Værksted til eftersyn af Lenco l78?

Analog når det bedst

Værksted til eftersyn af Lenco l78?

Indlægaf lcd12 » søn 8. jan 2012 22:36

God aften
Jeg har netop købt en original Lenco l78 i plastic plint. Jeg planlægger at skifte tonearm og plint på sigt, men først skal den efterses: Motoren skal smøres, lejet skal checkes for slør, mellemhjulet checkes mv. Det er mig desværre ikke praktisk muligt at gøre det selv, så er der nogen her som kan henvise mig til en tekniker eller et værksted, som kan hjælpe med dette og evt. på sigt hjælpe med montering af ny plint og arm?

Tak for hjælpen!
lcd12

Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Værksted til eftersyn af Lenco l78?

Indlægaf P. M. Hedegaard » søn 8. jan 2012 22:47

http://www.lencoheaven.net

Her er masser af information.

Nyt gummi på mellemhjulet kan du få i Sverige:

http://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/renovering_av_skivspelare/

Linket ovenfor går direkte ind på renovering af Lenco.
P. M. Hedegaard

Indlægaf lcd12 » man 9. jan 2012 10:18

Hej Poul
Tak for links. Jeg mangler nu stadig et værksted eller en tekniker som kan gennemføre selve operationen. Kan nogen hjælpe?

venligst Lars
lcd12

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 9. jan 2012 10:21

Jeg kunne ikke forestille mig andet end, at det ville blive meget dyrt, hvis du kunne finde et værksted, der kunne udføre arbejdet. Du skulle måske kigge efter en anden pladespiller i stedet?
P. M. Hedegaard

Indlægaf lcd12 » man 9. jan 2012 13:23

Som jeg startede ud med at skrive, så er det ikke praktisk muligt for mig at gennemføre en restauration selv. Jeg tror nu at Lencoen er værd at ofre nogle penge på og da jeg har en anden pladespiller i forvejen er det ikke noget som haster.
Jeg vil blive glad for konkrete ideer, erfaringer eller henvisninger til teknikere eller værksteder

mvh Lars
lcd12

Indlægaf MDA » man 9. jan 2012 13:31

Hvor meget vil du ofre på din Lenco?
Med de planer du har med den, er de første 3000kr ihvertfald brugt, hvis du skal have et værksted til at klare opgaven.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 9. jan 2012 14:33

Allerførst skal du ind at læse på Lencoheaven og/eller Svalander.

Hvad mener du med "ikke praktisk muligt"?

Som MDA også skriver, skal du regne med en MEGET dyr omgang, hvis du skal købe alt ude i byen. Både teknikerhjælp og plintbygning løber hurtigt op. Jeg kan sende dig et link til en plintbygger i England (mig bekendt er der ikke nogen der gør noget i det, proffessionelt i Danmark) men prisen for plinten kan nemt løbe op i 3-5000 kr. Hertil kommer fragt og det er ikke specielt billigt at sende en pakke på 20-30 kg fra England til Danmark.
P. M. Hedegaard

Indlægaf Captain Phoenix » man 9. jan 2012 19:50

Undskyld jeg blander mig, men jeg synes der er noget, som ikke hænger sammen i projektet.
Det virker ikke meningsfuldt at bruge så stort et beløb på at forandre en forholdsvis basal pladespiller.

Hvis en Lenco L78 er ønsket, så få skiftet slidte dele med org.-dele (eller så tæt på som muligt) og få smurt/justeret resten.
Hvis en top-pladespiller er ønsket, så brug pengene på noget andet. Du får meget for 3-5.000,-

At investere et så stort beløb i at forandre en L78 med ny plint, arm mv. ødelægger på samme tid en klassiker som det ikke giver den kvalitet, pengene kan købe andre steder.

