Kender i det?

Analog når det bedst

Kender i det?

Indlægaf haflermicro » ons 28. dec 2011 20:36

Min Denon DL103 pick-up har set bedre dage og af den grund har jeg svigtet min dejlige vinyl i en tid.
Det bliver jo ikke ved med at gå...så derfor har jeg så bestilt den prisbillige AT95E som skulle dumpe i postkassen een af dagene....den skulle da lige prøves, når nu man får sådan en leveret til døren for kr. 195,00 inkl. fragt.
Meeen!
Så kom jeg i tanke om to Ortofon'er jeg i årevis har haft liggende i skuffen...dem havde jeg kasseret fordi de
ikke helt bød mig en lyd som var tilfredsstillende...altså at de lød slidt efter god lang tjeneste.
Jeg tænkte så at jeg da lige kunne prøve at genmontere den ene af dem, bare for at prøve mine ører af
igen....altså påmonterede jeg Ortofon MC20 Super MKII i min Rega RB300 arm, justerede penibelt og satte så
Talking about a revolution med Tracy Chapman på.
For hulen.....det lød jo stjernehamrende godt.....himmelsk!!
Prøvede så Baby can i hold you som ligger i inderrillen......aftastet så præcist som det nu var muligt og lød bare
kanon.
Efter test med adskillige af mine reference-skiver, må jeg bare konstatere at det har været mine ører det var galt
med, dengang for 15 år siden da jeg satte pick'up'en på pension...for den er som født på ny.
Den anden PU i skuffen er en Ortofon HMC30 som jeg ikke kan vente med at teste på samme måde....for det var
osse en hammerdyr kvali-pu da jeg købte den.

Nu får min MC20 sin ny æra og den ny AT95E må ligger som lagervare i skuffen.

Læren må blive at de ører man er udstyret med osse kan have periodisk dårlig formkurve...det har jeg ihvertfald konstateret.

Iøvrigt kører jeg på følgende udstyr:
Hafler DH100 - Preamp 1986 - modificeret
Hafler DH120 - Effekt 1986 - modificeret
Micro Seiki DQX500 - modificeret med Rega RB300, 3 spikes ståendepå tung skiferplade som base og gummitæppe.
Ortofon T20MKII Step trafo + Ortofon MC20 Super MKII
System Audio Mantra 30
Senest rettet af haflermicro tors 29. dec 2011 17:44, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Kender i det?

Indlægaf r-l-b » ons 28. dec 2011 20:43

Havde den samme oplevelse med en MC20 mkII - lød a h til på en SMEIIIs med JS trafoer - men himmelsk på en Mørch UP4 arm med T20 step up - om det var arm eller trafo eller magi der gjorde udslaget ved jeg ikke - men den var stadig ret følsom overfor støj og støv - der er denon 103eren ret ligeglad
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Re: Kender i det?

Indlægaf bjerager » ons 28. dec 2011 21:02

Man skal huske at motionere sine pickupper ind i mellem, så ophænget i dem ikke stivner. Men ellers er min erfaring, at de holder meget længere end de har ry for. Jeg har i hvert fald ikke oplevet at have slidt ret mange pickupper op. Jeg har en fidelity research mc201 liggende, som er træt, overvejer om det kan betale sig at få den renoveret.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Tilbage til Grammofoner