Vinylrens

Analog når det bedst

Vinylrens

Indlægaf knold » man 2. jan 2012 21:13

knold

Re: Vinylrens

Indlægaf Edge » man 2. jan 2012 21:44

ikke endnu, men jeg er fristet da jeg har samme lim. Jeg har en Humble pie plade der knaser noget så forfærdeligt.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf zaragon » man 2. jan 2012 21:57

uha - ja, vel ser det godt ud, og hvad vi ser og hører på YT er da fint... men jeg er og forbli'r nok en gammel skeptiker overfor den slags....

dbh,
-Z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf kbekke » man 2. jan 2012 22:16

Ikke førend nu :Bange: men det er beskrevet flere andre steder bla. på VE. -Nu må vi se, hvad Sergio Mendes og '66 siger til det i morgen. Mit problem er mere ridserne og dem tror jeg ikke, at snedkerlimen kan kurere, men det er jo heller ikke det, der bliver reklameret med.

Men alt i alt, er det nok en lidt for omstændelig procedure, hvis man skal hele samlingen igennem.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Edge » man 2. jan 2012 22:32

Nu er det gjort, på en Dire Straits plade. Så må vi se om det hjælper. Når man kigger gennem Mikroskop på pladen, er der en del små hvide "klatter" Hvis limen fjerner disse ville jeg mene det skulle forbedre afspilningen i teorien. I praksis :?: Vi får se, eller høre.
Edge

Indlægaf r-l-b » tirs 3. jan 2012 00:29

kbekke skrev:Ikke førend nu :Bange: men det er beskrevet flere andre steder bla. på VE. -Nu må vi se, hvad Sergio Mendes og '66 siger til det i morgen. Mit problem er mere ridserne og dem tror jeg ikke, at snedkerlimen kan kurere, men det er jo heller ikke det, der bliver reklameret med.

Men alt i alt, er det nok en lidt for omstændelig procedure, hvis man skal hele samlingen igennem.

ridser kan med held ordnes/begrænses med en trætandstik efter fulgt af forsigtig kørsel frem og tilbage med en pick up og tålmodighed - helt er det ikke lykkedes mig men jeg har fået uspillelige plader til du
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf kbekke » tirs 3. jan 2012 23:41

Ja, nu er det ihvertfald prøvet. Limen kom fint og flot af i et stykke allerede efter 10 timer og afslørede en dejlig sort Sergio Mendes-plade, der bortset fra alle små-ridserne så næsten ny ud. Selv de genstridige fedtfingre var forsvundet som dug for solen og hvis der havde været andet gums i rillerne, er jeg ret sikker på at det også var fulgt med.

En udmærket start.

Men lydmæssigt? Bop, bop - jeg er ikke så sikker. En smule mørkere baggrund? En anelse mindre overfladestøj? Eller måske bare ren placebo? Jeg tror, der skal lidt flere forsøg til.

Lim-pealing bliver næppe ligefrem en standardbehandling her i huset. For omstændeligt og sikkert også for dyrt i længden. Men det forekommer ufarligt og er sikkert en fin mulighed til fund fra genbrugskassen, der trænger til lidt særlig opmærksomhed.

Jeg anvendte denne lim, som alligevel var ved hånden. Den er vist standardvare i de fleste byggemarkeder:

http://www.casco.dk/_upl/produktblade/3301-04.pdf
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Edge » fre 6. jan 2012 15:44

Jeg syntes der er stor forskel. Jeg gjorde det på en Humble Pie plade, hvor der var masser af overflade støj i begyndelsen af første nummer på side et. Efter limningen rensede jeg pladen med min Knosti og der er kun ren plade og lyd tilbage.

Om det er fordi jeg bruger Titebond II som der bruges oprindeligt ved jeg ikke men det virker altså.
Edge

Tilbage til Grammofoner