En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Analog når det bedst

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf his067 » fre 25. nov 2022 08:41

ja, grunden til at jeg brugte en betragtelig del af arven efter min mor på Oraclen var at Hans Henrik fortalte, at det var den pladespiller, han syntes DP8 lød bedst på. Den passer ikke så godt på SP10 (side-vægtene var for tæt på pladetallerkenen på min SP10), men lyder rigtigt godt ,hvis man her den rigtige plint til den. Jeg brugte 53 kg skifer! Morgentau har en pladetallerken som er lige lav nok til at man kan sætte korrekt VTA med DP8: det kan lade sig gøre med en SPU N men sådan en er 19mm høj. Jubilee , f.eks. er 18mm og vil ikke kunne sættes korrekt uden at hæve pladetallerkenen tilsvarende. En oracle delphi er god til armen og SPUen, når man har lyttet sig ind på at justere MVSS systemet. Og kombinationen dephi/mørch tillader en at bruge en hvilken som helst pickup (tror jeg:jeg har ikke udforsket hele markedet).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf bjerager » fre 25. nov 2022 09:35

Hvis nu man bruger 12" armrør til den SP-10, så... Men for pokker hvor er jeg misundelig
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf sorenb » man 28. nov 2022 19:22

his067 skrev:... Lad os starte med gangkonstans: før målte jeg 0,03% Wow og Flutter på Oracle. Nu måler jeg 0,01% (som jeg ellers kun har målt på min SP10 før). Før dryppede lejet olie og skulle efterfyldes med jævne mellemrum, nu holder det tæt ...


Er det en beskrivelse af Delphi'en umddelbart forinden afsendelse til HK?
Jeg hæfter mig ved, at både mkV og mkVI er opgivet til 0,01% W&F


his067 skrev: (oraclen) fik også en hård medfart og blev beskadiget, blandt andet med en skæv aksel på pladetallekenen

hvordan var pladetallerknen og sub-chassis pakket?

his067 skrev:MVSS systemet har nu den rigtige silikone og fungerer utroligt godt: man kan ikke se på ophænget når motor og pladetallerken bliver startet.

Det lyder mere som om dæmpning i lejetårnene er korrekt monteret.
Silikonen i MVSS beholderne vil kun have minimal indflydelse i den situation, men sådan set heller ikke meningen:

What is the purpose of the MVSS?

The purpose of the MVSS is to capture and dissipate the micro vibrations that are present within the floating sub-chassis without short circuiting the efficiency of the Oracle suspension system. By eliminating the micro vibrations the stylus / platter interaction becomes more accurate, the stylus becomes more stable and better controlled. This increased stability allows the phono cartridge to retrieve more information from the record groove which translates into a more accurate signal reproduction which will not only impact the lower register but the whole spectrum. This global improvement will be very noticeable at all levels: improved musical accuracy, harmonic integrity, transient's sharpness, dynamic contrast, tonal balance, depth of image. The listener suddenly becomes more musically involved and this is a very unique experience!
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf his067 » man 28. nov 2022 23:11

sorenb skrev:
his067 skrev:... Lad os starte med gangkonstans: før målte jeg 0,03% Wow og Flutter på Oracle. Nu måler jeg 0,01% (som jeg ellers kun har målt på min SP10 før)...


Er det en beskrivelse af Delphi'en umddelbart forinden afsendelse til HK?
Jeg hæfter mig ved, at både mkV og mkVI er opgivet til 0,01% W&F


Der var jo en del galt med den da jeg sidst målte på den. Med bagklogskab mener jeg at pladespilleren var defekt fra begyndelsen: Lejet lækkede olie og pladetallerkenen sad løst i lejet. Oracle reparererede også et par fejl i strømforsyningen som de lokaliserede imens den var hos dem. Det er usandsynligt at den skade skete i HK).
Den eneste måling af W&F jeg har er fra maj 2021 og af en eller anden grund kan den (ligesom alle Adjust+ pdf filer efter Windows 7) ikke længere åbnes.

sorenb skrev:
his067 skrev: (oraclen) fik også en hård medfart og blev beskadiget, blandt andet med en skæv aksel på pladetallerkenen


hvordan var pladetallerknen og sub-chassis pakket?


Ikke godt nok til at forhindre skaden, men godt nok til at forsikringen efter at have inspiceret mine billeder af indpakningen som den så ud, indvendigt og udvendigt, accepterede, at pladespilleren var forsvarligt pakket. Indpakningen viste tegn på at være tabt fra en hvis højde: et hjørne var komprimeret og var sprunget op.

sorenb skrev:
his067 skrev:MVSS systemet har nu den rigtige silikone og fungerer utroligt godt: man kan ikke se på ophænget når motor og pladetallerken bliver startet.