Hvis du bor i KBH skal jeg gerne smøre/justere/skifte mellemhjul, hvis der ikke findes andre muligheder.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 9. jan 2012 19:58

Iøvrigt er en L78 også træls at rode med, når man skal have fjernet tonearmen pga. mekanikken under toppladen.
P. M. Hedegaard

Indlægaf lcd12 » tirs 10. jan 2012 17:55

Jeg sætter pris på jeres råd og holdninger.
Jeg har nu mere brug for en henvisning til et et værksted.
Jeg finder en løsning.

venlig hilsen Lars
lcd12

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 10. jan 2012 18:23

Spøjs tråd - og stadig lidt dunkelt hvorfor det ikke er "praktisk muligt" selv at udføre ret enkel vedligeholdelse :Tanke:
Med de gode råd, links på nettet og hjælpsomhed folk på dette site - hvor svært skulle det så kunne være?!?

Nevermind...

Hvis du vil videre med projektet så prøv hos JJ Teknik i Farum http://www.jjteknik.dk/ eller High End Musikservice i Vanløse http://www.highendmusik.dk/index.html.
Begge har udført kvalificeret service på vintage HiFi for mig.

Held og lykke - over and out.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf lcd12 » tirs 10. jan 2012 21:01

Tak!
lcd12

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. jan 2012 21:14

Grunden til, at man måske kunne føle, at det var blevet en lidt spøjs tråd, kunne vel være, at dette forum vel nærmest er oversvømmet af "gør-det-selv" -folk, som oven i købet har låst "det varmesøgende missil" ind på, at intet må koste noget. Så bliver/er det jo en samling krejlere og klunsere med tillagte diy-tendenser. Kunne jo være, at forummet i store træk består af en omgang fattigrøve, som omsider, ved hjælp af tidernes manglende interesse for vintagegrej i den brede befolkning, samt en smule DIY-tæft og gå-på-mod endelig kan få lov til at leve en drengedrøm ud....
(en lidt kæk bemærkning, men håber, at den læses med konstruktive briller, da den jo mildest talt er fornærmende - ikke mindst over for mig selv)

Man KUNNE jo også anlægge den vinkel, at man, som lcd12, blot var en person, som forståeligt var glad for sin Lenco og gerne ville have den serviceret på et værksted uden at have andet bøvl med det end at betale regningen -koste hvad det vil. Det skal man altså have respekt for - og det var jo også sådan, man gjorde i de gode gamle Vintagedage.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tube mania » tirs 10. jan 2012 21:36

JEG føler mig truffet :Pegefinger: Ellers en god beskrivelse.. :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf lcd12 » ons 11. jan 2012 11:13

Fredmarantz skrev:Grunden til, at man måske kunne føle, at det var blevet en lidt spøjs tråd, kunne vel være, at dette forum vel nærmest er oversvømmet af "gør-det-selv" -folk, som oven i købet har låst "det varmesøgende missil" ind på, at intet må koste noget. Så bliver/er det jo en samling krejlere og klunsere med tillagte diy-tendenser. Kunne jo være, at forummet i store træk består af en omgang fattigrøve, som omsider, ved hjælp af tidernes manglende interesse for vintagegrej i den brede befolkning, samt en smule DIY-tæft og gå-på-mod endelig kan få lov til at leve en drengedrøm ud....
(en lidt kæk bemærkning, men håber, at den læses med konstruktive briller, da den jo mildest talt er fornærmende - ikke mindst over for mig selv)

Man KUNNE jo også anlægge den vinkel, at man, som lcd12, blot var en person, som forståeligt var glad for sin Lenco og gerne ville have den serviceret på et værksted uden at have andet bøvl med det end at betale regningen -koste hvad det vil. Det skal man altså have respekt for - og det var jo også sådan, man gjorde i de gode gamle Vintagedage.

Vh
Freddy

Tak for dit indlæg Freddy
Tanken har da strejfet mig, at jeg har ramt lidt ved siden af den gængse opfattelse af hvordan man sætter sit udstyr i stand, her på sitet.

venlig hilsen Lars
lcd12

Næste

Tilbage til Grammofoner