Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Analog når det bedst

Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » søn 6. maj 2012 18:08

Hej

Jeg er blevet den heldige ejer af Kbekkes lækre Sony PS-6750. Den kan ses her http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=1814

Jeg har prøvet den med Denon DL-110 og nu en Ortofon OM30. Begge PU'er lyder glimrende, men jeg har dog en præference for OM30'eren. Der er dog halvstore problemer med akustisk feedback fra selv let bulede plader - membranerne bevæger sig meget i mine små Rogers. Selv ved moderat til lav lydstyrke.
Kan det skyldes andet end arm/pu combi, som jeg må tro, ikke er ideel....eller? Har desværre ikke en manual, og på Vinylengine kan jeg kun finde en servicemanual. Kunne ellers være rart at vide noget om arm-masse, compliance og den slags. Jeg er dog ikke en haj til at udregne disse, og har sikkert allerede rodet rundt i begreberne, men det er der jo sikkert nogle af jer genier der kan og ved en masse om :cool1: Så hvis nogen ved noget om hvilken PU der passer eller har prøvet andre end de 2 nævnte med succes (Kbekke, du brugte selv 110 ikke? Captain, du har også haft den - hvad brugte du?) må I uhyre gerne byde ind...

Sidste spørgsmål - kan det skyldes noget forkert stillet antiskating...det tror jeg dog ikke selv?

Hilsen
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » søn 6. maj 2012 19:06

Hej Søren.

Jeg har haft den kørende med forskellige pu'er bla. DL-110 og har aldrig oplevet feedback på trods af at den har stået næsten klods op af en JBL 4410'er.

Jeg tror ikke problemet skyldes pu/arm kombinationen, men vil ikke gætte på noget her. Har lige sendt dig en pm også. Vedr. opstilling kan brugermanualen for PS-8750 anvendes med forbehold, da de jo ikke er 100 pct. identiske. Den findes på VE. Ellers kan du få den af mig. Jeg har heller ikke kunnet finde en for PS-6750.

Keep us posted.

:Tanke:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf Captain Phoenix » søn 6. maj 2012 19:20

sommer skrev:Captain, du har også haft den - hvad brugte du?) må I uhyre gerne byde ind...

Waaay back havde jeg en Ortofon MC 20 monteret (den blå - det var længe før Ortofon MC 20 Super kom frem).
Den havde en vægt på 7 gram og en compliance på 25/15 um/mN (horisontalt/vertikalt). Jeg tror arm/pu-resonansen for min gamle combo var 8-10 Hz, hvilket går for at være OK (men jeg kan huske forkert).

Ortofon OM 30 vejer 2½ gram (5 gram med vægt-pladen monteret) og har en compliance på 35/35 um/mN (hor/ver). OM30'eren er altså lettere - men meget blødere - navnlig i det vertikale plan, som særligt kommer i spil ved bulede plader.
Du får dermed en resonansfrekvens, som ligger meget lavere (pga blødere p.u.) - og sikkert kommer ned i det område, hvor det ramler sammen med pladens ujævnheder.

Det er sikkert en del af forklaringen - men derfor kan det nu godt undre at den er akustisk følsom :Tanke:
Har du prøvet at justere fødderne og tage låget af?

(PS: Jeg har en Ortofon testplade, der bl.a. kan teste hor/ver armresonans - vi kan lave en test ved lejlighed).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » søn 6. maj 2012 19:25

kbekke skrev:Hej Søren.

Jeg har haft den kørende med forskellige pu'er bla. DL-110 og har aldrig oplevet feedback på trods af at den har stået næsten klods op af en JBL 4410'er.

Jeg tror ikke problemet skyldes pu/arm kombinationen, men vil ikke gætte på noget her. Har lige sendt dig en pm også. Vedr. opstilling kan brugermanualen for PS-8750 anvendes med forbehold, da de jo ikke er 100 pct. identiske. Den findes på VE. Ellers kan du få den af mig. Jeg har heller ikke kunnet finde en for PS-6750.

Keep us posted.

:Tanke:


Hej Kim
Tak for svaret!
Som svar på din PM; Pladespilleren er nivelleret perfekt og antiskatingsskruen er løsnet. Antiskatingen er sat til "andet røde hak" set fra armbasen (ca. 2g.). Yderligere er den placeret på en hængende hylde, så akustisk feesback fra højttalerene er elimineret rimeligt.

Jeg må nok lige prøve en anden Riaa - måske spiller det ind - men jeg har ikke haft problemet med min Thorens 125 m. SME series 3 og samme Riaa.

Mht manual på 8750, så sender jeg dig lige en mail, du kan smide den på. Tak...har glemt mit vinylengine login.