Det lyder mere som om dæmpning i lejetårnene er korrekt monteret.
Silikonen i MVSS beholderne vil kun have minimal indflydelse i den situation, men sådan set heller ikke meningen:


Jacques sagde også også at sorbothane i lejetårnene var beskadigede og skiftede dem. Om den skade var der, da jeg sendte pladespilleren til HK, skal jeg ikke kunne sige....men jeg nævnte silikoneolien fordi Tony sendte MVSS karrene med en tyndere silikoneolie end hvad jeg modtog fra Oracle.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf sorenb » tirs 29. nov 2022 00:44

his067 skrev:
sorenb skrev:
his067 skrev:... Lad os starte med gangkonstans: før målte jeg 0,03% Wow og Flutter på Oracle. Nu måler jeg 0,01% (som jeg ellers kun har målt på min SP10 før)...


Er det en beskrivelse af Delphi'en umddelbart forinden afsendelse til HK?
Jeg hæfter mig ved, at både mkV og mkVI er opgivet til 0,01% W&F


Der var jo en del galt med den da jeg sidst målte på den. Med bagklogskab mener jeg at pladespilleren var defekt fra begyndelsen: Lejet lækkede olie og pladetallerkenen sad løst i lejet. Oracle reparererede også et par fejl i strømforsyningen som de lokaliserede imens den var hos dem. Det er usandsynligt at den skade skete i HK).
Den eneste måling af W&F jeg har er fra maj 2021 og af en eller anden grund kan den (ligesom alle Adjust+ pdf filer efter Windows 7) ikke længere åbnes.

uanset viser målingen, at Delphi'en er ude af spec, hvordan løste du det problem?
eller blev Delphi'en sendt til HK med defekt leje?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf his067 » tirs 29. nov 2022 08:19

Hej Søren,

For nu at citere Piet Hein:

Man bliver rørt
når man bliver spørgt

Man bliver ked
når det bliver ved.


I det jeg iøvrigt henviser til den korrespondance vi havde via eBay i januar 2022 --i hvilken du stillede de samme spørgsmål, som du stiller ovenfor-- kan jeg fortælle at pladespilleren blev sendt med lejet, som det var og med en forklaring om pladespillerens historie. Prisen var derefter og sælger var klar over standen da vi indgik handelen.

Vinylengine siger at Oracle Delphi har W&F på 0.055 % (jeg har ikke kunne find andre kilder). Jeg ser i den korrespondance vi havde på eBay i Januar 2022, at jeg målte 0,06 % den gang. Lejet målte altså temmeligt tæt på spec den gang, men den sidste bevarede PDF siger altså 0,03%.

Men hvorfor er det så vigtigt for dig at etablere disse detaljer? Min historie drejer sig om hvorledes Oracles britiske importør har handlet groft uetisk og sikkert ville have tabt en bedragerisag, og om hvorledes jeg har modtaget god service fra Oracle i Canada som har identificeret fejl og mangler i den pladespiller, jeg modtog som 'brugt, men perfekt' fra Coherent Systems (der var et par andre fejl udover dem jeg har nævnt). Jeg synes, det virker som om, du leder efter en grund til at sige, at også jeg har handlet uetisk?

Hvis det er din intention, synes jeg, du skal sige det rent ud.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En Røverhistorie (bogstaveligt talt)

Indlægaf sorenb » tirs 29. nov 2022 10:42

his067 skrev:Den blev sendt med lejet, som det var og med en forklaring om pladespillerens historie. Prisen var derefter.

Vinylengine siger at Oracle Delphi har W&F på 0.055 % (jeg har ikke kunne find andre kilder). Lejet målte bedre end det.

Men hvorfor er det så vigitigt for dig at etablere den detalje? jeg synes, det virker som om, du leder efter en grund til at sige, at jeg har handlet uetisk?


Delphi'ens gangkonstans er næppe en detalje; faktisk en helt central del af Oracle's egen fortælling om produktet.

Så vidt jeg forstår på Oracle, er lejet i mkVI bestående af to "tre-punkts lejer" i lateralt plan samt en bundplade. "Tre-punkts lejet" består af tre PEEK "stille-skruer" , (PEEK er et plast materiale der har høj mekanisk og temperatur stabilitet, samt kan produceres til at have en meget jævn/glat overflade). PEEK-skruernes kontaktflade med spindelen er meget lille, og dermed meget lille friktion. Oracle hævder at have minimeret W&F yderligere, hvilket formodentlig er rigtigt eftersom lejefriktion spiller en signifikant rolle for en remtrukken tallerken. (https://www.oracle-audio.com/parts-upgrades)
Oracle hævder at PEEK-skruerne bliver justeret, til minimal friktion, og minimal "vandring" af spindel-centeret. Sidstnævnte er af Oracle blevet identificeret som et andet signifikant bidrag til W&F.

Den danske importør vil end ikke sælge et løst mkVI leje.
Vil man opgradere, skal den pågældende tallerken retur til Canada, hvorefter Oracle selv ekviperer med nyt mkVI leje.

Derfor er reparationen af lejet og måling unægtelig interessant.
Oracle vil, som du selv anfører, have 2000 GDP for at udføre den service.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster