Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Analog når det bedst

Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf NikonSP » søn 5. feb 2023 20:15

Hej alle i forum

Ferr31 (Nils) har været så venlig at låne mig sin NLE17 riaa til test :thumbsup:

Jeg forsøger i øjeblikket at tilpasse den til min Ortofon Jubilee

https://www.ortofon.com/media/15040/jubilee.pdf

Iht. Jubilee databladet, skal belastningsmodstanden være mere end 10, - skal den så bare være f.eks. 15 eller skal den være 100 eller hvad??

Jeg kan på databladet ikke finde oplysninger om den anbefalede belastningskapacitet. Jeg har mulighed for at indstille NLE'en til 100, 200, 300 og 400, - hvad er det rigtige??

Iht. databladet er Jubilee'ens output 340mV
Hvad er det mest rigtige at indstille NLE'en til, 300mV eller 400mV??

Håber der er nogen der har tid til at hjælpe.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet

Indlægaf ulrikmm » søn 5. feb 2023 20:27

Bare min egen oplevelse: Belastningsmodstanden giver dæmpning af ringning i højfrekvensen. Med de fleste MC jeg kender (Denon, Van den Hul og Ortofon) bliver lyden bedst med ca 2,5 gange pickuppens modstand. Dvs. Denon, som oftest er 40 ohm pickupper skal på ca.100 ohm belastning, og ortofon og Van den Hul noget lavere. Men 100 ohm med din NLE er et godt udgangspunkt.

Hvis belastningen bliver for lav, kvæler det output på pickuppen og lyden bliver meget mørk.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf ulrikmm » søn 5. feb 2023 20:30

Kapacitativ belastning er kun relevant ved MM pickupper.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. feb 2023 21:21

Min tommelfinger-regel fra da jeg solgte Ortofon MC PU'er (70/80'erne) var, at belastningen skulle være 10 x pu'ens interne impedans (eller mere). Det vil altså give 50 Ohm (eller mere).
Mht. signalstyrken ville jeg vælge til den sikre side, så der ikke er risiko for forvrængning (altså 400 mV).
Kapaciteten er (som ulrikmm skriver) irrelevant ved MC pu'er.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf ulrikmm » søn 5. feb 2023 21:49

Som jeg har fået det forklaret i sin tid: MM og high output MC har spoler med mange vindinger. Dermed en høj induktans, hvorfor de ruller opad i frekvens området. Ved nøje at tilpasse kapaciteten af tonearmledning, kabler og RIAA får man højfrekvensen til at resonere hvilket øger output i toppen. Minus er fasedrej i højfrekvensen. Low output MC er en mere simpel signalgenerator ifht belastning.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf NikonSP » søn 5. feb 2023 21:52

1000 tak for hjælpen til Ulrik og Claus :thumbsup: :thumbsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf his067 » søn 5. feb 2023 23:03

Da jeg diskuterede Jubilee pickuppen med Per Windfeldt omkring årtusindskiftet, sagde han, at den gerne kunne bruges med en høj indgangs impedans (han nævnte så højt som 400Ω). Han var iøvrigt meget stolt af den, og hvis jeg skal være helt ærlig er jeg enig med ham: Jeg har haft to Jubilee og de er helt på højde med SPU (omend de er mere år 2000 end 1950ernes SPU!) Der simpelthen ikke andet at gøre end at lytte sig frem.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf NikonSP » man 6. feb 2023 10:09

his067 skrev:Da jeg diskuterede Jubilee pickuppen med Per Windfeldt omkring årtusindskiftet, sagde han, at den gerne kunne bruges med en høj indgangs impedans (han nævnte så højt som 400Ω). Han var iøvrigt meget stolt af den, og hvis jeg skal være helt ærlig er jeg enig med ham: Jeg har har to Jubilee og de er helt på højde med SPU (omend de er mere år 2000 end 1950ernes SPU!) Der simpelthen ikke andet at gøre end at lytte sig frem.


Joh, - når Per Windfelt ligefrem er meget stolt af den, så er der vel ikke noget at sige til, at jeg også er godt tilfreds med den. Det er uden for enhver sammenligning den bedste pickup jeg nogensinde har haft.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf bjerager » man 6. feb 2023 11:24

NikonSP skrev:
his067 skrev:Da jeg diskuterede Jubilee pickuppen med Per Windfeldt omkring årtusindskiftet, sagde han, at den gerne kunne bruges med en høj indgangs impedans (han nævnte så højt som 400Ω). Han var iøvrigt meget stolt af den, og hvis jeg skal være helt ærlig er jeg enig med ham: Jeg har har to Jubilee og de er helt på højde med SPU (omend de er mere år 2000 end 1950ernes SPU!) Der simpelthen ikke andet at gøre end at lytte sig frem.


