his067 skrev:På grund af PQRannes demonstration af monos fortræffeligheder på Hald har jeg købt en Hana SLM mono-pickup....Så nu står mine plader med en separat Mono sektion ....
kbekke skrev:his067 skrev:På grund af PQRannes demonstration af monos fortræffeligheder på Hald har jeg købt en Hana SLM mono-pickup....Så nu står mine plader med en separat Mono sektion ....
Ja, det er ikke småting, Peter efterhånden har på samvittigheden. Men det her bliver vi nødt til at høre mere om. Lytteindtryk, belastning osv. Tak
pqrannes skrev:PS Hvordan endte denne mono-snak i tråden om sortering af plader?
KlausM skrev:Ortofon OM-D25M kan fås hos thakker.de for 575 kr inkl. porto
https://www.thakker.eu/en/pickup/ortofon-om-d-25-m-cartridge/a-5116/
Mvh Klaus
hificlassic skrev:Ortofon OM-D25M er en billig perle indenfor mono pickupper. Næsten alle mine mono plader er jazz fra 50-60'erne og de lyder markant bedre med denne billige mono pickup end med min hundedyre Dynavector XX1 stereo pickup
læs et review af den her https://web.archive.org/web/20160310032 ... ndex-e.htm
Nåleforsats fås for 445kr, hvis man har et andet gammelt OM hus liggende
sej skrev:Jeg havde en Ortofon OM D25 M til salg for 300 kr. på træffet i Hald. Jeg har den stadig, hvis den har interesse.
Den er stort set ny - har kun spillet nogle få plader, medens jeg ventede på leveringen af en mono SPU.
kbekke skrev:Men D 25 M er jo stadig kun nålen, så der skal vel en mono-pickup/generator eller andet hekseri til for at pladen bliver gengivet i mono, eller har jeg ikke forstået, hvordan de er opbygget?
Jeg prøvede i dag, for sjovs skyld og ganske kort at strappe terminalerne på min DL-103 og udsætte Lester Young for løjerne.
Der var bestemt ting, der lød godt, især igennem kun een højtaler. Men man kører ikke ustraffet en DL-103 igennem en ST-80 trafo beregnet til lav-impedante pickupper. Det havde jeg sådan set heller ikke regnet med. Lydbilledet var unaturligt “hot” og grænsende til skingert i toppen. Til gengæld var gengivelsen af såvel bas som det medfølgende brum både fast og dynamisk![]()
Den Sorte Quintet kom hurtigt på igen og jeg tror faktisk ikke, at jeg for alvor har brug for at høre mine mono-plader på nogetsomhelst andet. I hvert fald sålænge, jeg ikke råder over et dedikeret et-kanals setup. Selvom… jeg kunne jo selvfølgelig prøve at strappe den istedet. Hm.
Det er interessant, at Johannes LeBong anser 25 µm som den optimale “spitzenverrundung”, mens f.eks. Ortofon anbefaler det modsatte - af identiske årsager![]()
Men han har jo i hvert fald ret i, at en grovere slibning resulterer i en ringere HF-gengivelse og at man derfor kan bruge en 25 µm-nål som en slags mekanisk lavpas-filter. Jeg tror, det er derfor, vi oplever gengivelsen som “varmere” og mere støjfri, snarere end at det er teknisk mere “korrekt” eller oprindeligt. Det er jo ikke altid, at højere opløsning er en ubetinget fordel i praksis.
Men først og fremmest må vi jo aldrig glemme, at alt det her er Peter og hans monstrøse mono-setup’s skyld (og tak for det). Jeg var også imponeret af det systems præstation på træffet. Men for mig handlede det mindre om at det var mono, end om at der her åbenlyst var tale om et horn-system, der fungerede. Både akustisk i rummet, men som også var “voiced” rigtigt mht. delefrekvenser og niveauer.
Måske er det den virkelige hemmelighed bag det, vi hørte den dag på Hald?
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster