Side 1 af 1

NLE22 batteriforsyning?

Indlæg: fre 21. jun 2024 20:23
af his067
Ja og jo, egentlig udenfor vores Vintage-tidsramme, men alligevel....

Jeg har købt en NLE22 fra en tidligere bruger. Den kom med 2 x 48 V dc strømforsyninger og uden NLE15 forsyninger.

Niels Larsen anbefaler en (eller rettere: to) 48 V batteriforsyninger, formodentlig med blyakkumulatorer a la Holfi BattRIAA. Så sådan en (eller rettere: to)synes jeg at jeg gerne vil lave.

Hver kanal trækker 26 mA, og jeg synes, at det må være rimeligt at dimensionere batterierne til at kunne levere strøm i ti timer om dagen (alt for meget ved jeg, men et godt design minimum, synes jeg). Min Lyngdorf har en 12 volt udgang til at tænde eller slukke for relæer (som jeg også bruger til at slukke for mine elektrostater), så det tænkte jeg at jeg vil bruge til at tænde og slukke for 220V til batterierne, sådan at de lader, når jeg ikke spiller på anlægget og slår lysnettet fra, når jeg spiller.

Så jeg har to spørgsmål: Hvor store skal batterierne være ? og mere vigtigt: hvordan forhindrer jeg at 'overoplade' blyakkumulatorerne?

Re: NLE22 batteriforsyning?

Indlæg: lør 22. jun 2024 02:12
af spuncut
Hej his067
Angående batterikapacitet:
26 mA gange 10 Timer = 260 mAh eller 0,26 Ah.
Angående oplader:
Noget i stil med:
https://www.ubuy.dk/en/product/PVRIPZC- ... tion_popup
Den høje spænding kan dog gøre det problematisk at finde een lader, men fire kan gøre det.
MVH Henning

Re: NLE22 batteriforsyning?

Indlæg: lør 22. jun 2024 13:54
af Hanzi
NLE 22 er klart en riaa, jeg gerne vil eje en dag.

Måske du vil dele dine erfaringer med NLE 22, evt. i et opslag!?

Re: NLE22 batteriforsyning?

Indlæg: man 24. jun 2024 05:17
af spuncut
Hej his067

Der er for resten nogle E-Bikes der kører på 48V, men det er nok ikke blybatterier der anvendes.
Desuden er jeg nysgerrig efter at få at vide hvad det er du ønsker at opnå.

MVH Henning

Re: NLE22 batteriforsyning?

Indlæg: man 24. jun 2024 07:44
af his067
Spuncut, Jeg må jo indrømme at jeg er utroligt autoritets-tro: Niels Larsen siger det er det ultimative at køre med batterier og Jan Nielsen siger nogenlunde det samme i High Fidelity. Så jeg tænker at det nok er værd at prøve. Niels siger også at der ikke er (støjmæssig) forskel på bly-akkumulatorer og Li-ion batterier så tanken om cykel batterier har strejfet mig. Men den billigste løsning er nok 8 x disse batterier: https://batterygroup.co.uk/batteries-by-application/ups/replacement-for-ups-systems/9600/q-batteries-12ls-1.2-12v-1-2ah-lead-fleece-battery/agm-vrla-with-vds?c=10 eller 8 x 12V motorcykelbatterier (Niels insisterer på dual-mono strømforsyning)

Så jeg har ikke noget lydmæssigt mål med projektet, men er interesseret i at finde ud af hvad der ændrer sig ved at køre 'fri af lysnettet'.