Til Captain; Jeg kunne jo læse mig frem til hvilken PU du brugte i tråden...doooooooooh :ide: Men mange tak for dit uddybende svar. Det slår mig lige, at den spiller med låget på pt (det er så pænt). Måske jeg lige skulle prøve at udelukke det, som du siger. Men jo - jeg tror også at armen kunne trænge til en tungere PU. Men når nu Kim har kørt med samme 110 uden problemer..hmmmmmm....Der må tweakes. Og en test med pladen når vi engang alligevel laver en lytteaften ville være super :cool1:

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » søn 6. maj 2012 20:43

sommer skrev:
kbekke skrev:Hej Søren.

Jeg har haft den kørende med forskellige pu'er bla. DL-110 og har aldrig oplevet feedback på trods af at den har stået næsten klods op af en JBL 4410'er.

Jeg tror ikke problemet skyldes pu/arm kombinationen, men vil ikke gætte på noget her. Har lige sendt dig en pm også. Vedr. opstilling kan brugermanualen for PS-8750 anvendes med forbehold, da de jo ikke er 100 pct. identiske. Den findes på VE. Ellers kan du få den af mig. Jeg har heller ikke kunnet finde en for PS-6750.

Keep us posted.

:Tanke:


Hej Kim
Tak for svaret!
Som svar på din PM; Pladespilleren er nivelleret perfekt og antiskatingsskruen er løsnet. Antiskatingen er sat til "andet røde hak" set fra armbasen (ca. 2g.). Yderligere er den placeret på en hængende hylde, så akustisk feesback fra højttalerene er elimineret rimeligt.

Jeg må nok lige prøve en anden Riaa - måske spiller det ind - men jeg har ikke haft problemet med min Thorens 125 m. SME series 3 og samme Riaa.

Mht manual på 8750, så sender jeg dig lige en mail, du kan smide den på. Tak...har glemt mit vinylengine login.


Den kommer lige om et øjeblik. Jeg har for det meste brugt DL-110'eren med den medfølgende vægtplade, men selv uden har det fungeret ok. Jeg har også anvendt Pickering og Ortofon i uoriginal headshell (sme-type) med udmærket resultat. Når bare armen bliver udbalanceret og der kommer VTF på, så skal det fungere.

Det har heller ikke gjort nogen forskel, om låget har været på eller ej. Nåletrykket har du selvfølgelig styr på, det ved jeg godt. Jeg har bare svært ved at forestille mig at et sæt Rogers under normale forhold skulle kunne generere feedback i en spille af den her kaliber.

Der må være et eller andet fysisk/mekanisk, der ikke er som det skal være? Har du mulighed for at indsætte et subsonisk filter i signalkæden for at se, hvad der sker?

Bare for en ordens skyld: Hvis du ikke får den til at fungere tilfredsstillende, så finder vi selvfølgelig en løsning på det også.

mvh Kim
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf r-l-b » søn 6. maj 2012 21:05

159 divideret med kvadratroden af (effektiv-armmasse + pickupmasse inkl. skruer) x kompliencen


det skal helst give mellem 9 og 12 hz så er du godt over fra de dybe resonanser der forplanters sig fra fodtramp 6hz og godt under 20 hz som nok er noget af det laveste dit anlæg spiller)

Japanerne opgiver ofte compliencen ved 100 hz og ikke 10 hz hvorfor man skal gange complienceværdierne md 1½-2 før det går op

hvis den effektive masse er god 10 gram på din sony vil den sammen med en denon 103er giver følgende

kvadratroden af (10 (armmasse) + 8,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10(to gange japansk complience på 5) = c. 11 HZ - så skulle den da være lige i skabet
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » søn 6. maj 2012 22:09

r-l-b skrev:159 divideret med kvadratroden af (effektiv-armmasse + pickupmasse inkl. skruer) x kompliencen


det skal helst give mellem 9 og 12 hz så er du godt over fra de dybe resonanser der forplanters sig fra fodtramp 6hz og godt under 20 hz som nok er noget af det laveste dit anlæg spiller)

Japanerne opgiver ofte compliencen ved 100 hz og ikke 10 hz hvorfor man skal gange complienceværdierne md 1½-2 før det går op

hvis den effektive masse er god 10 gram på din sony vil den sammen med en denon 103er giver følgende

kvadratroden af (10 (armmasse) + 8,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10(to gange japansk complience på 5) = c. 11 HZ - så skulle den da være lige i skabet


Hej Ruben

Tak for din forklaring - mindre svært end jeg havde regnet med...
Jeg kender desværre ikke armens effektive masse, og der står intet på nettet og manualen findes ikke på vinylengine, så der er ikke så meget at regne på pt. Men den spiller fremragende på trods af bevægelserne - så længe lydniveauet er i den lave ende. Jeg er lidt nervøs for membranernes litz-tråde, så det bliver i hygge-baggrunds-niveau.

