Delphon gs5 + det løse

Analog når det bedst

Delphon gs5 + det løse

Indlægaf Fensten » man 21. jun 2021 22:17

Hej alle,

Først og fremmest må i på forhånd undskylde. Jeg er lidt rundt på gulvet, og kan ikke rigtig forstå mit held. Jeg tror sørme at jeg har skudt papegøjen i dag.

Sagen er at jeg traf en aftale om at købe en Delphon med en Ortofon arm, som jeg lææænge har ønsket mig, i fredags.

Pladespiller, arm og PU’er var prissat meget billigt og sælger blev naturligvis mødt med et hav af bud. Men han valgte at sælge til første køber. Han spurgte om det var prissat for billigt, hvortil at jeg ærligt svarede at det var det. Vi landede handelen på 500.-

Derfor kunne KenRas i dag samle en meget fin Delphon GS5 med en Ortofon smg212 og + SPU Pick up, ét SPU hus, én Ortofon mc20 super og Ortofon type 2 -15 K step up.

Pladespilleren skal ingen steder, andet end sættes i stand og se godt ud i lytterummet :p

Måske kan nogle af jer kender løfte sløret for hvad, det er en type SPU’er jeg har fået? Og om step-uppen passer på den eller mc20 super?

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Re: Delphon gs5 + det løse

Indlægaf Fredmarantz » man 21. jun 2021 23:10

pu'erne er tilsyneladende stereo pickup'er - uden indbygget trafo i huset. Med fire "SME"-kontaktpunkter bagud, så vidt jeg kan se. Det er en fornem fangst, hvis de er gode. Hold da helt op. Tilllykke med dem. !!!! (de kaldes "SPU/G")

Armen ligner umiskendeligt en SMG212 (Ortofon that is!)

den løse trafo har jeg ikke styr på overhovedet....men der findes god lekture om den på nettet...

i det hele taget et superb køb - :thumbsup:

her er en god tråd på Lenco-heaven for ligesom at komme lidt i gang.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=10676.0

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2021 01:17

her er trafoen beskrevet:

viewtopic.php?f=558&t=7413&p=65834&hilit=spu#p65834

i det hele taget er der alligevel en del læsestof her på Vintagehifi.dk efterhånden - så lidt søgning kan nok ikke skade men lad os nu nyde din fangst så den skal da highlightes...

Men sært så meget der står på nettet om div pick'up'er fra Ortofons tidligere periode A - C - G - Spu - mono Fonofilm - Ortofon - og så er det stadigvæk så svært at finde et brugbart og let gennemskueligt system til at identificere hvad man til tider står med..

Jeg synes i hvert tilfælde at det ofte er svært..

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mantelteo » tirs 22. jun 2021 07:17

Fredmarantz skrev:Men sært så meget der står på nettet om div pick'up'er fra Ortofons tidligere periode A - C - G - Spu - mono Fonofilm - Ortofon - og så er det stadigvæk så svært at finde et brugbart og let gennemskueligt system til at identificere hvad man til tider står med..

Jeg synes i hvert tilfælde at det ofte er svært..

Vh
freddy

Helt enig! Måske et emne til en ny tråd?

Og til lykke med fangsten KenRas, skønt heldet var med dig og sælgeren anstændig.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf Elektronik » tirs 22. jun 2021 07:29

Håber på billeder når damen er "ahem" afklædt. så man kan se det fine håndværk. :Gammel:
Elektronik

Indlægaf JGreen » tirs 22. jun 2021 08:16

pick'up'er fra Ortofons tidligere periode, G linde hus men ikke til SPU pickupèn. Ved ikke hvad den heder når den er til S og SL pickup.
Også lige hvorfor kalder vi stikket for SME stik. Var det ikke Ortofon der var først med det????
(mener de første SME var med fast hus)
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf KenRas » tirs 22. jun 2021 08:18

mantelteo skrev:
Og til lykke med fangsten KenRas, skønt heldet var med dig og sælgeren anstændig.