Joh, - når Per Windfelt ligefrem er meget stolt af den, så er der vel ikke noget at sige til, at jeg også er godt tilfreds med den. Det er uden for enhver sammenligning den bedste pickup jeg nogensinde har haft.


Du talte også om at købe en ST-80 stepup?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf lillebror » man 6. feb 2023 11:35

Alle mine Ortofon mc'ere har kørt på 470ohm, når forstærkningen er aktiv. Ved trafo bør belastningen nok ligge nær ved pu'ens dc impedans.
Rettelse: Jeg har faktisk anvendt 825ohm de seneste år - stadig med godt resultat.

PS! Jeg kan så heller ikke høre, hvordan apparatets netsikring vender :roll:
Senest rettet af lillebror man 6. feb 2023 13:50, rettet i alt 1 gang.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf kbekke » man 6. feb 2023 12:27

Det er min (begrænsede) forståelse, at princippet om høj indgangsimpedans ift. lav udgangsimpedans er universelt anvendt indenfor signaltransmission.

Jo lavere indgangsimpedansen på riaa'en er, desto mere støm kan der trækkes. Hvilket til gengæld betyder, at du får mindre end de lovede 340µV ud af din pickup. Der vil altid være et tab. Men det er langt mindre, når indgangsimpedansen er 10x udgangsimpedansen end hvis værdierne f.eks. er ens eller endnu værre, at forholdet er omvendt.

Det har altså ikke noget specielt med MC-pickupper at gøre, men er vigtigt her pga. det meget svage signal og det forhold, at næsten alle riaa'er er beregnet til netop at forstærke spænding.

Så en belastning på 15 ohm er nok ikke det mest optimale. Til gengæld tror jeg ikke, at det har en voldsomt stor betydning, om din Jubilee bliver belastet med 50, 100 eller 400 ohm, når først tabet er reduceret til "næsten 0".

Men der sker jo ikke noget ved at prøve sig frem og hvis man kan høre forskel vælge det, man synes lyder bedst. Heller ikke selvom værdien ikke er den "rigtige".

En lækker og interessant pickup iøvrigt! :thumbsup:
Senest rettet af kbekke man 6. feb 2023 13:03, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf NikonSP » man 6. feb 2023 12:59

bjerager skrev:
NikonSP skrev:
his067 skrev:Da jeg diskuterede Jubilee pickuppen med Per Windfeldt omkring årtusindskiftet, sagde han, at den gerne kunne bruges med en høj indgangs impedans (han nævnte så højt som 400Ω). Han var iøvrigt meget stolt af den, og hvis jeg skal være helt ærlig er jeg enig med ham: Jeg har har to Jubilee og de er helt på højde med SPU (omend de er mere år 2000 end 1950ernes SPU!) Der simpelthen ikke andet at gøre end at lytte sig frem.


Joh, - når Per Windfelt ligefrem er meget stolt af den, så er der vel ikke noget at sige til, at jeg også er godt tilfreds med den. Det er uden for enhver sammenligning den bedste pickup jeg nogensinde har haft.


Du talte også om at købe en ST-80 stepup?


Ja, - det er også rigtigt, men pengene har ikke rigtig været til det endnu :(
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf his067 » tors 9. feb 2023 23:04

Jeg fandt lige Peter Rahbeks meget grundige anmeldelse at Jubilee i High Fidelity 2/01. Han anbefaler 1000 Ω som han memer giver den bedste dynamik. Han nævner også at den kan køre at køre direkte ind i en (støjsvag) RIAA forstærker (uden trafo).

Det må jeg prøve en af dagene....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf kbekke » fre 10. feb 2023 00:42

his067 skrev:Jeg fandt lige Peter Rahbeks meget grundige anmeldelse at Jubilee i High Fidelity 2/01. Han anbefaler 1000 Ω som han memer giver den bedste dynamik. Han nævner også at den kan køre at køre direkte ind i en (støjsvag) RIAA forstærker (uden trafo).

Det må jeg prøve en af dagene....


Hvis du også bruger NLE 17, har du jo alle muligheder for at prøve forskellige belastninger. Det kunne være interessant at høre om dine observationer.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf his067 » ons 22. feb 2023 18:41

Nu har jeg sat anlægget op med NLE og Jubilee. Indtil videre har jeg kun hørt på 1000Ω. Lyden er meget præcis og mere detaljeret end SPU Royal. Men også lidt klinisk. Men jeg havde glemt hvor god en pickup Jubilee alligevel er.
Der bliver mere lytning ved lavere impedanser, når jeg kommer hjem fra træf.

PS: det var lidt af en overraskelse at sætte NLEen i Lyngdorfen. Lyngdorfs display kan angive støjniveauet i RIAAen: Lyngdorfs egen RIAA (med T3000) giver 10 dB mere støj end NLE. Det er alligevel en forskel der kan vaske sig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster