montering af ny PU driller..

Analog når det bedst

montering af ny PU driller..

Indlægaf mashuro » ons 28. dec 2011 17:24

Hejsa,

Jeg er så heldig at jeg fik en ny PU (Denon DL 110 :p ) til min pladespiller- den gamle knækkede.
Men jeg kan ikke rigtig komme omkring monteringen af den - venstre kanal er ALT for lav ... nåh hva så??
Så læste jeg mig til at det måske var azimuth(?) indstillingen der var gal dvs vinklingen af PU mod pladen,ikk?

Ok så prøvede jeg at vinkle PU frem og tilbage - desværre uden resultat.
Det skal nævnes at alt foregår på øjemål.

En anden mulighed kan måske være selve tilslutningen bag på PUen .
Tonearmen er rewired med alskens voodoo kabel og sølv mig her og der :Skor: og efter den handling har det været ned af bakke... ej det har bare ikke været så heldigt.
Selve håndtaget på tonearmen knækkede i posten på vej til rewireing og sælger valgte så stadig at rewire en "defekt" arm, uden at nævne skaden før den dukkede op hos mig igen.
Bare lidt surt opstød :? slut med det.
Men det jeg ville frem til er at de "sko" som skal på pindene bag ved PUen er klokkede med det der ligner loddetin hvilket vanskeliggøre en fast montering - de kan kun komme halvt ind på pindene :'(
Jeg er ikke ferm med at lodde så hvad kan i foreslå? Kan det være årsagen til kanal udfaldet

Hvis der er nogle af jer som kan tilbyde hjælp modtager jeg gerne den med kyshånd :D
mashuro

Lokalitet: København

Re: montering af ny PU driller..

Indlægaf haflermicro » ons 28. dec 2011 19:52

Du må starte med at rense dine tilslutningssko - tag en loddekolbe og fjern forsigtigt tin'et - PAS PÅ ikke at gøre skoene så varme at ledninger smelter over!!!!
Når de er renset, så sørg for at de går pænt stramt på pindene for bedste kontakt.
Hjælper dette ikke, må du prøve at bytte om på ledningerne L/R for at se om fejlen flytter kanal...gør den det,
så ligger fejlen ikke i pick-up'en som jeg ser det.....har selv haft 3-4 stk. DL110'ere - har aldrig haft problemer.
Good luck!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf bjerager » ons 28. dec 2011 21:08

Hvad er det for en arm? Jeg har engang oplevet en, som havde prøvet at "lime" knækkede sko sammen igen med loddetin. Vær opmærksom på, om de falder fra hinanden. En tinsuger ville være en god idé. Azimuth vinkel kan umuligt betyde noget i den sammenhæng. Mit gæt er en defekt pickup - men er du sikker på, at riaa'en er sund og rask?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf mashuro » tors 29. dec 2011 13:00

Armen er en Rega RB 300 tror jeg den hedder.
Tænkte nok at problemet kunne ligge i de sko - tror ikke at det er pickupen for den er sprit ny og riaaen sidder i en stor Denon PMA 2000R. Jeg har også prøvet samme pu på min Sansui AU 555a ( som har en fin riaa!) = samme problem.

Hvem kan hjælpe med lodning og tinsugning her på øen? Jeg kommer gerne med kage og tilbehør:-)
mashuro

Indlægaf haflermicro » tors 29. dec 2011 13:19

Hvis det er skoene på en RB300, skal jeg bare understrege min bitre erfaring, derved at jeg HAR smeltet og ødelagt een af ledningerne i en sådan fordi jeg ville pålodde en afknækket sko....de knækker bare SÅ nemt af ledningen.
Ved min opvarmning smeltede een af ledningerne simpelthen så den pludselig bare krympede sammen og blev for kort...så altså endnu engang: pas på med varmen.
Jeg var så heldig at jeg ... istedet for rewiring....fik armen ombyttet til en MEGET fair pris af den danske forhandler.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Tonni » tors 29. dec 2011 14:06

Jeg har også prøvet samme pu på min Sansui AU 555a ( som har en fin riaa!) = samme problem.

