Denon DL-103 og forvrængning

Analog når det bedst

Denon DL-103 og forvrængning

Indlægaf pqrannes » man 9. jan 2012 22:59

Så blev det tid for første gang - og langt om længe - at prøve min højt agtede Denon DL-103 MC pickup på Lustre GST-1 armen på min diy transcription (Connoisseur) grammofon:

Billede

Pickuppen blev i går monteret efter alle kunstens regler, den 1:1 printede universal protractor (i alt fald til arme med 220-260 mm effective tonearm length) var i sving, og de stærke læsebriller var fundet frem.

Lustre armen er sådan set nem at indstille overhang på, så det tog ikke lang tid før pickuppen var i rillen på den første plade. Det var ikke dårligt. Jeg genkendte den fyldige lyd fra 103erens tid på min Braun PS500 grammofon og andre gode egenskaber.

Det var så det første nummer. Andet nummer og vist også tredie nummer på pladen var også ok. Men så gik det galt. Forvrængning var diagnosen. Jeg stillede på armen og pickuppen og på pickuppen og armen, igen, men lige lidt hjalp det. Jeg prøvede andre plader, men lyden og fornemmelsen af forvrængning ville ikke forsvinde, og slet ikke på den sidste tredie-del af pladesiderne.

Tidligere i aften prøvede jeg endda på skrømt at flytte på pickup og arm (sådan har jeg med hel stille tænding på flere motorcykler og knallerter), men lige lidt hjalp det. Så gik jeg på nettet og læse lidt om DL-103eren, og som jeg også huskede det, var der en del historier om netop problemer med forvrængning inderst på pladen.

Så var det kun et at gøre. Headshellet med den gamle, let skæve Ortofon MC 15 super II

Billede

som jeg har spillet på de sidste par uger, kom tilbage på transcription grammofonen, og nu er jeg glad igen. Der er ikke nævneværdig forvrængning at høre her, heller ikke inderst på pladen. Hmmm.

At DL-103s evt. unoder først kommer til syne har hos mig nu, kan skyldes flere ting; dens uforenelighed med en gst-1 (s-formet) arm, at jeg alligevel ikke har haft held med at sætte puen rigtigt op eller at den er spændt foran min strenge og altafslørende Fisher X-100/Jealvox combo. Måske en kombination af alle faktorer.

Jeg har tidligere været rigtigt glad for DL-103, hvilket jeg ikke vil udelukke at jeg kan blive igen. Måske skal/vil den bare tilbage på Braun PS500 grammofonen, som nu optræder i et sekundær setup?

Meningen med denne post - og denne tråd - er i øvrigt ikke at tilhængere og modstandere af DL-103 pickuppen skal krydse klinger, men bare at vi i sædvanlig godmodig vintagehifi stil kan udveksle erfaringer med den pågældende pickup.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Denon DL-103 og forvrængning

Indlægaf mcs_5 » man 9. jan 2012 23:08

Det er jo en interessant tråd for mig - jeg har selv overvejet GST-1/DL103 kombinationen. Men noget fornuftigt input kan jeg ikke levere ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf r-l-b » man 9. jan 2012 23:21

prøv at stille antiskate 2 gram tungere end på yderspor og se om det ikke hjælper
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf pqrannes » man 9. jan 2012 23:28

r-l-b skrev:prøv at stille antiskate 2 gram tungere end på yderspor og se om det ikke hjælper

Tak r-l-b, det er et forsøg værd.

Jeg har nu ikke helt givet op og har også googlet videre. Det viser sig, at den lille kork plade, jeg af lavpraktiske grunde have monteret mellem DL-103 og Braun'ens headshell, meget vel kan have hjulpet den gode lyd på vej. Også i den inderste rille. Så nu er den tilbage i Lustre headshellet.

Endvidere har jeg også sat nåletrykket lidt op til det nødvendlge 2½ gr. Selvom man ikke skal lave mere end en forbedring/ændring af gangen (for så ved man jo ikke hvad der faktisk hjælper), synes jeg allerede, at der er sket en væsentlig forbedring. Der er noget at arbejde med her.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 10. jan 2012 01:38

Det er sq et uhyggeligt emne du har taget op.....

Jeg har selv købt Lustrearmen i sin tid for at bruge den med 103'eren når der blev penge til den. Nu er jeg jo løbet ind i problemer med selve værket og kan ikke få prøvet comboen (pickuppen ER købt).

Nu snyder billedet måske, men hvilke indstillinger har du foretaget på armen?

