Dr Feickert

Analog når det bedst

Dr Feickert

Indlægaf his067 » tirs 10. jan 2012 00:40

Se, nu skete det altså at jeg (igen) brugte en masse penge på HiFi. Dennegang en Dr. Feickert Adjust+ plade og software til indstilling af Azimuth. Det er såden set den eneste indstilling af pickup som jeg altid synes har været helt problematisk, og jeg har haft et godt øje til Dr Feickerts tingest i lang tid (og har oven i købet prøvet at få organiseret et fælleskøb her i Aberdeen, men uden held). Jeg ved godt, at det gængse råd er at at bruge et spejl og så line PUen op, så den står lodret i rillen. Men det tager jo altså ikke i betragtning, at (især) MC pickupper nu engang er rent håndarbejde, og at det må være hulens svært, for ikke at sige pløk-umuligt, at få nålen til at stå helt lodret inde i pickupen. Så jeg måtte prøve.
Resultatet har været interessant: For en måned eller to siden legede jeg med en Ipad og en oscilloskop-app med USB lydkort og Ortofon's testplade #2. Efter mange forsøg fandt jeg frem til at min MC7500 skulle stå sådan cirka "eet minut i tolv" for at måle bedst: krydstalen var da ens fra højre mod venstre og fra venstre mod højre. Meget snedigt kan man jo sætte indelingerne i oscilloskopet ens i højre og venstre kanal og så se og sammenligne udslagene.

Feickerts procedure er meget mere omstændlig, men godt nok også mere betryggende...og så er den (semi-) automatisk. Først sætter man et lidt specielt vaterpas med graderinger for hver halve grad på pickuphuset og justerer det til to minutter over tolv. Så fjerner man vaterpasset og sætter en særlig plade med måle signaler på pladetallerkenen (efter at have tilsluttet RIAAen til en Windows PC og have startet et særligt computer program). Og over de næste to minutter måler programmet så fase og krydstaledæmpning H/V og VH. Derefter gør man det samme for 1.5 minut over tolv, derefter for 1 minut over tolv, osv hele vejen til 2 minutter i tolv.
For enden af det hele (proceduren tager en times tid med en Mørch DP6) får man så to grafer som viser i hvilken stilling pickuppen har højest krydstaledæmpning. Meget omstændigt og omhyggeligt, men også temmeligt interessant, for det viser helt tydeligt at selv en halv grad kan betyde op til 10 dB mere krydstaledæmpning. Men sådan set også temmeligt interessant af andre grunde: jeg ser at min Karl-Smart metode med I-Paden og oscilloskopet gav det samme resultat: et minut i tolv.
Men er den så 240 € værd. Tja, det ved jeg sgu ikke rigtig,, især fordi jeg endte med det samme resultat som med IPaden. Men Adjust+ er ihvertfald bedre værdi end Feickerts Storm P-agtige justeringsskabelon. Det er ikke så svært at finde en god og billig tingest af den slags, og ligegyldigt hvor vidunderligt Feickerts mekaniske vidunder er skruet sammen, tror jeg ikke den gør den store forskel i forhold til et stykke pap med et lille nålehul og parallelle linjer ved hvor-det-nu-end-er de skal være for at få en Baerwald elle Löfgren justering. Men Feickerts Azimuth tingest er faktisk ret god og den giver en ro omkring den :evil:-Azimutjustering.

Jeg har tilbragt aftenen med at lytte til Florence + the Machine, som jeg købte på vinyl til jul (meget bedre en juniors CD version) og til Kyung-Wah Chung's indspilning med Previn af Prokofievs violinkoncerter. Florence + the Machine kørte på fuld skrue helt ude i hver side af højtalerne med et bredt og højt-til-loftet stereo-perspektiv. Klar Multi-mono, men fornøjeligt. Prokofiev, på den anden side, skrev ikke meget (violin) stryge-akkompaniment (hvordan pokker staver man det?) til sine violinkoncerter eller også har Deccas teknikere mikset dem godt ned og væk. Men begge LPer lyder mere detaljerede og med meget bedre styr på indholdet end før.

Min kone er nok glad for at jeg sidder i Skotland, for ellers havde jeg jo nok tilbudt at rejse landet rundt eller bringe den til jeres Hald-bal. Men dimsen (eller rettere "systemet") kan absolut anbefales.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dr Feickert

Indlægaf r-l-b » tirs 10. jan 2012 02:43

akkompagnement

http://sproget.dk/ rigtig god - også for eksildanskere :-)

Lyder fedt med den Feickert - du må se om du ikke kan komme til Hald bal på et tidspunkt - jeg er sikker på at det kan dækkes ind på kontoen for binær forskning
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf his067 » tirs 10. jan 2012 09:28

r-l-b skrev:akkompagnement

http://sproget.dk/ rigtig god - også for eksildanskere :-)

Lyder fedt med den Feickert - du må se om du ikke kan komme til Hald bal på et tidspunkt - jeg er sikker på at det kan dækkes ind på kontoen for binær forskning

Alletiders Ruben, tak. Den kommer til at se megen brug i fremtiden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » man 9. apr 2012 12:48

MDA spurgte mig ud om dr Feickert systemet og jeg synes at det kunne være fornuftigt at sende en opdatering.

