pladespiller - genbrug

Analog når det bedst

pladespiller - genbrug

Indlægaf cdp » søn 8. apr 2012 20:44

Hej..
Jeg bruger egentlig meget lidt pladespiller - men har stadig en lille samling lper stående, fra dengang jeg var ung.
Mit anlæg pt. er et beosystem 7000 ( ikke vintage) endnu :lol:
Forleden faldt jeg over en technics sl - J2 tangential - den hvor arm/pu er integreret i låget og kører med op når det åbnes. Den er faktisk pæn og uden store ridser og det eneste der haltede var en lidt slap rem til liniær tracking.
Det var hurtigt klaret med en ny. Jeg har søgt lidt på nettet omkring pu, men uden det store held. Den nuværende kan godt bruges, men røret til stiften er en smule skævt. Tror det er en eliptisk slebet nål.
MIT SPØRGSMÅL :D kan det svare sig at pynte denne japaner lidt op med ny pu, og hvad koster sådan en svend.
På forhånd tak
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: pladespiller - genbrug

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. apr 2012 23:12

cdp skrev:MIT SPØRGSMÅL :D kan det svare sig at pynte denne japaner lidt op med ny pu, og hvad koster sådan en svend.

Så vidt jeg husker er der tale om en Pick up med T4P-fatning - forskellige muligheder/priser findes her: http://www.lpgear.com/category/T4P.html
Det er (efter min vurdering) ikke den bedste pladespiller at satse på: Dels er der pga T4P et begrænset udvalg af PU'er - dels er "armen" meget kort, hvilket gør den ekstremt følsom for plader, der ikke er helt plane (=wow/flutter). Og så ser den ikke lækker ud (meget subjektiv vurdering - I know).

For 500-600,- kan du sikkert få en helt klassisk, basis-pladespiller uden de nævnte ulemper - måske værd at prøve.
:Thumpsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf zaragon » søn 8. apr 2012 23:51

Capt. Phoenix har lidt ret i det han skriver - havde selv engang en Revox b790, og plader der ikke var helt plane, lød ikke godt her.. men: Når du nu har et Beosystem 7000, var det så ikke noget at gå på jagt efter en Beogram 7000 eller nogle af de andre B&O'er? Nej, jeg er ikke "fan" af dem, og har selv haft en Beogram 6000 (4-kanals) i mine unge dage, men hvis du nu kun har en lille samling lp'er stående, så er det da næsten synd, at du ikke fuldender dit B&O-anlæg med en Beogram?

okay - det er så bare min vurdering. ..
Forresten er Technichs SL-10 vist den eneste pladespiller i sin genre, der stadig har sit publikum blandt hi-fi entsusiaster.

bedste hilsener og ønsker,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf vinyl » man 9. apr 2012 00:30

Ortofon laver stadig pick ups med TP4 fatning, modelbetegnelsen er OMP 10 & OMP 20.

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf Captain Phoenix » man 9. apr 2012 08:13

zaragon skrev:?..så er det da næsten synd, at du ikke fuldender dit B&O-anlæg med en Beogram?

Ja da!
En Beogram 7000 er vel det korrekte match til Beosystemet (hvis man kan finde sådan en).
Ellers vil andre Beogram'er vel også kunne glide ind (selv om de ikke er 100% integrerede med datalink-systemet).
En Beogram 1800 er faktisk ikke så dårlig, hvis man kan finde én med en god pick-up.
Et par andre - betalelige - muligheder på Fyn er:
Beogram TX-2 - http://www.guloggratis.dk/radio-tv/plad ... eogram-tx2
Beogram 5005 (har datalink-forbindelse og minder meget om Beogram 7000)- http://www.guloggratis.dk/radio-tv/bang ... s=2#images

Og så er der jo Radio og TV Experten i Odense - hvis man da vil betale 5.000,- for en Beogram 7000 :roll:
http://radioogtveksperten.dk/musikanlae ... 0-314.html

God jagt!
:p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf cdp » man 9. apr 2012 17:18

Jamen dog - og her gik jeg og troede, jeg havde fundet et trofæ, der næsten spiller op med den ægte vare :lol:
Nej - indrømmet - der er lidt fætter BR over denne pladespiller og den har kun være tilsluttet en ældre forstærker med riaa, for at teste funktionsevne. Egentlig er jeg i tvivl om min 7000 har riaa forstærker. Den er jo indb. i mange nyere og lidt ældre beogram.
Så må jeg hellere bruge den til overspiln. fra analog til dig. i stedet, og finde noget andet i bedre kvalitet, som I foreslår.
Til Phoenix: jeg har også haft en 8000 radio - har du set ringkerne og udgang med låget løftet på denne radio..
lidt imponerende :Thumpsup:
Tak for info :cool1:
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Allan. A » fre 12. okt 2012 12:32

Beomaster 7000 har indbygget RIAA forstærker så, du kanm anvende rigtig mange forskellige B&O modeller på den radio. jeg vil også anbefale en Beogram 5005 eller en 7000 så du får samme designlinie. B&O´s tangential pladespillere er noget af det bedste der fås i mine øjne.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf Cinemad » fre 12. okt 2012 16:08

Der er ikke RIAA i Beomaster 7000!

På grund af Linksystemet, hvor det var vigtigt at de enkelte enheder kunne stå uafhængigt af hinanden, blev RIAA' flyttet over i pladespilleren. Det gælder for Beomaster 6500 og 7000, og måske også 3500 og 4500, men der er jeg ikke så skråsikker.

Man kunne få en løs RIAA til eftermontering i 6500, og da 7000 stort set er magen til, kan den sikkert også bruges her.

Jeg har kun set en enkelt af de løse RIAA'er til salg, og den sidder nu i min egen 6500. :Thumpsup:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf cdp » søn 21. aug 2016 11:56

Hejsa
For ikke at rode for meget rundt i nye tråde, genopfrisker jeg lige det brugbare fra denne gamle..
- Jeg har nogle ok t4p pu"s liggende, som jeg kan bruge til lidt prøvelytning på diverse nyindkøbte lp-er. Spørgmålet er om I har erfaring med p-mount - adaptor til standart montering, på traditionelle arme/shelds af disse ?? - og er der nogen herhjemme/herinde, der sælger sådan noget isenkram ??
Go" søndag ;)
Mvh. Carsten
cdp

Tilbage til Grammofoner