacuumpumpe og styring af det. PD370 er vist den mindste vacuummodel og det er et meget mere simpelt system, der sidder en bælg eller membran i en dåse og den skubbes langsomt op inde i beholderen for at udløses via en fjeder og derved suges pladen fast af det pludseligt opståede undertryk.
Jeg tror at forbindelsen er gennem spindlen, kontroller pakniger og membrandåsen for utætheder. Men det er ikke vildt godt det system. Jeg oplevede sjældent at vacuumet holdt en hel plade ud.
Mvh Niels

Brugeravatar
Helikon

Indlægaf eldoctore » søn 31. jan 2021 23:24

Så fik jeg prøvet med lidt rubber conditoner og det hjalp desværre ikke. Tusinde tak for alle jeres gode råd, men det er som Helikon skriver, et meget simpelt system. Når suget endelig kommer, kan den sagtens holde vakuum igennem hele pladen, så det må jo betyde at konstruktionen er tæt nok. Problemet er den skal forsøge et par gange før den suger pladen helt fast. Har bemærket at den faktisk suger pladen mere og mere fast ved hvert forsøg og at den stopper når pladen sidder helt fast. Jeg tænkte at det kunne have noget at gøre med at indstille en start position af mekanikken?
eldoctore

Tilbage til Grammofoner