Til Kbekke - tak for manualen på 8750. Forklarede antiskatingen fint. Jeg prøver min Nikko 8085's Riaa imorgen - den har et (hæsligt) subsonic-filter ;) Og den fine Sony bliver naturligvis her - problemet kan og skal løses. Lige nu skal der bare høres lavt hygge musik......

Tak for hjælpen alle, og skulle nogen kende armens masse, så skriv endelig...

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » søn 6. maj 2012 22:13

Tanke: Men hvis Ruben har ret i at armens masse er ca 10, så ender vi på ca 6 hz, da en OM30er m. vægt vejer 5 gram. Hmmm....not good....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf r-l-b » søn 6. maj 2012 22:56

Der hersker lidt tvivl om hvorvidt dens armrør er carbon som på storebror 8750 - thevintageknob - er skulle man have overset det - sony fan og han siger den ikke er det ...
Anyway - de tråde jeg har læst - står der at dens effective armasse ligger mellem 6 og 10 gram

skulle det så være de 6 der er rigtig er regnestykke

6 (armmasse) + 8,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10 = 12,3 mens den med 110eren som vejer 4,5 gram vil være
6 (armmasse) + 4,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10 = 14,5 hz

Her vil det så være en fordel at tilføje en vægtplade mellem PU og head shell

med en OM30 er det ret håbløst - især hvis massen på armen er 10
10 (armmasse) + 5 (om 30 vægt) + 2 (skruer)) x 25 = 7,7
6 (armmasse) + 5 (om 30 vægt) + 2 (skruer)) x 25 = 8,3

med de problemer du beskriver med let bulede plader og om30- lyder det som om de 10 grams armmasse er mere korrekte end de 6

Armen er inden for de samme 2-3 år productlinje som min arm på min Sony PS 50X (en let skrabet version af den arm der sidder på flagskibet ps-x9) og jeg tror sådan set at Sony med deres dyre mellemklasse dd pladespillere havde ca. de samme værdier vad angik armenes effektive masser - det var vist først senere at der var nogen der fik den brainfart at lave arme på 4gram og puer med en complience på 35 og et nåletryk på 0,9 gram .....

Jeg kender ikke dataerne på AT85E - men jeg har lige spillet med den på min SME 3012 arm og der spiller den ligeså uproblematisk som min denon 103 - så hvis du holder af mm lyd kunne den være et godt bu - den er vist ret billig

Jeg hørte Kate Bush med AT95Eeren- og for første gang kunne jeg nyde hendes stemme uden den krøb under huden på mig - hvilket den fx gør med de fleste mc puer
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » søn 6. maj 2012 23:38

sommer skrev:
r-l-b skrev:159 divideret med kvadratroden af (effektiv-armmasse + pickupmasse inkl. skruer) x kompliencen


det skal helst give mellem 9 og 12 hz så er du godt over fra de dybe resonanser der forplanters sig fra fodtramp 6hz og godt under 20 hz som nok er noget af det laveste dit anlæg spiller)

Japanerne opgiver ofte compliencen ved 100 hz og ikke 10 hz hvorfor man skal gange complienceværdierne md 1½-2 før det går op

hvis den effektive masse er god 10 gram på din sony vil den sammen med en denon 103er giver følgende

kvadratroden af (10 (armmasse) + 8,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10(to gange japansk complience på 5) = c. 11 HZ - så skulle den da være lige i skabet


Hej Ruben

Tak for din forklaring - mindre svært end jeg havde regnet med...
Jeg kender desværre ikke armens effektive masse, og der står intet på nettet og manualen findes ikke på vinylengine, så der er ikke så meget at regne på pt. Men den spiller fremragende på trods af bevægelserne - så længe lydniveauet er i den lave ende. Jeg er lidt nervøs for membranernes litz-tråde, så det bliver i hygge-baggrunds-niveau.

Til Kbekke - tak for manualen på 8750. Forklarede antiskatingen fint. Jeg prøver min Nikko 8085's Riaa imorgen - den har et (hæsligt) subsonic-filter ;) Og den fine Sony bliver naturligvis her - problemet kan og skal løses. Lige nu skal der bare høres lavt hygge musik......

Tak for hjælpen alle, og skulle nogen kende armens masse, så skriv endelig...

