Thorens TD124 renovering.

Efter være faldet omkuld i haven og have revet en sene i knæet over, er jeg kommet i besiddelse af megen fritid, da jeg er sygemeldt i ihvertfald to måneder. Så efter et par ugers konvalens, og efter at jeg nu kan gå igen (godt nok med stok, men alligevel...), har jeg skilt min Thorens ad for at have noget at tage mig til og har gjort den istand efter alle kunstens regler.
Først købte jeg et rense/smøre sæt fra Joel Botreux på e-bay (nye filtpuder til olie, drivrem, bundlejekugle, nylonskive til hovedlejet, hårdtpapir til forsegling af hovedleje, bundlejekugle til motor, nylonskive til motorleje, to forskellige olier: en type til hovedleje og en anden til motor og en ny drivrem) og derefter et "motor repair kit med filt, motorbundkugle, nylonskive, 2.5 mm bor og nye bronze-lejer til motoren fra jec965 (osse på e-bay). der var jo en del overlapning imellem de to kits, men da det ene kostede knapt €20 og det andet $ 50, synes jeg ikke det gjorde så meget: nu har jeg ihvertfald filtpuder indtil Thorensen får en ny ejer).
Det viste sig at være meget nemt at skille pladespilleren ad: med henblik på at kunne sætte den samme igen tog jeg billeder af motorens forbindelser til den klemrække, som de er skruet ind i i Danmark (når man ser illustrationer på nettet, ser de forbindelser ud som en større fuglerede. Den slags blev vi sparet for af DEMKO). Derefter var det bare spørgsmål om at finde den rigtige skruetrækker til at skrue motoren fra hinanden og bore nitterne ud (proceduren er beskrevet her: http://homepage2.nifty.com/pantone/thor ... haul_1.htm).
Det var nok lige ved at være på tide at det blev gjort: der var ikke en dråbe olie tilbage i motoren og filten var stiv som et brædt og den gamle olie var som fernis. Bronzelejerne var utroligt beskidte, tørre og selv om det måske ville være have været muligt at rense den gamle olie ud var jeg generelt glad for at have købt nye lejer som jeg havde ladet suge olie i det foregående døgn.
Nu er den så sat sammen igen næsten uden problemer. Der er godt nok et som man ikke rigtig bliver klar over når man læser op på emnet: den nye rem er meget stram og det er nødvendigt at lade den løbe til i mindst 24 timer. I den periode kører pladespilleren alt for langsomt, og motoren vill ikke starte op uden et lille skub (joh, det er remmens skyld: hvis man sætter den gamle rem ind igen virker det hele fint) Men det retter sig efterhånden.
Jeg har lyttet til Thorensens motorlyde med et stetoskop før og efter. Joh, det var da bestemt en eftermiddags arbejde værd, og nu varierer hastigheden (næsten) ikke. Før smøringen "skred" stroboskopet med jævne mellemrum: nu står det helt stabilt)
Jeg er stadig mægtig glad for Thorensen, som helt har overtaget SOTAens plads. Den lyder simpelthen bedre. Det er lidt svært at forklare hvordan, men konsekvensen har været, at jeg næsten kun spille LPer nu---hvilket jo er en god ting siden jeg har så meget tid til at lytte til musik i de næste par måneder.
Først købte jeg et rense/smøre sæt fra Joel Botreux på e-bay (nye filtpuder til olie, drivrem, bundlejekugle, nylonskive til hovedlejet, hårdtpapir til forsegling af hovedleje, bundlejekugle til motor, nylonskive til motorleje, to forskellige olier: en type til hovedleje og en anden til motor og en ny drivrem) og derefter et "motor repair kit med filt, motorbundkugle, nylonskive, 2.5 mm bor og nye bronze-lejer til motoren fra jec965 (osse på e-bay). der var jo en del overlapning imellem de to kits, men da det ene kostede knapt €20 og det andet $ 50, synes jeg ikke det gjorde så meget: nu har jeg ihvertfald filtpuder indtil Thorensen får en ny ejer).
Det viste sig at være meget nemt at skille pladespilleren ad: med henblik på at kunne sætte den samme igen tog jeg billeder af motorens forbindelser til den klemrække, som de er skruet ind i i Danmark (når man ser illustrationer på nettet, ser de forbindelser ud som en større fuglerede. Den slags blev vi sparet for af DEMKO). Derefter var det bare spørgsmål om at finde den rigtige skruetrækker til at skrue motoren fra hinanden og bore nitterne ud (proceduren er beskrevet her: http://homepage2.nifty.com/pantone/thor ... haul_1.htm).
Det var nok lige ved at være på tide at det blev gjort: der var ikke en dråbe olie tilbage i motoren og filten var stiv som et brædt og den gamle olie var som fernis. Bronzelejerne var utroligt beskidte, tørre og selv om det måske ville være have været muligt at rense den gamle olie ud var jeg generelt glad for at have købt nye lejer som jeg havde ladet suge olie i det foregående døgn.
Nu er den så sat sammen igen næsten uden problemer. Der er godt nok et som man ikke rigtig bliver klar over når man læser op på emnet: den nye rem er meget stram og det er nødvendigt at lade den løbe til i mindst 24 timer. I den periode kører pladespilleren alt for langsomt, og motoren vill ikke starte op uden et lille skub (joh, det er remmens skyld: hvis man sætter den gamle rem ind igen virker det hele fint) Men det retter sig efterhånden.
Jeg har lyttet til Thorensens motorlyde med et stetoskop før og efter. Joh, det var da bestemt en eftermiddags arbejde værd, og nu varierer hastigheden (næsten) ikke. Før smøringen "skred" stroboskopet med jævne mellemrum: nu står det helt stabilt)
Jeg er stadig mægtig glad for Thorensen, som helt har overtaget SOTAens plads. Den lyder simpelthen bedre. Det er lidt svært at forklare hvordan, men konsekvensen har været, at jeg næsten kun spille LPer nu---hvilket jo er en god ting siden jeg har så meget tid til at lytte til musik i de næste par måneder.