Når du skriver du har prøvet PU'en i en anden grammofon, med same resultat, kan det kun konkluderes at det er PU'en der er syg! - Så den må du hellere få ind, hvor den er købt, og byttet!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mashuro » tors 29. dec 2011 14:54

Ikke en anden grammofon blot en anden forstærker - jeg har kun den ene pladespiller.
En Technics 1200 med denne Rega arm på

Billede

Her kan man måske også ane at skoene ikke kommer helt på den elys
mashuro

Indlægaf Tonni » tors 29. dec 2011 15:04

Oki! Undskyld min misforståelse! Har du prøvet at bytte om på venstre og højre kanal oppe ved PU'en?
Følger nissen med, er det PU'en. Ellers kablet.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mashuro » tors 26. jan 2012 23:08

Ok så er der sket lidt i sagen om den faens PU.
Jeg havde stadig problemer da jeg skiftede kanalerne bag ved PUen.
Så kan det vist kun konkluderes at det må være kablingen i armen den er gal med...øv!

En dag kigger jeg tilfældigvis på DBA ( jeg leder efter en Technics 1210) og kan se at der er en tonearm til salg som passer til 1200 som jeg har.
Afsted til Frederiksberg med mig - for kun at finde ud af det IKKE er den samme pladespiller jeg har , det er en MK I
ikke en MK II.
Sælger betror mig at den vil passe med armboard osv - på øjemål kan jeg ikke bedømme det men jeg tager chancen. 300 kr er en ok pris.
Den passede sørme fint og indstillingen var nem nok - anderledes men nem.
Desuden er det dejligt at have brugervenligheden tilbage mht til Pu skift og diverse indstillinger.
Men hvad med lyden _ er der stereo - lige høj lyd i hver kanal?
Oh yes :Thumpsup: nu spiller det igen og det ser ret flabbet ud med sådan en old school tonearm på

det er sådan en der sidder på Billede
mashuro

Indlægaf kbekke » tors 26. jan 2012 23:42

mashuro skrev:Ok så er der sket lidt i sagen om den faens PU.
Jeg havde stadig problemer da jeg skiftede kanalerne bag ved PUen.
Så kan det vist kun konkluderes at det må være kablingen i armen den er gal med...øv!

En dag kigger jeg tilfældigvis på DBA ( jeg leder efter en Technics 1210) og kan se at der er en tonearm til salg som passer til 1200 som jeg har.
Afsted til Frederiksberg med mig - for kun at finde ud af det IKKE er den samme pladespiller jeg har , det er en MK I
ikke en MK II.
Sælger betror mig at den vil passe med armboard osv - på øjemål kan jeg ikke bedømme det men jeg tager chancen. 300 kr er en ok pris.
Den passede sørme fint og indstillingen var nem nok - anderledes men nem.
Desuden er det dejligt at have brugervenligheden tilbage mht til Pu skift og diverse indstillinger.
Men hvad med lyden _ er der stereo - lige høj lyd i hver kanal?
Oh yes :Thumpsup: nu spiller det igen og det ser ret flabbet ud med sådan en old school tonearm på

det er sådan en der sidder på Billede

:OLO: Happy Ending :OLO: ...Men hvad blev der så af den stakkels RB300?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mashuro » fre 27. jan 2012 09:33

Den har fået en tur i skammekrogen.
Jeg skal kigge lidt på den kabling når tiden er til det for den er for kostbar til at skille mig af med den.

Er der nogen der har en ekstra 1210 til salg? :D
mashuro

Indlægaf Tonni » fre 27. jan 2012 15:11

Stort TILLYKKE med den happy ending!!!
- Og god fornøjelse, med at nurse den RB300! - Håber meget det lykkeds!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mashuro » ons 1. feb 2012 12:58

Her er den så sat på min SL 1200 MK II - jeg syntes faktisk at den ser ret fed ud den tonearm
Billede
mashuro

Tilbage til Grammofoner