Det ser umiddelbart ud som om loddet til den laterale balance sidder meget tæt på armen? Hvor følsom er pickuppen, hvis headshellet ikke sidder 100% (den lille skrue yderst på armen, tæt på headshellet)? Hvilket overhang?

Venter spændt.....
P. M. Hedegaard

Indlægaf Louis » tirs 10. jan 2012 02:45

Hmm. Jeg kender problemet i mild form. Mig bekendt indstiller der fleste deres arme + pickups efter at skulle lyde bedst i midterste rille - for at få forvrængningen fordelt nogenlunde over hele pladen. Lidt i begyndelse - intet i midten og lidt til sidst. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Jeg har dog oplevelsen af at indstille mit system efter at Denon'en lyder bedst i inderste rille, hvor jeg ville mene forvrængningen er størst. Jeg har i et par dage haft den brugt i min egen Lenco/GST-1 combo, og indstillet den efter overnævnte metode, i selskab med min Hifi Sparingspartner;) - Og det har lydt rigtig godt. Min SME/Thorens combo er indstillet på samme måde.

Men dette er naturligvis hvad jeg synes lyder bedst. Men det er værd at prøve. Jeg fik en meget lille protractor, som kommer fra LP Gear, og den har jeg her brugt - Det synger...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf r-l-b » tirs 10. jan 2012 03:33

Det med at stille antiskating højere - gramvægt til 2,7-8 stykker og tilpasse overhang mm til at lyde bedst i inderste riller er nok et godt skridt på vejen - dl 103 er konisk - om det alene gør at den har det sværere i inderste rille ved jeg ikke men den har jo ikke ry for at være den bedst sporende pickup - som radiofoni pickup er den nok født til at sidde på en 12 eller 14 tommer arm med 3½ grams nåletryk og ingen antiskate overhovedet
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf haflermicro » tirs 10. jan 2012 19:01

Jeg synes nok jeg kan melde mig i klubben for DL103 ejere med dominerende forvrængning i inderste skæringer. Selv med den mest grundige indstilling i RB300 arm, fornemmer jeg klart mere krisestemning for DL103'eren når den kommer ind sidst på pladen...samme er ikke gældende for min nys genmonterede Ortofon MC20 Super MKII - den har ikke samme nykker!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf Tonni » tirs 10. jan 2012 19:26

Der fandtes en gang en 103'er med elipsisk nål, og lidt højere compliance. - Mon den havde de samme problemer?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » tirs 10. jan 2012 20:34

Kom i tanke om den hed DL-103D. Den havde disse data.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf pqrannes » tirs 10. jan 2012 22:53

Tak for alle kommentarerne. Jeg er ikke færdig med DL103/GST-1 kombinationen endnu. Og ja, der skal også stilles på den laterale balance. Manualen fra vinylengine.co fortæller hvordan. Og så meget andet.

Jeg melder tilbage.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 10. jan 2012 23:33

pqrannes skrev:Tak for alle kommentarerne. Jeg er ikke færdig med DL103/GST-1 kombinationen endnu. Og ja, der skal også stilles på den laterale balance. Manualen fra vinylengine.co fortæller hvordan. Og så meget andet.

Jeg melder tilbage.

PQR

Ups..... Vi har da en DANSK manual i vor egen lille hønsegård.... Har du ikke set den?

Nu er det ikke for at pudse glorien, men jeg har da selv "lagt" den op til Mads at gemme et eller andet finurligt sted.....
P. M. Hedegaard

Indlægaf pqrannes » tirs 10. jan 2012 23:39

P. M. Hedegaard skrev:Ups..... Vi har da en DANSK manual i vor egen lille hønsegård.... Har du ikke set den?

Nu er det ikke for at pudse glorien, men jeg har da selv "lagt" den op til Mads at gemme et eller andet finurligt sted.....

Minsandten, ja, her var den: viewtopic.php?f=612&t=1359

Tak, den printer jeg ud i morgen.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 17. jan 2012 18:46

Venter spændt på at høre fortsættelsen......

Er du kommet videre og evt. blevet klogere?
P. M. Hedegaard

Indlægaf pqrannes » tirs 17. jan 2012 19:03

P. M. Hedegaard skrev:Venter spændt på at høre fortsættelsen......

Er du kommet videre og evt. blevet klogere?

Nej, jeg er ikke kommet videre. Husk på at jeg har en håndfuld grammofoner, mindst 10 brugbare forstærkere/receivere og måske endnu flere sæt højttalere. Der er altid noget andet at høre musik på.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Næste

Tilbage til Grammofoner