Sommer


OK. Du skal bare ikke ende op med noget, du ikke er tilfreds med :( Og du har problemet både med Denon'en og OM30'eren?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » man 7. maj 2012 21:19

r-l-b skrev:Der hersker lidt tvivl om hvorvidt dens armrør er carbon som på storebror 8750 - thevintageknob - er skulle man have overset det - sony fan og han siger den ikke er det ...
Anyway - de tråde jeg har læst - står der at dens effective armasse ligger mellem 6 og 10 gram

skulle det så være de 6 der er rigtig er regnestykke

6 (armmasse) + 8,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10 = 12,3 mens den med 110eren som vejer 4,5 gram vil være
6 (armmasse) + 4,5 (denon vægt) + 2 (skruer)) x 10 = 14,5 hz

Her vil det så være en fordel at tilføje en vægtplade mellem PU og head shell

med en OM30 er det ret håbløst - især hvis massen på armen er 10
10 (armmasse) + 5 (om 30 vægt) + 2 (skruer)) x 25 = 7,7
6 (armmasse) + 5 (om 30 vægt) + 2 (skruer)) x 25 = 8,3

med de problemer du beskriver med let bulede plader og om30- lyder det som om de 10 grams armmasse er mere korrekte end de 6

Armen er inden for de samme 2-3 år productlinje som min arm på min Sony PS 50X (en let skrabet version af den arm der sidder på flagskibet ps-x9) og jeg tror sådan set at Sony med deres dyre mellemklasse dd pladespillere havde ca. de samme værdier vad angik armenes effektive masser - det var vist først senere at der var nogen der fik den brainfart at lave arme på 4gram og puer med en complience på 35 og et nåletryk på 0,9 gram .....

Jeg kender ikke dataerne på AT85E - men jeg har lige spillet med den på min SME 3012 arm og der spiller den ligeså uproblematisk som min denon 103 - så hvis du holder af mm lyd kunne den være et godt bu - den er vist ret billig

Jeg hørte Kate Bush med AT95Eeren- og for første gang kunne jeg nyde hendes stemme uden den krøb under huden på mig - hvilket den fx gør med de fleste mc puer


Super med så meget hjælp Ruben - jeg tror du har ret. Den Om30er kører bare ikke med den arm. At95e vejer 6,5 gram, så hvis armens masse er 6 gram ender vi lige over 12 hz og er den 10 gram lige omkring 14 hz - meget bedre!
Og jeg har egentligt altid ønsket at prøve den AT95'er.
Jeg har ikke fået prøvet min Nikkos Riaa, men jeg er overbevist om, at problemet bliver reproduceret her.

Kunne man evt. eksperimentere med noget blue-tac på PU-hovedet for at hæve massen, og så se om problemet forsvinder/bliver bedre, eller fungerer mekanikken bag problemet ikke så enkelt?

Kbekke - ellers tak for dit fine tilbud om en evt. tilbageleverings-service, men skønheden skal være MEGET mere problematisk før jeg giver hende op :D

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf r-l-b » man 7. maj 2012 21:50

Hej Sommer

Du kan evt låne en integreret amp af mig med en god Riaa hvis du vil undersøge om du har et riaa problem i din Nikko ?

http://www.ebay.com/itm/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-cartridge-NEW-/400106612981?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d283668f5#ht_2628wt_1397

37 USD i tyskland er jo ikke voldsomt dyrt

Bluetack er rigtig godt hvis du mangler vægt - og da pu vægten indgår i det tal som plusses med armmassen inden compliance ganges ind så tæller det med på det samme - Hvis du lægge blue tak i køleskabet kan du når det er koldt klippe en pæn firkant der passer perfekt under din pickup - det vil så også dæmpe resonanser i fx 110erens røde plast hus.

Jeg fik en 110er til at lyde mærkbart bedre ved at skøre huset af - dog fik jeg desværre knækket nålen noget tid efter fordi jeg ikke lige havde min læsebriller på da jeg skulle lægge den i æske - ret ubeskyttet er den jo "nøgen" men fin lyd så længe det varede
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf sommer » man 7. maj 2012 22:05

Den er bestilt - prisen er liiige til at overkomme :D
Jeg spiller PT med min Dynaco Sca 35 med en TekniFi sr 11 Riaa fra Lydbutikken spændt forrest. Det var derfor jeg nævnte min Nikko som et alternativ - men jeg tror ikke på at min forstærker/Riaa combi er problemet her. Ellers tak for tilbuddet :cool1:
Blue-Tac skal da prøves så - god ide med køleskabet.
Jeg melder tilbage med resultater, når tiden har været til at eksperimentere = senere på ugen...

Sommer

Ps: Surt med den Dl110 - med fedt eksperiment. Har læst godt om forskellige "nudie" versioner før....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf r-l-b » man 7. maj 2012 22:08

Billede den så også nærmest van den hul agtig ud :lol:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony ps-6750 - PU spørgsmål.....

Indlægaf kbekke » man 7. maj 2012 22:37

r-l-b skrev:Billede den så også nærmest van den hul agtig ud :lol:


Wow! Fristende. Jeg har set nøgne DL-103'ere men ikke en DL-110. Procedure for stripping, please???

-Sorry for OT-
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster