Fedt at du lidt mere seriøst overvejer at “gå mono”. Jeg mener helt absolut, at en god mono-pickup har sin berettigelse og også er investeringen værd.
Som jeg læser specifikationerne, fungerer AT33’eren på samme måde som f.eks. Ortofon’s mono-pickupper ved at cantileveren tillader bevægelse både horisontalt og vertikalt. Men at den elektriske opbygning af motoren kun transmitterer det horisontale (mono) signal videre.
Det betyder, at du både får mono-pickuppens fordele i form af reduceret pladestøj (ridser er jo netop primært en vertikal deformation af pladens overflade)
og muligheden for at afspille
stereo-plader i mono.
Noget, som mange indspilninger faktisk kan udsættes for med et overraskende positivt resultat, da alle stereo-indspilninger indeholder både mono- og stereokomponenter i indbyrdes varierende forhold.
Belastningsmæssigt angives et optimalt load på 100 ohm. Men faktisk anbefaler flere f.eks. Rothwell, der producerer step-up trafoer af høj kvalitet istedet først at fokusere på
forstærkningen for at opnå det bedst mulige signal/støjforhold ift. riaa’en og undgå evt. overstyring.
En trafo med 20db forstærkning (1:10 ratio) vil med denne pickup give 3,5mv ind i din riaa. Brugbart, men hvis riaa’en kan håndtere det dobbelte, vil en trafo med 26db forstærkning (1:20 ratio) bringe belastningen tættere på det teoretiske optimum - ca. 120 ohm, forudsat at indgangsimpedansen på riaa’en er de “normale” 47 kOhm.
Der er ingen tvivl om at belastningen
har en betydning for dæmpningen (og dermed lyden) fra en mc-pickup.
Men det er min erfaring, at
kvaliteten af en evt. step up-transformer er mindst, hvis ikke mere vigtig. Så hvis du for alvor planlægger at gå moving coil-vejen og overvejer at investere i en step up, der kan også på sigt kan “følge med” (og det
er en investering, hvis man vil have en god en). Så er min anbefaling
ikke at anskaffe den billigste, der på nuværende tidspunkt opfylder dit behov.
Men derimod tænke fremad. “Problemet” med moving coil-pickupper er jo netop, at når man først har hørt,
hvor meget mere, der gemmer sig i rillerne, så vil man have
mere. Og når man har fået det, så vil man have
endnu mere
Der kan på den måde være god mening i
først at bestemme sig for hvilken step up, man ønsker at investere i og så derefter anskaffe sig de pickupper, der vil fungere bedst med den. Det er i hvert fald det approach, jeg har valgt.
Men der er jo ingen, der siger at en AT33 ikke som et startpunkt kan fungere udmærket igennem en hvilken som helst aktiv mc-indgang, du allerede måtte råde over i en af dine mange fine forstærkere.
Uanset hvad du vælger, så velkommen i mono-klubben. Jeg er sikker på at store oplevelser venter dig. Du har jo nogle seriøst fede mono boks-set, der fortjener den bedst mulige gengivelse!