Thorens TD-124 "idler wheel" Audiosilente - hvilket mon?

Analog når det bedst

Thorens TD-124 "idler wheel" Audiosilente - hvilket mon?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. aug 2024 14:55

Hej alle!

Jeg skal have nyt drivhjul/mellemhjul til en TD124. Derfor er det naturligt, at jeg skeler til Audiosilentes tilbud af disse.

Der er så 2 forskellige typer nu om dage. afrundet siliconekant og firkantet siliconekant... der er ikke stor forskel på prisen.

http://www.audiosilente.com/spare-parts ... d-224.html

Hvilken skal jeg mon vælge?

Det ene hjul er med "Squared profile" og det andet med "round profile" - begge i Silicone.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD-124 "idler wheel" Audiosilente - hvilket mon?

Indlægaf his067 » tirs 13. aug 2024 16:00

Audiosilente plejer at være meget hjælpsomme!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. aug 2024 17:22

ok -jeg prøver at forhøre hos dem. Det er lidt mærkeligt, at man markedsfører to typer, synes jeg. Der må vel være een, der er dén, man bør bruge....?

Jeg kan forstå, at den firkantede måske har en større "grip"-overflade med evt. hurtigere opstart til følge. Ligeledes skulle man/jeg synes, at den firkantede har en større berøringsoverflade mod pladetallerkenen -og derved har et mindre slid pr kvadratmm? - omvendt kunne man synes, at den firkantede har en større berøringsflade mod pladetallerkenen og derved har en større transmissionsstøj-overflade at sende på - hvis dette altså giver mening?

Hvis den firkantede er bedst, hvorfor så ikke bare markedsføre denne? .....og ditto med den runde.

Nå, men jeg spørger dem og så må vi jo se :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf cdp » tirs 13. aug 2024 22:32

Hej Freddy - husk det er en klassiker, der gn. alle tider er regnet som tæt på " toppen " - jeg er helt enig i din vurdering mht. shapet, men som jeg forstår har disse pl. spillere fungeret både privat og mere professionelt, og forskellen kan godt ligge der.
Ligeledes har proff. brugere af båndmaskiner også brugt lignende metoder med o ringe på ml. hjul istedet for fuldkantede, fordi tilgængelighed af o ringe er større end de kantede - og måske også for at spare penge på en sliddel, producenten har høstet for meget guld på - ved det ikke. Men uanset valg, får du 3 ringe med - de kantede garanters ikke 100% " sporing " hvis de adskilles, det problem betyder jo mindre på de runde.
Blot mit bud.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf bjerager » ons 14. aug 2024 07:45

Fredmarantz skrev:ok -jeg prøver at forhøre hos dem. Det er lidt mærkeligt, at man markedsfører to typer, synes jeg. Der må vel være een, der er dén, man bør bruge....?

Jeg kan forstå, at den firkantede måske har en større "grip"-overflade med evt. hurtigere opstart til følge. Ligeledes skulle man/jeg synes, at den firkantede har en større berøringsoverflade mod pladetallerkenen -og derved har et mindre slid pr kvadratmm? - omvendt kunne man synes, at den firkantede har en større berøringsflade mod pladetallerkenen og derved har en større transmissionsstøj-overflade at sende på - hvis dette altså giver mening?

Hvis den firkantede er bedst, hvorfor så ikke bare markedsføre denne? .....og ditto med den runde.

Nå, men jeg spørger dem og så må vi jo se :-)

Vh
Freddy

Hmmm, mængden af transmissionsstøj/vibrationer må vel være den samme - og den pladetallerken, som det vil blive overført til er jo også den samme, så kan ikke se, at det kan gøre den store forskel.... Jeg tænker at jeg ville gå med det hjul, der mest ligner det originale.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Hug » ons 14. aug 2024 10:42

Jeg har brugt den gamle type med det massive messingleje og o-ringene til mine TD124, men det var svært at få o-ringen præcist i hjulrillen, det problem ser ud til at være løst med den flade monterede ring. Den kan dog afmonteres og erstattes med alm. o-ringe, hvis det skulle ønskes. Merprisen er ikke høj, så det er måske det bedste køb.

http://www.audiosilente.com/spare-parts ... ofile.html

Mh. Hugin
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug

Lokalitet: Nordsjælland

Indlægaf Fredmarantz » ons 14. aug 2024 15:22

Tak skal i have, for jeres inputs. Det er jo dejligt! :thumbsup:

Jeg valgte, efter mange spekulationer - jeres inputs og tanker og efter Simone/Audiosilente også selv, på min forespørgsel, mente, at det firkantede nok var bedst, idet det var helt egalt i både omkreds og montering. Nu skal jeg jo heller ikke gå helt i selvsving over det ene eller det andet, men jeg valgte at købe det firkantede. Så nu må vi se, om ikke dette fungerer tilfredsstillende, når jeg har fået det monteret korrekt til den tid. Det originale synes jeg egentlig også har en slags "firkantethed" over sig. Helt rundkantet er det i hvert tilfælde ikke.
Jeg forstår også, at begge hjul-typer i dag leveres med et sintret bronzeleje- som lige skal smøres op inden montering....Det kunne vel udmærket være med "Karma-olien"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Grammofoner