Faktist er jeg blevet meget lunere på dr. Feickert siden Januar. I Januar troede jeg at jeg havde det præcise halv-grads waterpas, men jeg havde bare hans standard med 1 grad per inddeling og jeg har siden besluttet mig for at købe hans superduper waterpas som har 1/2 grads indelinger og det hjalp en del på brugervenligheden.

Samtidig har jeg glemt detaljerne i hvordan jeg egentlig lavede min justering med Oscilloskopet. Men det virkede altså.
Så vidt jeg husker brugte jeg et to-kanals oscilloskop (Appen hedder --- "Oscilloscope": meget opfindsomt :? ). Først stillede jeg nåletryk vha Ortofons test plade # 2, derefter stillede jeg de to kanal-traces oven i hinanden, afspillede et mono signal og drejede armen i meget små indstillinger (meget let at gøre med en mørch arm, mere vanskeligt med en traditionel SME fatning, som forøvrigt tillader omkring en grads variation så et kalibreret waterpas er essentielt) indtil de to traces lå præcis oven i hinanden (ved samme følsomhed).
Jeg brugte Apples fotoadapter (som har en USB port) og et billigt Behringer lydkort (Mit M-Audio Transit er ikke kompatibelt med I-Pad). Det eneste problem med den opstilling er at Behringer kortet overstyrer omkring 50 µm ved almindelige linje-niveauer så der skal lige indskydes et par dæmpeled i serie med signalet.

Feickert er simpelthen meget nemmere at bruge, men koster jo altså osse derefter. Måske ville det være en ide for et kollektivt indkøb for Vintagehifi?

I mellemtiden har jeg så bestilt en Thomas Schick arm til Thorensen og indtil den kommer venter jeg med yderligere forsøg med Feickert systemet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf his067 » fre 18. maj 2012 20:50

En opdatering:
Efter min debakle med Jubilee'en har jeg købt en Rondo Bronze. En fin mellemklasse pickup. Jeg har ikke fået den spillet helt til endnu men den er ved at åbne op efter knapt 25 timer.

Men se engang hvad dr Feickert viser:
Den er ekstremt følsom overfor azimuth: Krydstaledæmpningen varierer enormt, og Rondoen er bedst sat op omkring -1° fra lodret. Forskellen i krydstale imellem 0° og -1°er næsten 10 db.
Billede.

Jubi'en var meget mindre udtalt i krydstalevariationen:
Billede

Men sikken dog en forskel....Og, hvis jeg skal være arlig, så er den også utroligt hørbar!
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf sorenb » søn 18. sep 2016 21:05

his067 skrev:En opdatering:
Efter min debakle med Jubilee'en har jeg købt en Rondo Bronze. En fin mellemklasse pickup. Jeg har ikke fået den spillet helt til endnu men den er ved at åbne op efter knapt 25 timer.

Men se engang hvad dr Feickert viser:
Den er ekstremt følsom overfor azimuth: Krydstaledæmpningen varierer enormt, og Rondoen er bedst sat op omkring -1° fra lodret. Forskellen i krydstale imellem 0° og -1°er næsten 10 db.
Billede.

Jubi'en var meget mindre udtalt i krydstalevariationen:
Billede

Men sikken dog en forskel....Og, hvis jeg skal være arlig, så er den også utroligt hørbar!

I Feickerts dokumentation, viser han en Denon i tre forskellige VTA indstillinger, der resulterer i vidt forskellige phase/x-talk ... han undlader dog efterfølgende, at komme nærmere ind på dette i sin dokumentation.
Som jeg læser det bør man vel indstille VTA'en først, og dernæst azimuth ... hvad er din erfaring?
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf his067 » søn 18. sep 2016 21:54

Jeg er aldrig rigtigt kommet overens med der der med VTA. På et eller andet tidspunkt finder jeg nok ud af det.
Så vidt jeg forstår det, kan man også bruge Dr. Feickert til at indstille VTA: Hvis pickuppen står rigtigt skal 'krydset' i krydstaledæmpningen stå i den del af grafen, hvor der står 90°. Hvis den er et andet sted, er VTA for høj eller for lav (men jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det rigtigt og hvis man kigger på mine grafer er de jo helt i skoven mht til hvad jeg siger om det i dette indlæg. Måske skulle jeg vende tilbage til det igen!).... og i de sidste par år har jeg haft for meget sjov med simpelthen at lytte til musikken (snarere end anlægget)!)
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Grammofoner