dual1229

Analog når det bedst

dual1229

Indlægaf dual1229 » søn 8. apr 2012 11:22

hej søger hjælp, min dual1229 ,kan ikke spille de sidste nr på pladen ,har prøvet at skifte plade , ploblemer er helt klart i opsætning af arm ,er der nogen i kbh ,der har et forslag , eller er villig til at komme og give mig en hånd med ploblemet.

venlig hilsen finn
dual1229

Re: dual1229

Indlægaf zaragon » søn 8. apr 2012 16:10

hej - kan du forklare lidt mere omkr. problemet? Er der ingen frigang i armen eller hvad?

bedste hilsener,
-z-, tidl. ejer af en 1229
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf dual1229 » søn 8. apr 2012 18:16

ploblemet er nogengange armen går ikke helt tilbage når pladen er slut ,standser ca midten af pladen
2 ploblem , når pu er i det sidste nr ,kører pladen i hak , det virker som om den ikke sporer rigtigt , starten af pladen går fint ,men jo mere jeg nærmer mig sidste nr ,så optræder fænomenet pladen kører i hak

og sådan en gammel svend er ikke let at indstillekonrekt
hilsen finn
dual1229

Indlægaf zaragon » søn 8. apr 2012 23:06

- nu ved jeg jo ikke helt, hvor bevandret du er med vinyl, så undskyld, hvis jeg spø'r helt enkelt men: Har du sørget for at pladespilleren står i water (altså skævt på nogen måde, brug et waterpass), og har du checket antiskating ved roden af armen? :?

bedste hilsener,
-z-

dual1229 skrev:ploblemet er nogengange armen går ikke helt tilbage når pladen er slut ,standser ca midten af pladen
2 ploblem , når pu er i det sidste nr ,kører pladen i hak , det virker som om den ikke sporer rigtigt , starten af pladen går fint ,men jo mere jeg nærmer mig sidste nr ,så optræder fænomenet pladen kører i hak

og sådan en gammel svend er ikke let at indstillekonrekt
hilsen finn
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf dual1229 » man 9. apr 2012 19:17

hej jo den står i vatter , men er på grænsen til at give op, og evt investerer i en ny plov , fordi det er sørme noget frusterende noget .
sætter pu lavt inderst på pladen , spiller
men resultatet er så at pu i starten er for lav rammer pladen ,kan høres og det går jo ikke ,,kan jo ikke have en pladespiller som spiller fint indtil ca sidstenr , hvor jeg helt klart kan se ,at pu ikke rammer pladen ordentligt , det er noget møg og må vel indrømme at den er ved at drive mig til vanvid
dual1229

Indlægaf pqrannes » man 9. apr 2012 20:31

De der Dual 12XX grammofoner er vanvittigt mekanisk-avanceret opbyggede. Lukker man dem op, vil man se en supermekanisk og alligevel ret avanceret mekanisme, der hhv. starter grammofonen, løfter armen, bringer armen ind, sænker den og løfter (og returnerer?) den, når pladen er slut. Den måde, det sker på unddrager, sig vist al almindelig grammofon logik.

Søg evt. på google på modellen og "trouble" og læs, hvordan man renser (evt. reparerer) den; der er er masse af (engelsksprogede) sider om emnet.

Selv rodede jeg med en 1219 for nylig, men gav op og har lovet værket bort til vores egen Tonni.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf X-ray » man 9. apr 2012 21:41

pqrannes skrev:Søg evt. på google på modellen og "trouble" og læs, hvordan man renser (evt. reparerer) den; der er er masse af (engelsksprogede) sider om emnet.

En god idé er også at søge på "grease" - da det netop er dét, som med tiden størkner og dermed får de automatiske mekanismer til at gøre de mærkeligste ting ;) .
Altså ind på Google og søg på "dual grease 1229".... det må være vejen frem :thumbsup:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Tilbage til Grammofoner