Det var nu Jan Fensten der var heldig her :p
Jeg har bare hentet den for Jan, da der er langt fra Brabrand til Hundested :QQS:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf mantelteo » tirs 22. jun 2021 08:55

KenRas skrev:
mantelteo skrev:

Det var nu Jan Fensten der var heldig her :p
Jeg har bare hentet den for Jan, da der er langt fra Brabrand til Hundested :QQS:

Sorry
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf Helikon » tirs 22. jun 2021 11:17

Fredmarantz skrev:pu'erne er tilsyneladende stereo pickup'er - uden indbygget trafo i huset. Med fire "SME"-kontaktpunkter bagud, så vidt jeg kan se. Det er en fornem fangst, hvis de er gode. Hold da helt op. Tilllykke med dem. !!!! (de kaldes "SPU/G")

den løse trafo har jeg ikke styr på overhovedet....men der findes god lekture om den på nettet...

Vh
Freddy

Ja, husene er stereo, men der er kun to forbindelser til selve pu'en så det kan kun være mono pickuper. Fjedrene er også lagt sammen parvis.
Trafoen er på 2 Ohm og stereo så den passer nok impedansmæssigt til pickup'erne og 10 kOhm til 50 kOhm til forstærkeren. Det er givetvis JS trafoer.
Hvis det var mit skulle det ingen steder, ikke noget af det!
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2021 13:36

Det, som jeg bl.a. også hæftede mig ved, var de relativt smalle nålefaner, som jeg mener at huske var til stereopickupperne - hvorimod monopickupperne fra dengang var forsynede med en meget bred bliknålefane. men ja, det ville være godt at få dem i lidt nærmere øjesyn - og måske endda få dem prøvet af :-)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fensten » tirs 22. jun 2021 15:10

Helikon skrev:Hvis det var mit skulle det ingen steder, ikke noget af det!

Det skal ingen steder. Og værket skal helller ikke bortsælges, bare så det er på det rene!

Som tidligere skrevet, har jeg ledt efter netop den kombination Delphon gs5 værk/Ortofon arm. At der fulgte alt muligt andet lækkert med er bare fjer i hatten.

Og jeg er jo allerede blevet forelsket i SPU’ernes æstetiske skønhed (uanset deres funktionelle stand). Jeg får fine associationer til lyntog, klassiske Hudson hornets (biler) og sågar kaskelothvaler.

Og jeg vil gerne byde ind med mere indformation og billeder, når sættet lander på matriklen.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Fensten » tirs 22. jun 2021 15:18

Fredmarantz skrev:pu'erne er tilsyneladende stereo pickup'er - uden indbygget trafo i huset. Med fire "SME"-kontaktpunkter bagud, så vidt jeg kan se. Det er en fornem fangst, hvis de er gode. Hold da helt op. Tilllykke med dem. !!!! (de kaldes "SPU/G")

i det hele taget et superb køb - :thumbsup:

her er en god tråd på Lenco-heaven for ligesom at komme lidt i gang.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=10676.0

Vh
Freddy

Tak Freddy,

Der er også hvad jeg er nået frem til.

Jeg har ikke lavet meget andet de seneste aftener, end at læse ind i SPU A, B, C & G + G/T & GT/E foruden Ortofon SMG, SMK, SMM og RMG 212/309. Ligeledes er værket også studeret på div. fora.

Det bliver virkeligt spændende at få fingrene i så fin en pladespiller, og få den nænsomt restaureret. Det lader sig vist gøre med dette eksemplar :OLO:

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf hess » tirs 22. jun 2021 19:02

JGreen skrev:pick'up'er fra Ortofons tidligere periode, G linde hus men ikke til SPU pickupèn. Ved ikke hvad den heder når den er til S og SL pickup.
Også lige hvorfor kalder vi stikket for SME stik. Var det ikke Ortofon der var først med det????
(mener de første SME var med fast hus)

Jo, det er Ortofon der står bag stikket. Og derfor burde det vel kaldes Ortofon-stik i stedet.

Tillykke med købet.
hess

Lokalitet: Hvidovre

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2021 19:21

Det med "SME" contra "Ortofon" stik har jeg en anden mening med - nemlig at når de fire kontaktpunkter sidder som et opretstående kvadrat, ville jeg mene, at det er det, der kaldes SME-stik i modsætning til EMT, som havde kontaktpunkterne konfigureret som en diamant. altså de fire kontakter var drejet 45 grader.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2021 19:29

Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Grammofoner